Zijn er hier nog meer ouders die bewust communiceren met (hun) kind(eren) met de Gordon methode?
Ik heb er tijdens de pabo opleiding kennis meegemaakt, en het sloot zo ontzettend goed aan bij wie ik ben en wat ik wil met kinderen dat wij dit nu ook bij Tom doen…en tot nu toe werkt het top!
wie doet het nog meer???
even van wiki geplukt:
Gordon-methode
De Gordon-methode gaat uit van gelijkwaardigheid in relaties, zodat iedereen zichzelf kan zijn en zijn verantwoordelijkheid neemt, rekeninghoudend met de ander. In opvoedingsrelaties betekent dit dat de opvoeder het kind in zijn waarde laat en respectvol benadert. Eigenlijk zijn het de democratische principes die binnen het gezin worden geïntroduceerd. Het systeem benadrukt de effectieve communicatie en oplossingsgerichte conflicthantering. Het win-win principe staat centraal. Hij stelt een overlegmethode in 6 stappen voor. Het succes van Thomas Gordon volgt vooral uit zijn vermogen om de opvoedtheorie op een concrete, praktische manier te vertalen.
http://64.233.183.104/search?q=cache:oljzkzghTiAJ:www.kinderopvangharen.nl/2gob/Gordon.doc+Gordon+methode&hl=nl&ct=clnk&cd=5&gl=nl&client=firefox-a
• zó luisteren, dat kinderen zich begrepen voelen
• zó praten, dat kinderen ook jou begrijpen
• zó conflicten oplossen, dat niemand verliest
• zó afspraken maken, dat iedereen zich eraan houdt
• leren omgaan met verschillen in waarden
De inhoud
Een goede relatie met kinderen wil iedereen. Maar hoe kom je tot wederzijds respect en openheid in de relatie met de kinderen die aan jouw zorg zijn toevertrouwd?
Je kunt je danig gefrustreerd of machteloos voelen door het gedrag van je kinderen.
Jonge kinderen willen niet eten of niet naar bed. Oudere kinderen zijn het oneens over het tijdstip van thuiskomen na een feestje. Niet zelden leidt dit tot heftige woordenwisselingen, resulterend in oplossingen, waarbij één van beide de verliezer is. Vaak blijven beide partijen ontevreden en vol onbegrip achter.
Duidelijke communicatie kan veel problemen voorkomen. Maar duidelijk communiceren, hoe doe je dat? In de Gordon®cursus ‘effectief omgaan met kinderen’ kun je dat leren.
Kernthema’s
• duidelijk communiceren
• luisteren
• opbouwen van goede relaties
• problemen voorkomen
• oplossen van problemen door overleg
• omgaan met waardebotsingen
@Guusje wrote:
Zijn er hier nog meer ouders die bewust communiceren met (hun) kind(eren) met de Gordon methode?
Ik probeer de Gordonmethode onder de knie te krijgen, van huis uit was ik die methode dus niet gewend :oops:
Gordon maakt onderdeel uit van het vrijwilligerswerk wat ik doe, dat was ook mijn eerste kennismaking ermee. Er vielen voor mij m.b.t. mijn eigen persoonlijkheid toen een hele hoop puzzelstukjes op z’n plaats, dat was echt een eye opener. Ik begrijp mezelf nu in ieder geval een stuk beter
Maar goed, in augustus 2007 hebben mijn man en ik samen de Gordoncursus “Effectief omgaan met kinderen” gevolgd en we proberen het nu actief toe te passen. Soms gaat het goed, maar ik ga soms ook nog wel eens de mist in. Positief is dan wel weer dat ik het achteraf zie en begrijp. Ik heb nog een lange weg te gaan
Ik vind de term “begeleiden” trouwens beter passen dan “opvoeden”, omdat het meer uit gaat van het kind zelf. Bij opvoeden heb ik meer het idee dat het kind door de ouder wordt gevormd.
Goh das nieuw voor me!
Is wel een hele andere benadering dan dat ik nu doe met mn dochter(vandaar die conflicten?).
