opruimen

mijn dochter weer erg goed dat ze haar speelgoed netjes moet opruimen.

maar ze vertikt het vaak

heb er er nu gezegt gooi alle kleine speelgoed in een zak en mama zoekt het uit

maar dat doet haar helemaal niks…weten jullie nog hoe ik haar verder kan wijzen dat ze dat moet opruimen

het speelgoed stuk voor stuk in haar aan geven

zeggen: doe maar in de zak

ik geef al het speelgoed trouwens een vaste plek;de trein zit in een doos, de lego zit in een doos, de boekjes staan netjes in de kast, de autootjes zitten in een kist, de little people spullen staan in de grote kast.

Tyg weet ook waar alles hoort.

Ik heb het op de bovenstaande manier aangeleerd.

gewoon in zijn hand gegeven en gezegd waar hij het moet neerleggen/instoppen.

dan kun je ook elke keer als ie (zij) het doet, weer positief reageren.

Een liedje zingen? Bij peutergym zingen ze altijd: “De blokjes in de zak, de blokjes in de zak, viva victoria, de blokjes in de zak!”, terwijl ze opruimen!

samen opruimen? Dat wil hier nog wel eens helpen…

Of ik zeg dat ze éérst moet opruimen, voordat ze met iets anders gaat spelen.

je zegt dat ze wéét dat ze moet opruimen, maar kán ze het ook?

Op deze leeftijd kun je het shaken Chantal, ze weten wel dat ze op moeten ruimen maar kunnen dat nog niet zelfstandig.

Als je het sámen doet doen ze het wel :-*

Idd samen doen en wij zingen het liedje: 1 2 3 4 opruimen, opruimen 1 2 3 4 maak het netjes hier, potloden, papier en kwast, zet ze netjes in de kast, 1 2 3 4 maak het netjes hier (op: 1 2 3 4 hoedje van papier)

Hier idd ook een liedje, wel weer een andere maar het principe is hetzelfde en het werkt super :thumbup:

Sinds Anoek op het KDV zit, heeft ze leren opruimen met een liedje erbij. Ik vind het :thumbup: Vaak moet ik haar wel even aansporen of

ik help mee maar als ze bezig is dan heeft ze er lol in en zingt ze

dus dat ‘liedje’ :

niet spelen, opruimen…niet spelen, opruimen (etcetc)

Weet niet of het nog verder gaat hoor, maar dit zingt ze dus altijd :lol:

Hier ruimen ze ook niet altijd op als ik er om vraag en ik vraag het hooguit 2x per dag…voor het avondeten en voor het slapen 's avonds…ruimen ze niet op dan komen ze óf niet aan tafel óf mama gaat alvast naar boven om de oudste klaar te maken voor bed…dat werkt hier perfect! :thumbup:

Ik zeg altijd: ‘wat je niet opruimt gooit mama weg’.

Tot nu toe heeft hij het maar één keer niet opgeruimd en toen had ik zijn spulletjes allemaal in een zak gestopt en in de kast gezet.

Hij dacht echt dat ik het had weggegooid. (later heb ik alles weer terug gedaan in zijn speelgoedbak).

Na die keer ruimt hij alles netjes op.