Opvang/4Kids gastouder

Ik zit heel erg in de knoop betreffende het volgende, misschien is er iemand hier met een soortgelijke situatie die raad weet of iemand die ook zoiets heeft gedaan.



Ik heb mijn dochtertje van 8 maanden nu in een opvang vlakbij mijn werk in Amsterdam, op dinsdag en woensdag en ik ben voorlopig vrij op maandag met ouderschapsverlof. Op donderdag en vrijdag passen de oma’s en opa’s op haar. Nu wonen we in Alkmaar en weten nu sinds heel kort dat er waarschijnlijk een 2e op komst is. Ik weet niet zo goed wat ik nu het beste kan doen, want:


  • De BSO waar ons poppetje nu zit kost bijna 700 euro per maand voor die 2 dagen waar ik haar vanaf 7:30 kan binnen brengen tot 18:00 (ik werk vaak tot 5 dus dan is dit een handige optie)
  • De kosten zullen met een tweede kindje best flink omhoog gaan ben ik bang voor deze zelfde BSO
  • Heb wel wat gelezen over 4Kids gastouders maar hoe weet ik of dit goed en veilig voor haar/ze is?
  • Opvang dichter bij huis is niet echt een optie gezien mijn man en ik beiden in Amsterdam werken, en verhuizen van Alkmaar naar Amsterdam is geen optie



    Wat kan ik nou het beste doen? Ik wil het liefste de opvang aanhouden die ik nu heb maar ik ben bang dat dit een hele dure grap gaat worden dan…

Ik heb voor 4kids gewerkt. Echt een hele goeie en fijne organisatie. Er zullen vast meer van dit soort fijne organisaties zijn.

Sta ook nog steeds ingeschreven bij hen. Maar ik werk nog niet voor hen.

@Kwakje wrote:

Ik heb voor 4kids gewerkt. Echt een hele goeie en fijne organisatie. Er zullen vast meer van dit soort fijne organisaties zijn.

Sta ook nog steeds ingeschreven bij hen. Maar ik werk nog niet voor hen.




Het lijkt mij ook wel goed maar ik twijfel echt enorm… Met 4Kids dan breng je je kindje naar de gastouder toe toch?

De kosten voor een tweede kindje op dezelfde kinderopvang zijn vaak lager dan voor een eerste. Veel kdv’s geven korting bij een tweede en volgende kind en je kinderopvangtoeslag geldt per kind, dus je ontvangt er ook toeslag voor. De toeslag is zelfs iets hoger voor een tweede en volgende kind.

Maar het kost per saldo wel geld natuurlijk.



Je zou inderdaad moeten uitrekenen of een gastouder voor jou goedkoper is. Vaak rekenen ze per uur minder maar zit je wel aan een vaste bijdrage voor het gastouderbureau vast. Dat kun je uitrekenen, hoeveel het scheelt. Ik weet niet of je bij 4kids betaalt voor een vast aantal uur of per werkelijk gebruikt uur, dat zou ook nog kunnen schelen.



Of je moet uitrekenen of je kunt stoppen met werken als je dat wilt. Hier op het forum in de business corner zijn wel een aantal topics daarover met tips en hoe je dat kunt uitrekenen.

@mojito wrote:

@Kwakje wrote:
Ik heb voor 4kids gewerkt. Echt een hele goeie en fijne organisatie. Er zullen vast meer van dit soort fijne organisaties zijn.

Sta ook nog steeds ingeschreven bij hen. Maar ik werk nog niet voor hen.




Het lijkt mij ook wel goed maar ik twijfel echt enorm… Met 4Kids dan breng je je kindje naar de gastouder toe toch?




Hangt af van de gastouder.



Ik ging naar de vraagouder toe. Want dan had ik alles bij de hand en sliep het kindje in dr eigen bed. Ook toen ze naar het psz ging, ik haalde haar uit school en ging dan naar haar eigen huis.

Ik heb K. zelf bij Kober ondergebracht, ook een grote organisatie, maar dan in het Zuid-Westen van Nederland. Ze hebben KDV en GO.



