Opvang via gastouder of kinderopvang

hoi hoi,

Wij zitten momenteel in twijfel om de opvang te gaan regelen via een gastouder in plaats van het kinderdagcentrum waar ze nu heen gaan.

Onze jongste zoon is erg vaak ziek en is dan niet in staat om naar het kinderdagcentrum te gaan, maar we moeten wel gewoon doorbetalen. Daarnaast is het kinderopvangcentrum een stukje rijden en kan mijn man het nauwelijks redden met zijn werk.

Nu zitten we dus in twijfel. Wel doen / niet doen. En hoe gaat het als een gastouder ziek is, of misschien wel langdurig ziek is of er in het geheel mee stopt?

Alle info is welkom :smiley:

Groetjes Vierge

Ik ben zelf gastouder dus kan je wel wat vertellen over hoe het bij mij gaat. Bij mijn gastouderbureau is het zo dat ouders mij ook gewoon moeten betalen als het kind ziek is, tenzij het kind langdurig ziek is. Dan kan de overeenkomst tijdelijk stopgezet worden. Maar ik weet wel dat dit per gastouderbureau kan verschillen. Als ik zelf ziek ben hoef je niet te betalen maar wordt er eventueel een reserve gastouder gezocht voor je kind, dan betaal je uiteraard die andere gastouder wel gewoon. Als ik langdurig ziek zou worden wordt er ook een gastouder gezocht die je kind voor langere tijd op kan vangen. Als ik ermee zou stoppen dan kijkt het gastouderbureau of er een andere gastouder in de buurt voor je kind is.

Over het ziek zijn; als je een kennismakingsgesprek hebt bij de toekomstige gastouder van je kind zou ik het ziek zijn even goed bespreken. Ik vind het persoonlijk geen probleem als kinderen gebracht worden als ze een beetje ziek zijn. (Het moet geen dagtaak worden om ze te verzorgen, zoals 10 diarreeluiers inclusief kleren verschonen en een spugend kind een bakje onderhouden, dan kunnen ze beter thuis zijn. Ze moeten zich ook niet te rot voelen en bij 40 graden koorts bel ik ook de ouders om ze op te komen halen). Maar als een kind met bijvoorbeeld 39 graden koorts nog lekker rondhuppelt en alert blijft hoeft die van mij niet naar huis. Wel bel ik dan de ouders om ze te informeren dat het kind koorts heeft/ziek is. Het is dan aan hun of ze het kind komen ophalen of niet. Wel heb ik altijd de eindbeslissing. Als ik vind dat het niet meer verantwoord is dan wil ik dat het kind opgehaald wordt. Er zijn, om een lang verhaal kort te maken, namelijk genoeg gastouders die pertinent geen zieke kinderen willen opvangen, óf heel snel de ouders bellen om het kind op te komen halen. Al met al kijk ik vooral heel goed naar het kind en of het verantwoord is (ook naar de andere kinderen toe) om te blijven.

Wij hadden bij Jasmijn ook een gastouder… Onze gastouder schreef alleen de uren die Jasmijn daadwerkelijk kwam, als ik afbelde o.i.d rekende zij die niet. Maar officieel moet je geloof ik 48 uur van te voren afmelden anders mag het berekend worden (tenminste bij mijn oude GOBureau) We zijn nu gestopt omdat er zoveel bij kwam kijken voor de oppas qua opleidingen etc. Ze past nu “vrijwillig” op. Ik heb dan ook een hele makkelijke oppas.