Oppas mét of zonder vriendje?

Goed, eerst even de situatie schetsen. Mijn broer en schoonzus wonen in ons ouderlijk huis en hebben twee kindjes, een meisje van 3 en een jongentje van 15 maanden.

We hebben al jaren een goed contact met de buren en met hun kinderen, en de oudste dochter (over twee maanden achttien) past al sinds de geboorte van mijn nichtje bij hen op.

Nu had ik gister mijn schoonzus aan de telefoon, compleet overstuur. Wat bleek nou: ze had toen ze 's avonds terugkwam van een ouderavond, ons buurmeisje mét vriendje aangetroffen op de bank. Niets dramatisch, gewoon tegen elkaar aan TV aan het kijken. Mijn buurmeisje had dit aan m’n broer gevraagd voordat hij wegging, en die had er niets ergs in gezien

Mijn schoonzus vind het dus verschrikkelijk dat

a. Iemand bij haar op de bank zit die ze nauwelijks kent (ze hebben elkaar een paar keer gesproken op een straatfeest)

b. Aan haar geen toestemming is gevraagd

b. Ze het idee heeft dat er twee tieners op de bank liggen te ‘vozen’ terwijl haar kinderen boven in bed liggen, en dat mocht er iets gebeuren ze daar geen erg in hebben.

Ik heb haar gekalmeerd en vond haar reactie een beetje overdreven, maar het zette me wel aan het denken; het buurmeisje is een net, verstandig kind, en ik ga ervanuit dat ze verantwoordelijk genoeg is om te weten wat ze wel en niet kan maken met twee kleine kinderen onder haar hoede, aan de andere kant weet ik ook niet of ik me er lekker bij zou voelen…

Kortom: zouden jullie er moeite mee hebben wanneer de oppas haar vriendje meenam?

Ik ben zelf een oppas geweest. Meestal was dat overdag, maar soms ook 'savonds…

Ik mocht een keer mijn vriendje meenemen, maar dat was eens en nooit weer!!!

Ik was teveel oppas en ergerde me vreselijk aan zijn gedrag… Hij liep rond alsof het zijn huis was…

Maar dat was je vraag niet :wink:

Tja, 18 jaar vind ik (tegenwoordig) al best volwassen. Ik denk dat het best moet kunnen. Al zou ik er wel degelijke afspraken over willen.

Ik kan me de reactie van je schoonzus best voorstellen… Als je van niks weet en je treft het tafereeltje ineens aan op de bank… ja, ik zou ook schrikken…

NEE

IK zou dit absoluut niet willen hebben.

Ik zeg mijn oppas zelf dat ze haar vriend mag meenemen als ze dat wil. Ik vond s avonds in een vreemd huis zitten in mijn eentje ook niet altijd even fijn toen ik zelf oppaste…

We hebben nou 3 verschillende babysits gehad en 1tje nam haar vriend mee.

ik zou het geen probleem vinden, heb het zelf vroeger (in overleg) ook wel eens gedaan…

@joseetje wrote:

NEE

IK zou dit absoluut niet willen hebben.

Kun je ook uitleggen waarom?

Omdat je hem niet kent, omdat je je oppas niet voldoende vertrouwt, omdat je het gevoel hebt dat het oppassen niet meer de hoofdactiviteit wordt :wink:

Kan me je reactie wel voorstellen hoor, vraag het me alleen af!

van mij mag een heleboel…

Ik ben heel selectief, niet iedereen mag hier zomaar oppassen. Niet dat ze door een keuring moeten :wink: hoor.

Vriendjes mogen mee, vriendinnetjes ook…

Sommigen vinden het heel leuk om samen op te passen, maar ik ben niet verantwoordelijk voor wat ze samen uitvoeren :angel:

Het komt wel voor dat ik de oppas achter laat en er meer mensen zitten als ik thuis kom. Nu ken ik de vriendjes meestal ook wel, dus daar maak ik geen drama van.

Echt beargumenteren kan ik het niet zie je 8)

Om nu meteen compleet overstuur te zijn, vind ik wel een tikkie overdreven. Maar ik zou wel zo’n jongen eens willen ontmoeten voordat hij mn huis in komt, dat wel.

Onze oppas heeft al 2 jaar een vriendje en het is superleuk stel. Dus ja, zij mogen wel samen komen mochten ze dat willen.

Hier ligt het dus aan de situatie.

Meerdere factoren denk ik.

Als ik de jongen zou kennen en ook weet hoe de oppas met haar vriendje omgaat dan zou het mischien een ander verhaal worden.

Maar ik moet er gewoon niet aan denken dat mijn oppas met haar vriendje op mijn bank zit terwijl mijn kinderen boven liggen.

Ik hoef trouwens ook geen gevoos van anderen op mijn bank.

Maar nu heb ik geen oppas en maken we ook bijna nooit gebruik van mensen die oppassen, dus wie weet hoe ik erover zou denken als ik wat meer in het ritme van een oppas hebben zou zitten.

Van mij zou het mogen hoor. Ik heb vroeger ook met mijn vriendje opgepast. Ik stelde hem altijd gewoon eerst voor.

Het is toch veel gezelliger met z’n 2-en oppassen.

Vraag mij af waarom mensen vaak denken dat iedereen gelijk gaat vozen?

@Madre wrote:

Vraag mij af waarom mensen vaak denken dat iedereen gelijk gaat vozen?

Haha ja je hebt toch heel veel mensen die het op de leeftijd afschuiven :mrgreen:

Maar indd, er wordt heel snel ‘vies’ gedacht

Nu kennen we het meisje natuurlijk best goed, en mijn broer, die net als ik wat nuchterder in het leven staat dan zijn echtgenote, heeft ook zonder twijfelen gelijk ja gezegd, maar goed even niet kortgesloten :wink:

Nee, dat is ook niet netjes van je broer. Zeker omdat hij vast weet dat zijn vrouw ietsje overdreven kan reageren??? 8)

Hihi ssssssst, kerels he… :mrgreen:

Ik paste vroeger vaak op samen met een vriendin, dat was nooit een probleem. Is het anders als de vriendin een vriendje blijkt te zijn?

Ik zou er geen probleem mee hebben, mits het niet iedere week een ander vriendje is :mrgreen:

ik nam mn vriendje ook mee hoor! En waarom meteen vozen, je kunt toch ook gewoon samen zijn zónder vozen :o :wink:

Zal er geen problemen mee hebben iig. Onze oppas was pas ziek geworden en had vervanging geregeld, kwamen we thuis zat er een onbekende meid op de bank. Tja heb dat iig liever dan dat wij voor niks een uur gereden hadden voor bezoek en dan weer terug te moeten omdat de oppas ziek is.

Ze heeft het toch aan je broer gevraagd, dus ze heeft goedkeuring gekregen, in een huwelijk/samenleving hoef je toch niet altijd toestemming van je wederhelft te hebben? Zou wat zijn als wij hier om ieder iets eerst moeten zeggen: moet ik even aan mn man/vrouw vragen?

Je kent elkaar een x aantal jaren en je zal dan toch wel weten hoe een ander erover denkt, en ik vind idd dat je schoonzus erg overdreven reageert. Oke, als het niet gevraagd zou zijn zou ik zeggen dat ze het de volgende keer even moet aangeven, maar verder zou ik er echt geen punt van maken.

Wat mij betreft geen probleem, hoor. Hier komt het vriendje soms ook. De eerste keer heeft de oppas het gevraagd en wij vonden het prima. Is toch ook niets aan, de hele avond alleen zitten?

En de oppas had het toch aan je broer gevraagd? Ik kan me voorstellend dat hij vergeet om dat aan zijn vrouw te melden. Hij doet er kennelijk niet moeilijk over, dus vanuit zijn visie is het iets totaal onbelangrijks en is hij het ws al vergeten.

Ik zou best even vreemd opkijken als ik thuis kwam, als ik er niet van af zou weten. Maar als ik zou horen dat de oppas het keurig aan mijn man heeft gevraagd, geen probleem hoor.

Ik roep altijd wel met een gekke bek, voordat we weggaan: “Geen vlekken op de bank hè?”

Hi hi, Chrissy, dat lef heb ik nou net niet :wink: .

Maar hier heeft de afgelopen keer dat ons buurmeisje van 18 oppastte, ze ook haar vriend meegenomen. Netjes gevraagd vooraf en dan geen enkel probleem. Vind overigens dat ze (leuke meid!) wel beter kan krijgen, maar da’s geen reden om die jongen niet in m’n huis toe te laten…

(bovendien is dat puur gebaseerd op z’n uiterlijk en uitstraling want echt kennen doe ik 'm natuurlijk niet; foei dus eigenlijk dat ik dat zomaar denk :oops: )

Nou ik heb véél opgepast van m’n 15e tot m’n 20e en ook wel vriendjes meegenomen maar ik heb nooit gevoosd op een ander z’n bank of bed hoor! Wel vroeg ik netjes toestemming van tevoren maar dat vind ik niet meer als normaal. Als ik hier thuis zou komen en de oppas zou vinden met een vriendje op de bank terwilj ik van niks wist maar hoorde dat m’n vriend teostemming had gegeven zou ik er echt geen probleem van maken.

Ook ik vind de reactie van je schoonzus iets wat overdreven hoor, een oppas van je kinderen komt neem ik aan enkel omdat je haar vertrouwd, of niet dan, als je al haar keuze van vriendje niet vertrouwd, wat is dat dan om dat meisje op je kinderen te laten passen!!! Ja toch?

Nu heb ik makkelijk praten, onze oppas is ook 18, heeft al bijna 2 jaar hetzelfde vriendje, maar;… deze 18 jarige oppas is ook de grote zus van onze twee kinderen :inlove: dus vertrouwder als dit komt het niet (en geloof mij deze twee vozen echt wel op de bank hoor als we niet thuis zijn hahaha, maar ja het is dan ook haar huis!)

trouwens, ze vozen ook wel als wij wel thuis zijn, hier steken we dan wel een stokje voor hoor :mrgreen: maar onder vozen moet je dan wel stoeien verstaan!)