ophuilen 's avonds en 's nachts

Bas heeft sinds 3 maanden een nieuw bed en slaapt op een andere kamer. De eerste 6-8 weken ging dat prima en sliep hij heerlijk van 19.00 uur tot 7.30 uur. Maar sinds een week of 4 huilt hij geregelt op en een enkele keer is het omdat hij slecht heeft geslapen en dan is hij ook maar half wakker, maar de meeste tijd huilt hij volgens ons om extra aandacht.



Hij heeft de afgelopen 3 maanden minder aandacht van mij gehad, maar de afgelopen 2 weken juist weer extra, want Lara slaapt bijna de gehele dag in haar bed en hij is als ze wakker is er erg bijbetrokken en dat gaat super. Daarnaast is hij overdag ook niet anders dan maanden geleden. Gewoon een peuter die een echte kleuter aan het worden is.



Manlief gaat er 's avonds en 's anachts heen als Bas wakker wordt en dan hoeft hij eigenlijk alleen het kussen goed te leggen en/of de dekens goed te leggen en dan gaat Bas weer slapen, maar goed hij heeft wel aandacht gehad. Als we niet reageren op zijn gehuil, dan zet hij het op een krijsen of gaat harder huilen en dat houdt hij ook gewoon lang vol. Wij hebben al eens geprobeerd hem een kwartier te laten huilen, maar meneer komt dan zijn bed uit en dan moet manlief hem terugleggen, dus ook aandacht. Of we iets zeggen of niet, dat maakt ook al geen verschil.



Herkent iemand dit en/of iemand tips, want dit zijn we echt beu aan het worden. Er uit gaan voor Lara is prima, maar dan tussendoor steeds gewekt worden door eentje die makkelijk kan blijven slapen is toch echt teveel van het goede momenteel.

Niemand die het enigszins herkend of een tip of iets heeft??

Uit mijn eigen ervaring: gewoon erheen, dat kussen rechtleggen of wat het op dat moment ook is en weer je bed in, verder niet teveel aandacht aan geven. bij beide kinderen meerdere van dit soort periodes meegemaakt en op deze manier gingen ze vanzelf ook weer over. Soms helder wat de oorzaak was, soms ook niet, maar daar maak ik me maar niet meer druk om.



Hoewel je schrijft dat het sinds 4 weken is en je dochtertje pas 2 weken is, kan het toch de spanning zijn rond het nieuwe zusje (ook vlak voor de bevalling heeft ie vast wel wat spanning opgepikt). Heel natuurlijk dat dat er 's nachts dan beetje uitkomt, misschien slaapt ie wat lichter en als ie dan even wakker wordt, wil ie wat bevestiging van dat jullie er echt nog wel voor 'm zijn.



Hopelijk heb je er wat aan.

Mijn zoon wordt gemiddeld twee a drie keer per nacht wakker, al zijn hele leven lang (de keren dat hij door sliep zijn op 1 hand te tellen). Ik weet dus niet beter, en ik denk dat dat ‘helpt’… het hoort erbij. Wat je zegt over huilen om extra aandacht… dat klinkt een beetje alsof je vindt dat hij bewust 's nachts wakker wordt om jullie dwars te zitten, dat lijkt me toch niet. Nieuwe kamer, nieuw zusje, onderschat niet wat een impact dat heeft, wellicht onbewust. Ik denk dat hij erg veel behoefte heeft aan veiligheid, aan mama/papa, en ik vind dat je hem dat niet moet ontzeggen. Laten huilen lijkt me geen goed idee, natuurlijk gaat hij daar nog meer van huilen… hij heeft jullie nodig en dan komt er niemand… zou ik ook verdrietig van worden.



Accepteer dat dit is zoals het nu is, als hij voorheen wel altijd door sliep heb je grote kans dat hij dat weer gaat doen zodra de rust is weder gekeerd. Tot die tijd gewoon maar 's nachts knuffelen als hij dat nodig heeft, laat hem weten/voelen dat jullie er voor hem zijn, ook als hij zn plekje moet delen met een nieuw zusje.

Hoi,



Onze oudste sliep ook altijd goed door.



toen de jongste geboren werd is dat even anders geweest, ze werd opeens 's nachts wakker en wilde bij ons in bed, ik snapte er niks van omdat ze dat normaal nooit had.

het is gelukkig vanzelf weer over gegaan.

ik denk dat het toch wennen is aan de nieuwe situatie,ze moeten ineens hun plekje delen he? dat is niet niks, zeker niet op die leeftijd, noa was al 2 jaar en 9 maand.



wij zijn wel elke keer naar haartoe gegaan, want laten huilen hielp bij ons niet.



sterkte!

ik hoop voor jullie dat het ook vanzelf over gaat.

Thanks voor jullie reacties. We proberen het ook langs ons neer te leggen en we gaan ook hem troosten als hij wakker wordt. Hopelijk is het een fase.