open mondje

Hallo!

Onze zoon heeft wat een ‘open mondje’ en laat zijn tong er dan zo halfjes uit hangen… bij tijden geen gezicht :oops:

Hij heeft een speen, maar alleen in bed als hij slaapt.

Nou hebben we enkele tips gekregen van het cb: Met een rietje drinken, blaas spelletjes.

Hij zal op den duur wel naar logopedie moeten hiervoor denk ik.

Maar heeft er iemand meerdere tips? En hoe oud moeten ze zijn voor logopedie? En wat zijn de ervaringen daarmee en resultaten?

(als Tycho 3 jaar is stoppen we met de speen, het is nu nog echt zijn ín slaap komer’.)

Alvast bedankt!

je kan heel veel dingen met je vingers doen om de mond te stimuleren, dit is moeilijk uit te leggen en dat kan de logopediste doen

ook kun je met een spatel zachtjes tikken op de tong bijvb 3x.

toch stoppen met de speen is het beste anders hebben de oefeningen ook niet veel zin denk ik.

levi gaat al een jaar naar logepedie en krijgt ook mond oefeningen.

Hoi Memmie,

Jur heeft dat ook zo’n open mondje en tong dan in de opening (niet echt eruit)

Jur is voor het eerst met 2jr en 9 maanden naar logopedie gegaan. Idd veel met rietjes laten drinken, zeggen van mondje dicht, bellen blazen, je lippen tuiten alsof je een kusje geeft en dat misschien ook gewoon als spelletje dan doen als ie dat leuk vindt.

Je mondje tuiten en je wangen naar binnen trekken als een visje.

Een potlood tussen je bovenlip en neus klemmen

dit zijn even snel de dingen die ik zo omhoog krijg, zal zijn boekje even voor je opzoeken en kijken wat er ook alweer nog meer instaat…

En zeker de speen eruit gooien, Jur was ook verkikkerd erop en ik was bang voor problemen maar totaal geen problemen gehad :thumbup: :thumbup:

Wij zijn gestopt met de speen toen Jur 2 jr en 3 maanden was.

Tja ik zou gewoon een logopediste in jullie buurt benaderen en vragen vanaf wanneer zij werken met leeftijden. Hier jong want Anne gaat ook alweer even…

Heeft ie ook moeite met praten?

Sem heeft vaak ook zijn mondje open

(bijna 3 jaar)

Niet met zijn tong eruit,.maar gewoon open…

staat idd soms euh…apart ! hahah

Hij heeft geen speen maar wel zijn duim en tuttie/lappie

(snoozedoekjes) duimen willen we nu wel graag gaan afleren

maar jah hoe…?

je hebt van dat after bite spul…maar kan dat bij kids…

en vindt ik ook wel heel zielig

Hij praat verder wel goed…Maar is wel altijd verkouden/grieperig

hellaas

Thanks voor de reacties! :-*

Vind het nu nog te vroeg om Tycho zijn speen af te nemen… :oops:

Hij slaapt dan altijd meteen, ook wanneer hij 's nachts wakker is en ik hem de spaan weer geef. Kan het nu nog ff niet aan om 's avonds en 's nachts met Tych bezig te zijn omdat hij niet kan slapen… :oops: Ben erg vermoeid op het moment (najaarsdipje :think: )

Ik zal eens informeren vanaf welke leeftijd hij naar logopedie kan.

@Memmie wrote:

Thanks voor de reacties! :-*

Vind het nu nog te vroeg om Tycho zijn speen af te nemen… :oops:

Hij slaapt dan altijd meteen, ook wanneer hij 's nachts wakker is en ik hem de spaan weer geef. Kan het nu nog ff niet aan om 's avonds en 's nachts met Tych bezig te zijn omdat hij niet kan slapen… :oops: Ben erg vermoeid op het moment (najaarsdipje :think: )

Ik zal eens informeren vanaf welke leeftijd hij naar logopedie kan.

dat snap ik wel hoor meid :hug:

en misschien heeft de logopediste ook wel goede tips voor je.

je vraagt gewoon aan de huisarts een verwijsbrief en je kan ook eventueel 1 consult aanvragen en dan beslist de logopediste of je zoontje in aan merking komt voor logepedie.

We hebben toch maar zijn speen afgenomen en dat is ons echt 100% mee gevallen! Niet eens strijd gehad!

Ik had verwacht dat het een drama zou worden, maar hij heeft maar even gepiept hooguit 5 a 10 min.

Soms vraagt hij er nog naar, maar dan zeggen we “speen is weg… kunnen we nergens meer vinden” “maar Tycho is een grote jongen en heeft speen ook niet meer nodig”. En dan gaat hij gewoon naar bed. :inlove:

:clap: :smiley: :dance: :thumbup: :mrgreen:

Super goed van Tycho zeg…echt wel…

De dochter van mijn vriendin deed dit ook altijd,de tong iets uit de mond,mond wat open…bij haar komt het omdat ze een hele lange tong heeft…ze is nu 7 en doet het nog steeds…nu kunnen ze haar er wat van zeggen en denkt ze er zelf wat vaker aan…

Toen ik klein was had ik ook zoiets soortgelijks.

Voor de tv bijv. had ik altijd een open mond, met inderdaad, mijn tong eruit.

Ik ben toen naar logopedie gegaan (ik was toen een jaar of… 7 ?) en na een tijdje gestopt.In een onbewaakt ogenblik betrap ik mezelf er nog steeds op, maar vrijwel nooit meer eigenlijk. :slight_smile:

Toen Pieter dat deed bij het cb kreeg ik accuut ( Net als bij Joost) de folder "open mond, niet zo gezond " mee

TOen we met Pieter de laatste keer bij de kinderarts waren, zei deze dat het ook met de grote van de neus amandel te maken kan hebben en dat dat (als ik het goed heb onthouden hoor) de luchtweg door de neus dan wat kan blokkeren en dat het dan aantrekkelijker is om via de mond adem te halen.

Wij hebben er in elk geval nooit een moer aan gedaan en het is bij beide helemaal goedgekomen.