K. zit bij een GO. Ik vind het qua prijs erg veel schelen. Voor K. betaalde ik bij het KDV 6,50 per uur en moest ik per dagdeel afnemen. Nu werk ik vijf ochtenden vier uurtje. Bij mijn GO ben ik nu 5,83 per uur kwijt (inclusief bureau kosten!!) en betaal ik per kwartier. In plaats van 6 x 6,50 = 39 euro voor een dagdeel bruto kwijt te zijn ben ik nu 4,50 x 5,83 = 26,25 per dagdeel bruto kwijt. Daar gaat dan nog mijn toeslag vanaf. Ik betaal ongeveer 60% voor K. zelf. Bij de tweede is dit geloof ik nog maar 20 of 30%. Dus ook dat scheelt.



Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt, en waar je kind het fijn heeft is mijn mening.



4Kids ken ik verder niet, nooit mee gewerkt. Maar denk dat er in Amsterdam genoeg GO’s zullen zijn. En je kan vaak zelf kiezen.

Ik heb jaren voor 4kids gewerk is prima hoor! Ben zelf al 7 jaar gastouder, je kan je kindje bij de gastouder brengen maar de gastouder kan ook bij je thuis komen.

Je betaald gewoon wat je afneemt dus dat is altijd voordeliger met een kdv.



Maar het is ook zo waar jij het beste voelt, en mijn advies als je voor een gastouder kiest met meerdere afspreekt en kijkt waar het met jou en je kindje het beste klikt.

Betaal je echt 700 euro per maand voor 2 dagen dagopvang voor 1 kind? :shock:



Toen Pete op de BSO zat (2x 1 uur voor school en 1x 3,5 uur na school) en Luc en Stan beide voor 1 hele dag en 1 dag tot 14.00 op de dagopvang, was ik (na aftrek van de Belastingdienst) ongeveer 200-250 euro per maand kwijt!

Het klopt wel wat ze zegt hoor! De prijzen zijn echt behoorlijk gestegen. Ik denk overigens wel dat dit een bruto bedrag is en niet hetgeen dat overblijft na aftrek van de toeslag. :wink:



Onze jongste gaat 2,5 dag en dat kost zelfs € 804 bruto. Drie dagen naschoolse van de oudste is € 400 euries bruto. Echt gigantisch.



Wij overwegen daarom ook om over te stappen naar een GO van 4kids. Morgen hebben we een eerste kennismakingsgesprek.

Ons scheelt het ook aanzienlijk in de kosten omdat je alleen de uren afneemt die je daadwerkelijk nodig hebt. En je betaalt niet door in de vakanties.

Dat is bij de dagopvang wel zo, tenminste bij ons.



De bemiddelingskosten verschillen overal wel. 4kids is daarbij een stuk goedkoper dan het go bureau van de crèche.

Met 2 kindjes 2 dagen waren wij ongeveer 1200 euro per maand kwijt. Daarvan kregen we wel ruim 850 euro terug van de belasting, dus netto kostte de opvang ons 350 euro.



Ik neem aan dat ts ook een gedeelte van die 700 euro vergoed krijgt?

Die 700 euro is volgens mij ook bruto :wink: had het even teruggerekend en het is ongeveer hetzelfde uurtarief als wij betalen. Bruto dus, er gaat nog toeslag van af.

pcies. En de toeslag voor het tweede kind is een flink stuk hoger.

Het is dus niet zo dat je ineens 2 keer zoveel gaat betalen netto :wink:

@ Marlous79: Ik heb ’t nagevraagd aan de nanny gister op de opvang en zij geven dan weer geen korting bij een 2e kindje… We krijgen wel iets ervan terug van de belasting (weet t bedrag niet uit mijn hoofd) maar ik moet eerst het volledige bedrag voorschieten en daarna krijg ik rond de 20e van de maand bijna de helft terug.



Stoppen met werken is helaas geen mogelijkheid…



Ja ik ga van ’t weekend even uitrekenen wat een gastouder zou gaan kosten, helemaal als ik zometeen 2 kleintjes heb …

Het bedrag was inderdaad bruto, zonder belasting eraf… Maar evengoed met een 2e zonder korting moet ik minstens 1368 in 1 keer ophoesten en krijg ik achteraf dan pas ongeveer de helft terug…



@ Kwakje : dat is misschien ook een idee dat de gastouder naar ons toe komt dan… Vind het denk ik gewoon een beetje eng (of enger dan de KDV) om een gastouder te doen… Is wel zo dat kindje dan in eigen bed kan slapen, wat ook fijner is :slight_smile:



@ Tigru: Kijk dat klinkt dan weer goed, dat je een stuk goedkoper uitbent en per kwartier kan betalen :smiley: Zou mooi zijn als ik zoiets kan vinden.

Ja mijn meissie heeft t nu wel fijn op de KDV maar de kosten worden gewoon te gek met een 2e, vooral omdat zij geen korting geven…

Ik zoek eigenlijk naar een oplossing in Alkmaar.



@ chantal!! Okay dan ga ik er toch even naar kijken :slight_smile:



@ sassie1980 : Ja bijna 700… Is voor zover ik me herinner 684 per maand, voor 2 dagen opvang voor 1 kindje. Na belasting aftrek is t ongeveer de helft wat overblijft maar ja ze geven geen korting en ik moet de 684 in 1 keer ophoesten en krijg achteraf pas van de belasting terug…



@ Smurf78: Ja de kosten zijn echt enorm gestegen… Was inderdaad bruto…

Laat je ajb even weten hoe ’t kennismakingsgesprek ging met de 4Kids GO?



Hoeveel hoger is de opvang toeslag dan bij een 2e kindje?



@ cees77: ja krijg bijna de helft terug…

Op de site van de belastingdienst kun je hele duidelijke proefberekeningen maken…weet je precies waar je wat kinderopvang betreft aan toe bent.



En ja je betaalt op het ene moment en krijgt het op een ander moment in de maand van de belastingdienst terug, maar dat kan het probleem toch niet zijn?



Je zegt dat stoppen met werken geen mogelijkheid is, maar hebt nog niet eens precies helder wat je bruto/netto kosten gaan worden…kan maar zo zijn dat het rekensommetje anders uitvalt :wink:

Je kunt hier de nieuwe tabellen vinden, verschil tussen eerste en volgende kinderen is veel groter geworden sinds de besparingen in 2013. Je krijgt veel vergoed voor een tweede kindje.

Hier kun je een PDF downloaden:



http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2012/07/11/kinderopvangtoeslagtabel-2013.html



Ik dacht eigenlijk dat je de kinderopvangtoeslag vooraf in je voorlopige teruggave kreeg :think: Want wij betalen het ook zelf maar is me eigenlijk nooit opgevallen dat we het voorschieten. Maar kan best zijn hoor, daar ga ik thuis niet over :wink: :oops:

Ja ik werd nou toch nieuwsgierig :wink: maar volgens mij hoeven wij zo’n gat niet te overbruggen.

Ik moet vóór het begin van de maand het kdv betalen. En de belastingdienst betaalt vooruit, niet achteraf pas:



http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/uitbetaling_toeslagen/datums_uitbetaling



Moet jij dan zo vroeg je kdv al betalen?



Bij sommige kdv’s kun je rechtstreeks je kinderopvangtoeslag van de belastingdienst aan het kdv laten betalen zodat je niet hoeft voor te schieten. Maar dat zou ik sterk afraden, in deze tijd gaan er heel veel kdv’s failliet. En als de BD al aan het kdv heeft betaald, krijg jij niks meer, ook niet als je geld verdwijnt in een faillisement van het kdv.

Je betaalt idd niet vooruit. De 20ste van mei bijv. krijg je de toeslag voor juni.



Net een hele leuke intake gehad :thumbup:

Deze go werkt voor verschillende bureaus en tipte mij op allkidz. Zijn rekenen slechts € 29.50 per gezin als bemiddelingskosten dus ongeacht het aantal kids. Dat scheelt enorm!

Wij gaan met haar verder maar dan dus wel via allkidz waarschijnlijk.