Ik ga morgen meteen in de bieb kijken of ze boeken van Gordon hebben!
irr-me: dat vind ik :thumbup: kom je vertellen wat je ervan vindt
hee Yvonne!
Ik dacht hier en daar al wat in je schrijfstijl te herkennen :mrgreen:
wat gaaf he, als je merkt dat als je door je eerste :eh: en :roll: reacties heen kijkt, die je door je eigen ervaringen als geheel vanzelfsprekend bij bijna iedereen optreden…( het is nógal anders :lol: 8) ) dat je dan merkt het het eigenlijk zo simpel, zo makkelijk en zo effectief is :inlove:
mijn man krijgt er vlekken van in zijn nek af en toe :lol: 8) maar hij ziet dat het werkt en hij ziet hoeveel rust je krijgt (zelf, bij je kind en in de omgang met elkaar) dat hij bÃjna helemaal om is :thumbup:
af en toe is het nog wat geforceerd, maar dat moet ook groeien…het is zo’n switch…
mijn les is het hem op zijn manier te laten toepassen
daarom hoef je ook géén :oops: te doen dat jij in je jeugd anders gewend was…joh…ik denk dat haast niemand het kent en al helemaal in die tijd :-* die zelfconfrontatie merk ik ook nog dagelijks…je blijft toch luisteren naar je eigen woorden ( die er soms eerder uit zijn dan goed is :silenced: :mrgreen: ) en kijken naar je eigen motieven en gedrag…
en tjsa dat was voor mij ook erg confronterend en tegelijkertijd, precies zoals jij aangeeft ook 1 feest van herkenning én gaf ruimte voor andere manieren en oplossingen.
ik ben zoooo blij dat ik er mee kennis heb mogen maken, en het heeft mij ook in relaties met volwassenen enorm geholpen :thumbup:
mijn valkuilen: het niet oprecht actief luisteren :oops: door haast of drukte :oops: ik heb het gevoel dt hij dat voelt…en dus moet ik dáár wat aan doen :shifty:
ook het dingen aangeven zonder je eigen oplossing of eigen waarde-oordeel erin door te laten schemeren vind ik soms moeilijk omdat hij zo klein is…en ik dus nog veel móet sturen vind ik :shifty: omdat hij de gevolgen nog niet in kan schatten en om hem af te leiden enzo…
dus ja: opvoeden vind ik het wel :shifty:
ik ben en blijf eindverantwoordelijk voor hoe hij uit onze huis vertrekt 8) en ja ik begeleid hem wel, maar de “macht” en “taak” ligt bij mij :shifty:
dus methode 1 zal hier af en toe best toegepast worden :oops: :lol: mijn les nr 2 :lol:
irry-e…heb je het boek al gevonden???
ik zag ergens anders da Lydia wees op een boek “how2talk2kids” meen ik :shifty: maar ik zie er nog niks nieuws in nadat ik de site heb bekeken :shifty:
denk dat ik het boek maar eens ga lezen…
ik heb bij veel pedagogische boeken vaak een “trap nog maar even een open deur in”/ oude wijn in nieuwe zakken " gevoel :oops: dus wie weet valt dit boek mee :mrgreen:
Ja de Gordon methode :thumbup: wij werkten er mee op het kinderdagverblijf, en ik vind het super! Ik weet er niet alles van als ik dat hier zo lees, toch maar eens op zoek naar het boek, iemand een tip voor me?
Ik vond het in mijn werk wel echt een uitdaging, en zo leuk om te zien hoe goed het werkt.
Helaas worden hier in Frankrijk mijn diploma’s niet erkent en heb ik vorig jaar een soort van SPW opleiding gevolgd, tijdens mijn stages hier klapperden soms mijn oren van hoe hier wordt omgegaan met kinderen (door professionals!!) schreeuwen, tegen een kind van 3! zeggen dat ze niet binnen de lijntjes kleurt, boos worden als een kind van 3 in zijn broek plast enz.
En t leuke is dat ze bij beide stages, dingen van mijn werkwijze hebben overgenomen. Bizar natuurlijk eigenlijk hè ik was tenslotte de stagiaire :shifty: