opnieuw spruw upd pag 1 onderaan

zo… mijn hele verhaal eens en dan ben ik benieuwd hoe anderen er tegenaan kijken.

Vorige week donderdag en een paar dagen ervoor had ik last van brandige tepels en borsten, rare niet verklaarbare pijn in mijn borsten. Mijn vriendin, kraamverzorgster en ervaringsdeskundige spruw, odmat ze dat zelf met haar kleine mega veel eft gehad, gaf aan, dat is gewoon spruw. Dus ik donderdag de ha gebeld en nystatine voorgeschreven gekregen plus advies om alles wat in aanraking geweest is met de melk voor de medicijnen uit te wassen op minimaal 60 graden.

Dus… trouw, vier keer verspreid op een dag dat spul gegeven, alles uitwassen op 60 graden, extra keer zoogcompressen verschonen plus bh, alles waar dus melk opkwam en komt uitgewassen.

Marijn had donderdag zijn omndje nog schoon, ikhad alleen last.

Op maandag ging ik naar het cb om em te laten wegen en meteen eens te laten kijken in zijn mondje omdat hij nu wel een vlekje had op zijn wang en idd… dat was de spruw, ook zat het op zijn tong. De wijkverpleegkundige adviseerde gewoon door te gaan met hoe ik het deed en als er geen verbetering was dinsdag ff naar de huisarts bellen.

Ik dinsdag gebeld omdat izjn gehemelte eronder zit, tandvlees en lipjes nu ook en ook begon hij onrustig te drinken. Zelf heb ik wel minder last, maar hij niet. De ha schreef in eerste instantie daktarin voor.

Onze apotheek was het daar niet mee eens, schijnt niet te mogen :? ofzo?? dus die opnieuw een andere huisarts gevraagd (wij zitten in een praktijk met 6 verschillende huisartsen) en die wilde het dus absoluut neit voorschrijben. Ik ehb zelf wel ander spul gekregen, wat wel beter werkt dan wat ik had.

Maar vandaag zijn zijn lipjes gewoon gezwollen, hij slaapt heeeeel veel, wil de speen niet, drinkt giga onrustig en heeft nuook schimmel aan de billen. Weeeer gebeld en ik mocht langskomen om hem te laten zien bij de huisarts in opleiding.

Hij kijkt in zijn mondje en zegt: ow… is dit alles, ik ehb het wel veeeel erger gezien :wall: en ik zei dus… hij heeft het nu ook aan zijn billen, liet ik die plekjes zien, zegthij: gewoon vet houden gaat het wel over :roll:

HIj vroeg nog: drinkt hij zijn fles leeg, terwijl ik al tig keer had gezgd dat ik bv gaf en dat hij zo weinig drinkt… dus hij vragen hoeveel plasluiers, maar die heeft hij genoeg… zegt die vent weer… ow… hij is nog lang niet uitgedroogd en ziet er goed uit.

Dus… doorgaan met de nystatine en billen vethouden :roll:

Ik vond et een vreemd verhaal dus contact gezoht met de wijkverlpeeg: zegt zij… absoluut de billen neit vet houden, amar zalf kopen tegen schimmel op zijn billen omdat het niet over gaat vanzelf, en idd… zijn hele billen zitten er al bijna onder… :cry:

K kan wel janken om al dat waardeloze advies bij onze huisarts! ow… hij vond hetok waardeloos dat marijn niks had in zijn mond, ik odnerdag hem al wel de medicatie heb gegeven. maar volgens mij is hij dan toch al besmet van mij??

ZO… ben et verhaal kwijt… ben benieuwd hoe anderen dit verhaal zien… en nog tips hbben. Ben bang dat we van de rgen in de drup komen… straks heb ik natuurlijk weer te weinig voeding omdat hij nu zo weinig komt en drinkt! :cry:

aaarg wat balen zeg! Een hele dikke knuffel voor jou :hug: ik weet hoe vervelend spruw kan zijn. En je zoontje komt er dus steeds meer onder te zitten, dat zou toch niet mogen als hij behandeld wordt. Mag hij geen daktarin van de apotheek? Dat begrijp ik nl niet…je kunt daktarin ook bij de drogist kopen trouwens. Maar ik zou je toch willen adviseren om contact te zoeken met een lactatiekundige. Zij kan je een goed advies geven en zij weet ook precies welke medicatie het beste is voor deze situatie. Hopelijk wil je zoontje nog wel drinken, anders wordt het helemaal een vervelend verhaal. Heb je zelf ook pijn? Sterkte in ieder geval!:hug:

Hier ook last van spruw…En ben wel 3 keer bij huisarts geweest en ze wilden niksmee geven…Ik heb een hoop stennis gemaakt bij de dokterswacht het weekend want hij wilde niet meer drinken heb nu Nystine voor hem en mij…Bij spruw moet je ten aller tijden jou borsten en zijn mondje behandelen en in jou geval ook zijn billen en tussendoor moet je steeds je handen wassen…Het is een rot schimmel en je moet het super grondig aan pakken…Succes

Och jeetje, wat vreselijk rot voor jullie dat het zo uit de hand is gelopen zeg :frowning: Ik kan me voorstellen dat je ook enorm baalt van de adviezen die je hebt gekregen… Op het borstvoedingsforum zijn goede tips terug te vinden voor effectieve spruwbehandeling: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling. Verder geeft Borstvoedingorganisatie LLL de volgende informatie over dit onderwerp:LLL-Spruw.

Het wassen op minstens 60 graden deed je al, helemaal :thumbup: dus. Eventueel kun je de was voorweken in water met een flinke scheut azijn. Wanneer je een eetlepel azijn toevoegt aan een glas water, kun je met deze oplossing regelmatig de plaatsen schoonmaken waar schimmelinfecties zich bevinden (zoals je borsten, om vervolgens de medicatie toe te passen). Iemand anders noemde al, dat zowel moeder als kind tegelijkertijd moeten worden behandeld om herbesmetting over en weer te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk om de medicatie na iedere voeding toe te passen i.p. drie of vier keer daags zoals waarschijnlijk in de bijsluiter zal staan. De totale dagelijkse hoeveelheid verdeel je dan over het aantal voedingen. Je past per behandeling dus een kleinere hoeveelheid toe, maar wel veel frequenter zodat de medicatie beter zijn werk kan doen.

Dit is overigens direct het punt wat je apotheek probeerde te maken m.b.t. miconazol. Wanneer dit maar een paar keer daags wordt toegediend, is de hoeveelheid die in één keer in het mondje van de baby terecht komt erg groot en dat kan verstikkingsgevaar geven. Dit kan worden voorkomen door zeer frequent kleine beetjes van de medicatie toe te dienen.

Waarschijnlijk kom je met name met de informatie van het borstvoedingsforum al een heel eind. Overigens heeft de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk diverse informatiebladen ontwikkeld voor zorgverleners. Sommige ervan zijn gratis via de site te downloaden, zoals het informatieblad over spruw en candidiasis van de borst. Deze zou je tijdens een eventueel volgend bezoek mee kunnen nemen naar je huisarts of apotheek.

Ik denk dat het heel goed is, dat je alert bent op de melkinname van je kindje. Mocht je merken dat je zoontje echt te weinig binnenkrijgt, dan is het aan te raden om te gaan kolven en hem je afgekolfde melk bijvoorbeeld met een cup (ik kan me voorstellen dat het voor hem nu misschien helemaal niet prettig is om uit een flesje te drinken, al kun je dat natuurlijk wel proberen) te geven. Zo stimuleer je tevens je melkproductie. Moedermelk die in een periode van schimmelinfectie is afgekolfd, kun je beter niet invriezen. De schimmel overleeft namelijk in de vriezer, waardoor het kindje bij later gebruik toch weer spruw kan ontwikkelen.

Sterkte en heel veel beterschap, ik hoop dat de behandeling nu snel resultaat zal geven!

Volgens mij las ik ergens dat daktarin niet wordt aangeraden voor baby’s onder de 6 maanden? :think:

Dat zou verklaren waarom de ene dokter het wel doet en de andere niet.

Heel veel sterkte :hug: . De dames voor mij hebben al hele goede tips gegeven. Wij hebben zelf helaas ook spruw gehad. Ik dacht vorige week dat Nando het weer kreeg, ik zag witte plekjes. Ik kreeg toen van iemand de tip om na elke voeding z’n mondje schoon te maken met een gaasje gedrenkt in lauw water met een paar druppeltjes citroensap. Dat heeft goed geholpen, na 3 daagjes was z’n mondje weer mooi schoon. Misschien een tip voor als je kindje spruwvrij is.

Nando heeft trouwens nystastine gehad na elke voeding, dus een halve ml per keer. 1 ml in een keer vond ik ook erg veel. Ik heb miconazol (ofzo) creme gebruikt. Het hielp al na een paar dagen.

O ja, bij vaginale schimmelinfectie schijnt het te helpen om yoghurt met bifidus cultuur te eten. Misschien dat dat ook helpt bij spruw? Het is iig dezelfde schimmel.

weer opnieuw spruw… nu nog erger dan de vorige keer, heb vreseiljke zere boobs… :frowning: HOevaak kan je spruw kijgen? of vblijft het net zo lang martelen met die spruw tot dat ik stop> Anders ben ik er gauw klaar mee.

Met voeden zit alels onder de melk, behalve waar het in moet, zijn mond. Hij hapt en laat los, spuugt… tis gewoon absoluut niet leuk. HEt enige wat hij wel veel doet is slapen en ook weer minder natte luirs… dus… moeten we dat ook nog in de gaten houden. Borstvoeding geven is zo echt niet leuk.

