Opvolgmelk/ halfvolle melk

Onze zoon is 13,5 maand. We hebben tot een jaar opvolgmelk gegeven en zijn toen overgestapt op halfvolle melk. Nadat we waren overgestapt waren de nachten weer lichtelijk dramatisch. Hij slaapt niet door (de keren dat het gebeurd is zijn op 2 handen te tellen), maar het was toen weer erger. We zijn dus weer teruggegaan naar dreumesmelk. Maar nu wilden we weer overgaan naar halfvolle melk. Vannacht heeft hij een flesje halfvolle melk gekregen ipv dreumesmelk. En je raadt het al? Hij werd een paar uur nadien gillend wakker en ging weer overstrekken, was slecht stil te krijgen.



Nou weet ik dat als je kind een koemelkallergie heeft, het ook al last zou hebben gehad van mijn borstvoeding en zeker ook van de opvolgmelk/ dreumesmelk, maar zou het toch kunnen dat er in de halfvolle melk iets zit (of meer van iets) waar hij niet goed tegen kan?

Of moeten we de halfvolle melk opbouwen?

Zou het gewoon toeval zijn?

Geen idee. Misschien moet je eens volle melk proberen.

Dit hier met 2 kinderen als advies gekregen omdat ze maar last bleven houden van ´peuterdiarree´ (dat is als ze constant diarree of dunne poep blijven houden en er is verder geen verklaring voor te bedenken).

Blijkbaar zorgen volle melkprodukten ervoor dat er een laagje aan de binnenkant van de darmen wordt gevormd of niet aangetast, wat bij halfvolle melk mist. Zoiets dan, weet het niet meer precies. Ik heb ooit ergens gelezen dat in Belgie het advies sowieso is om volle melkprodukten aan jonge kindjes te geven.



En verder denk ik dat je de overgang langzaam moet opbouwen. Dus zowel opvolgmelk als gewone melk in de fles. Eerst een beetje melk en geleidelijk aan steeds meer gewone melk en uiteindelijk alleen maar gewone melk.

Ik roep maar wat hoor. Misschien moet je anders eens gewoon het cb of je huisarts raadplegen?

Succes!

Idd misschien even kijken of het bij volle melk ook zo is…

Is het s’middags ook zo?

Een op ander dag gaven we bij Katie ipv dreumesmelk halfvollemelk pas bij anderhalf jaar en ze vond het prima!

Ze adviseren ook om Volle melk te geven. De vetten etc van volle melk is goed voor een kindje. Meer info daarover kun je wel op google vinden.



Maar ik zou indd opbouwen, of eens bij de boterham een bekertje volle melk geven kijken wat zijn reactie daarop is.

hoe gaat het nu?



onze dochter krijgt ook nog opvolgmelk, gewone melk drinkt ze alleen als ik het opwarm. Ik geef dan halfvolle melk.



Afgelopen maand heeft ze steeds dunne poepluiers, soort spuitluiers net geen diarree. Ik ben er voor bij de huisarts geweest en hij denkt aan een koemelkallergie. Die kunnen ze dus ontwikkelen volgens hem. Ik zei ook dat ze er dan toch al veel eerder last van gehad zou hebben… maar niet dus… ze willen bloedprikken om het zeker te weten…

halfvolle melk vult minder dan volle melk.



maar ik hoor zowieso overal geluiden dat melk voor veel dingen niet goed zal zijn.



hier drinken ze overigens wel melk hoor

Ik geef soyagroeimelk

Bij mijn neefje kwamen ze er ook pas achter dat hij een koemelkallergie heeft toen hij aan de gewone melk ging. Ze zijn toen overgestapt op sojamelk, maar hij blijkt ook allergisch voor soja. Daarom krijgt hij nu geen melk meer. Alleen af en toe rijstemelk.

We hebben nog geen gewone melk geprobeerd :oops: Ik ben even niet toe aan heel erg dramatische nachten.

Opvolgmelk is toch ook prima?

@cees77 wrote:

Bij mijn neefje kwamen ze er ook pas achter dat hij een koemelkallergie heeft toen hij aan de gewone melk ging. Ze zijn toen overgestapt op sojamelk, maar hij blijkt ook allergisch voor soja. Daarom krijgt hij nu geen melk meer. Alleen af en toe rijstemelk.




Bij indy net zo, tijdens de bv had ze ook al wat klachten, maar toen we overgingen op gewone melk waren de klachten niet leuk meer, we moesten aan de soja. Gevolg naast kma en soja allergie… Mick heeft ook een kma klachten waren overduidelijk met de bv, dus ik zit nu op een dieet.



Ik zou gewoon de peutermelk - opvolgmelk blijven geven als dat goed gaat en over een paar maandjes weer starten met volle melk…

@cees77 wrote:

Bij mijn neefje kwamen ze er ook pas achter dat hij een koemelkallergie heeft toen hij aan de gewone melk ging. Ze zijn toen overgestapt op sojamelk, maar hij blijkt ook allergisch voor soja. Daarom krijgt hij nu geen melk meer. Alleen af en toe rijstemelk.




Bij indy net zo, tijdens de bv had ze ook al wat klachten, maar toen we overgingen op gewone melk waren de klachten niet leuk meer, we moesten aan de soja. Gevolg naast kma en soja allergie… Mick heeft ook een kma klachten waren overduidelijk met de bv, dus ik zit nu op een dieet.



Ik zou gewoon de peutermelk - opvolgmelk blijven geven als dat goed gaat en over een paar maandjes weer starten met volle melk…

Opvolgmelk is gemaakt van koemelk, dus t is wel vreemd dat hij daarvan helemaal geen last heeft (of is t hypoallergeen, dan zijn de eiwitten een beetje verknipt maar dan zou hij er bij kma toch echt ook nog wel last van moeten hebben, wel minder). Maar als t met opvolgmelk goed gaat, je hebt ook speciale opvolgmelk voor kindjes van 1 jaar en ouder ,misschien is dat wat?

En hier gingen de nachten een heel stuk beter toen we met 11 maanden stopte met de avondfles (maar dan zou dat ook zo moeten zijn met de opvolgmelk natuurlijk).

Als je t zeker wil weten gewoon even langs de huisarts gaan.

Is koemelk zit volgens mij ook niks vreemds, eerder minder dan in opvolgmelk.



Vind het nog steeds vreemd dat bij de ene volle melk en bij de andere halfvolle melk wordt aangeraden. Wij kregen het advies weer juist voor halfvolle melk.



Keira krijgt dit nu met haar pap en tussen de middag bij de boterham.

Het lijkt mij ook niet dat hij allergisch is voor koemelk. Hij eet wel gewoon yoghurt en vla en de opvolgmelk (inderdaad peutermelk) is de normale variant. Ik denk eigenlijk eerder dat het steeds precies samenviel met iets anders, tanden/ kiezen. Nu ‘durven’ we gewoon even niet anders :wink: Komt wel goed. MIsschien is hij sowieso niet zo’n ‘gewone’ melk drinker, zijn vader lust het ook niet :lol: