Oppascavias blijken schurft te hebben..

Avond!



Heb hier 2 oppascavia’s, eergisteren gebracht. Hebben ze al vaker in huis gehad, en was toen niets aan de hand. Nu wilde zoontje er 1 op schoot wat geen probleem is, maar zag dat de cavia een kaal plekje op de rug heeft. Bij nadere inspectie van de vacht en de huid herken ik dit als schurft. Een veel voorkomend probleem bij deze beestjes.



Nu vraag ik me alleen af of het kwaad kan voor mijn zwangerschap. Ik heb de cavia weer teruggezet en goed mijn handen gewassen, maar die beesten staan nog 2 weken in mijn huis.



Moet ook maar even overleggen met de eigenaars of ze willen dat ik de behandeling hiervoor start, of dat ze dit zelf willen doen, maar ik baal er wel behoorlijk van.



Wie weet raad?



:pray:

ik zal er wel mee uit kijken



toevallig heeft een kindje bij mij uit de groep op het KDV.

laatst ook schurft over gekregen van een cavia,

zij heeft echt een kale plek van wel 10 cm doorsnee op haar hoofd nu, en de vraag is of haar haar daar weer terug komt.



voor de zwangerschap zou ik het eerlijk gezegd niet weten, maar ik zou de beestjes niet meer in huis willen hebben.



kun je ze niet in het eigen huis zetten en daar verzorgen?

zover ik weet is schurft 9 vd 10 ook echt ‘cavia schurft’ en echt niet besmettelijk voor mensen. kan me voorstellen dat je het niet echt lekker vind, ik ook niet, maar in dat geval zou het geen kwaad kunnen. maar om daar achter te komen moet je toch echt naar de dierenarts. want die 1 op de 10 kan een schimmel of ‘echte schurft’ zijn en dat kan wel gevaarlijk zijn voor mensen.

Knollie; ik geloof niet dat deze schurft over zal ‘springen’ op mijn hoofdhuid of dat van mijn zoon. En het is ook geen reden voor me die beestjes gelijk ergens anders onder te brengen. Met huisdieren heb je nu eenmaal wel eens probleempjes. Ik vraag me alleen af in geval van schimmel of het kwaad kan voor de baby :think: Dinsdag dus maar even de dierenarts bellen, tot die tijd tillen we ze gewoon maar niet uit het hok…



Zaten er hier geen dierenartsass. op het forum? Misschien kunnen die me al wat meer vertellen?

Ik heb geen idee over je zwangerschap en of het invloedt heeft.



Wel weet ik dat als ik het baasje was het meteen zou willen weten en dat je naar de dierenarts gaat. Maar natuurlijk eerst in overleg omdat het niet fataal is. Ik zou niet graag willen dat mijn beestje er onnodig 2 weken extra ermee loopt terwijl ik op vakantie ben.



Ik zou dus even het baasje bellen en dan weet je meer. Wel top dat je eraan denkt en wat wil doen voor het beestje. Ik hoop voor je dat het niets erg is voor je zwangerschap.

is Hanneke geen da assistent?

@Polkadot wrote:

Ik heb geen idee over je zwangerschap en of het invloedt heeft.



Wel weet ik dat als ik het baasje was het meteen zou willen weten en dat je naar de dierenarts gaat. Maar natuurlijk eerst in overleg omdat het niet fataal is. Ik zou niet graag willen dat mijn beestje er onnodig 2 weken extra ermee loopt terwijl ik op vakantie ben.



Ik zou dus even het baasje bellen en dan weet je meer. Wel top dat je eraan denkt en wat wil doen voor het beestje. Ik hoop voor je dat het niets erg is voor je zwangerschap.




Uiteraard breng ik de baasjes op de hoogte, moeten ze alleen niet onbereikbaar zijn… :wall:

@Sooki wrote:

@Polkadot wrote:
Ik heb geen idee over je zwangerschap en of het invloedt heeft.



Wel weet ik dat als ik het baasje was het meteen zou willen weten en dat je naar de dierenarts gaat. Maar natuurlijk eerst in overleg omdat het niet fataal is. Ik zou niet graag willen dat mijn beestje er onnodig 2 weken extra ermee loopt terwijl ik op vakantie ben.



Ik zou dus even het baasje bellen en dan weet je meer. Wel top dat je eraan denkt en wat wil doen voor het beestje. Ik hoop voor je dat het niets erg is voor je zwangerschap.




Uiteraard breng ik de baasjes op de hoogte, moeten ze alleen niet onbereikbaar zijn… :wall:




Och dat is inderdaad niet handig!

Hoi,



Mijn zus is hierop bezoek en die is dierenartassistente.

Ze zegt dat het wel besmettelijk kan zijn van cavia naar mens. Ze weet niet of het schadelijk voor je zwangerschap, maar neem het zekere voor het onzekere.

Je kunt het beste de cavia met latex handschoenen oppakken en anders je handen elke keer goed wassen met desinfecterende zeep.

Bel dinsdag je dierenarts voor behandeling. Vraag of je als je zwanger bent de behandeling wel zelf mag geven.



Liefs Suzanne

@suzusuzu wrote:

Hoi,



Mijn zus is hierop bezoek en die is dierenartassistente.

Ze zegt dat het wel besmettelijk kan zijn van cavia naar mens. Ze weet niet of het schadelijk voor je zwangerschap, maar neem het zekere voor het onzekere.

Je kunt het beste de cavia met latex handschoenen oppakken en anders je handen elke keer goed wassen met desinfecterende zeep.

Bel dinsdag je dierenarts voor behandeling. Vraag of je als je zwanger bent de behandeling wel zelf mag geven.



Liefs Suzanne




:-* :-*



Heb ze niet meer opgepakt, heb gelijk mijn handen met afwasmiddel gewassen (was het enige dat ik kon vinden gewone zeep was op.) Dinsdag maar bellen, ik begin ondertussen wel een beetje te balen zeg :snooty:…

ik zou eerlijk gezegd als ik ze niet aan de lijn kon krijgen toch een behandeling gaan halen. als het beginnende schurft is is de anti schuft behandeling van Beaphar best een goed middel en kost niet veel. iig veeeeel minder dan een bezoekje naar de dierenarts.

Heb ze inmiddels gesproken, gaan dinsdag even de dierenarts bellen. Het zijn 2 caviatjes dus die hebben elkaar vast en zeker al besmet! En ze willen natuurlijk graag zeker weten of het schurft is niet iets anders. En dan ook maar behandelen. Ze houden me wel bezig zo :smiley:

ah gelukkig:)

ben benieuwd. hoop dat het ‘gewoon’ schurft is en dat het zo over is