Zit ook weer aan de nystatine, maar als daar donderdag nog geen vorouitgang in zit, wil ik gewoon wat anders.

Vervelend dat je alweer spruw hebt :hug: . Ik weet niet hoevaak je spruw kunt krijgen. Ik heb wel gehoord dat babietjes erover heen kunnen groeien, maar daar heb je nu weinig aan :frowning: . Mocht de nystatine of iets anders niet helpen, dan zou je nog gentiaan violet kunnen overwegen. http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/gebruik-gv.html

Heel veel sterkte!

he bah, wat naar dat het er alweer is :hug: Was je er wel goed vanaf? En jij nu ook zere boobs :hug: Ik had het met mijn eerste en ik kwam er ook met geen mogelijkheid vanaf. Kind kon ik absoluut niet aan de borst verdragen. Dus na 5 weken ellende van kolfen met een huilend kind tot aan het alles wassen en de medicatie, ben ik toch gestopt :frowning: Bij de tweede ging het gelukkig wel goed en nu bij de derde ook. Maar het staat me nog zo voor ogen hoe naar en pijnlijk het was…vooral ook te moeten afbouwen terwijl je dat niet wilt :cry: Hopelijk kom jij er wel vanaf, sterkte :hug:

wij hebben nu ook al bijna een maand spruw :wall: al 3 potjes nystatine gebruikt, maar het gaat maar niet over… daktarin mag niet voor baby’s onder de 6 maanden aldus de huisarts

gentiaan violet! :thumbup: :thumbup: :thumbup: 1x gebruiken. Mondje en je (.) (.) zien een week paars, maar je bent er dan ook direct vanaf. Ideaal!

Oh en voor de billetjes miconazolnitraat creme (voor de billetjes, Daktarin heet het ook wel) blijven gebruiken! En alles uitwassen/koken enzo. Maar die GV scheelt al de helft!

@klavertje4 wrote:

wij hebben nu ook al bijna een maand spruw :wall: al 3 potjes nystatine gebruikt, maar het gaat maar niet over… daktarin mag niet voor baby’s onder de 6 maanden aldus de huisarts

vanaf 4 maand hier. Overigens wordt hier altijd nystatine vorogeschreven, dakatrin wordt niet vergoed door de verzekering zij hier de assistente. Al heb ik er meer last van dan onze uk, zijn mondje lijkt op een plekje na schoon, alleen maar zo wittige gloed.

gebruik je voor je vor je zelf ook nystatine? ik gebruik micolazol, moet je alleen wel voro de voeding ff je tepels wassen. Bevalt mij beter dan nystatine smeren.

@blue_fairy wrote:

gentiaan violet! :thumbup: :thumbup: :thumbup: 1x gebruiken. Mondje en je (.) (.) zien een week paars, maar je bent er dan ook direct vanaf. Ideaal!

Oh en voor de billetjes miconazolnitraat creme (voor de billetjes, Daktarin heet het ook wel) blijven gebruiken! En alles uitwassen/koken enzo. Maar die GV scheelt al de helft!
waar kan je dat kopen

@blue_fairy wrote:

Helaas werkte gentiaan hier niet :? Is vooral werkzaam bij beginnende spruw, net als bessensap, dat werkt ook :thumbup: tegen beginnende spruw.

gentiaan violet kun je alleen via de lactatiekundige krijgen geloof ik. Niet in de drogist in elk geval.

wij zijn er nu na 6 week eindelijk vanaf!!! :dance:

hier nog steeds spruw, het zesde flesje nystatine. Het lijkt twelkens weg en als het flesje leeg is is het er ook zo weer. Ben echt schoon kook alles uit, spuugdoekjes gaan telkens in de was, blijf zo bezig, schiet zo niet op.

Marijn pakte ook de borst niet meer, maar nu zit hij ook met de fles te martelen, dus hij wil zelfs de borst weer!

Nu krijg ikv an de huisarts niks anders dan nystatine,m maar mijn vriendin heeft spruw en ik heb van haar een dot daktarin gekregen :dance: dus… gaan we daar mee gangs, hopelijk zijn we er dan zo van af!

hier ook spruw :frowning:

Heb het bij mijn andere kids ook gehad echt balen dat we het nu weer hebben :?

morgen de dokter maar is bellen…

succes in ieder geval!

Wat bij mij hielp was geen suiker meer eten. Schimmels leven op zoete dingen en suikers, het hielp echt, heb mij er nu nog neit toe kunnen zetten maar ga weer proberen er mee te stoppen.

en wij hebben weer spruw :wall:

@klavertje4 wrote:

en wij hebben weer spruw :wall:

vervelend! sterkte. Ik ben inmiddels gestopt met suiker eten en het gaat al beter. nystatine in huis voor als het weer erger wordt…

Ze heeft wel uitslag op haar billetjes, zou ik daar ook nystatine op kunnen doen? :think: