Open haard, hoe steek je die aan?

De paasdagen zullen we doorbrengen in een huisje met open haard :dance:

Dus natuurlijk willen we ’s avonds lekker een vuurtje maken - maar hoe krijg je zo’n ding aan?



Gewoon met oude kranten? Of zijn er nog aanmaakblokjes of zo nodig (mijn enige vuur-ervaring is met de bbq)?

En waar kan ik het beste open haard hout kopen? Volgens mij heb ik het ooit wel eens bij een benzinepomp zien staan :think:



Tenslotte, nog receptentips voor in het vuur? Knakworstjes roosteren aan een stok, zou dat te doen zijn, of wordt alles dan zwart? Gepofte aardappels?

Ok, ik weet het, het is geen bbq, maar als we dan toch vuur hebben, dan vind ik het ook wel leuk om er nog wat mee te doen, behalve ernaar kijken.

Kan je allemaal op park kopen, aanmaakblokjes en hout.

Je kan ook ergens anders halen bijv boer of benzinepomp, let er wel op dat het hout niet vochtig is, dan zal lastig aan gaan :wink: Have fun!

'sMores!

Zoete crackers, marshmallows, en chocola.

Marshmallows aan stok over het vuur houden, chocola op cracker leggen, marshmallow erop, cracker erboven op.



ipv crackers kun je ook volkoren biscuitjes gebruiken en die besmeren met choco-pasta, of scholiertjes van Lu. De marshmallow moet wel groot zijn, dus niet die pieledingen voor in de hete chocomelk.

Um…in de huiskamer!??



Ik dacht dat dit overduidelijk een vakantie/eet vraag was.



Nou snap ik er helemaal niks meer van. :eh:

beet peut over het hout en aansteken maar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:



nee gewoon aanmaakblokjes meenemen :thumbup:

Hij is nog maar net geplaatst dus misschien hebben de modies het nog niet gezien :wink: Weet bijna zeker dat hij verplaats gaat worden…

@Nefarious wrote:

Um…in de huiskamer!??



Ik dacht dat dit overduidelijk een vakantie/eet vraag was.



Nou snap ik er helemaal niks meer van. :eh:


Ik vind het een twijfelgeval… dus misschien heb ik het niet goed gedaan.



De open haard vraag (hoe vuur aansteken) hoort volgens mij wel in de huiskamer (dat het om een open haard in een vakantiehuisje gaat maakt toch niet uit?), maar de recepten dan weer niet :think:

Nou ja, zolang ik maar antwoord krijg maakt het me niet uit waar het staat hoor :smiley:

In sommige vakantieparken mag je alleen van die kant en klare blokken gebruiken. Die zitten in papier en dan steek je het papier aan en heb je vuur. Let erop dat je er niet teveel ingooit anders is hij niet uit tegen de tijd dat je naar bed gaat. 1 zo’n ‘papier’ blok is voor 1 avond vaak al leuk en genoeg.

@veertje wrote:

Hij is nog maar net geplaatst dus misschien hebben de modies het nog niet gezien :wink: Weet bijna zeker dat hij verplaats gaat worden…


Ik dacht dat ie goed stond in de keuken, vandaar.



Het was een beetje vreemd om via de keuken een antwoord te plaatsen en ineens in de huiskamer te staan, snappie.

Als je in een park zit, kun je bij de winkel daar haardblokken kopen.

Die zitten verpakt en dan hoef je ze er alleen maar in te doen het het papier aan te steken.

In vakantiehuizen van Landal, Centerpars e.a mag je alleen kan en klaar blokken gebruiken zoals Daniëlle zegt en deze zijn eenvoudig aan te steken. Één blokje vind ik persoonlijk een beetje saai, het mag best fikken :mrgreen:



Heb je een haard waar je hout en papier in mag branden en koop je een netje houtblokken, dan heb je een krant nodig en aanmaakblokjes of droge takken uit het bos :wink: Bij de benzinepomp kun je inderdaad netten kopen maar dat vind ik erg duur in verhouding. Maar goed, je gaat ook geen kuub hout in de achterbak gooien, dus de netten van de benzinepomp is een prima oplossing!



Thuis doe ik het zo, ik maak 5 bollen van kranten door de punten naar binnen te vouwen/rollen. Geen proppen maken want die gaan sneller uit.

Op de bollen leg ik aanmaakhout of kleine takken en ik steek de kranten aan.

Als je een haard hebt met een thermostaat (schuifknop) zet deze dan helemaal open. Zodra de fik er een beetje goed in zit en de kans klein is dat het uitwaait, gooi ik er een groter blok op.



Gebruik (door en door) droog hout en maak de haard van te voren niet té grondig schoon want dan brandt ie minder makkelijk.

Dank voor de reacties!

Die kant-en-klaar blokken, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Wel makkelijk, maar ik hoop toch dat we een echt vuurtje mogen maken.

We zitten in een Roompot park trouwens (in Duitsland), geen idee of dat daar mag. Anders wacht ik maar even af tot we daar zijn.

Ik zal in elk geval wel een stapeltje oude kranten meenemen, kan nooit kwaad om bij me te hebben.

@Nefarious wrote:

'sMores!

Marshmallows aan stok over het vuur houden, chocola op cracker leggen, marshmallow erop, cracker erboven op.


Klinkt goed!

@Mejis wrote:

@Nefarious wrote:
Um…in de huiskamer!??



Ik dacht dat dit overduidelijk een vakantie/eet vraag was.



Nou snap ik er helemaal niks meer van. :eh:


Ik vind het een twijfelgeval… dus misschien heb ik het niet goed gedaan.



De open haard vraag (hoe vuur aansteken) hoort volgens mij wel in de huiskamer (dat het om een open haard in een vakantiehuisje gaat maakt toch niet uit?), maar de recepten dan weer niet :think:

Nou ja, zolang ik maar antwoord krijg maakt het me niet uit waar het staat hoor :smiley:


Nope, in de huiskamer plof je neer met een bakkie en vertel je wat je bezighoud en zo, deze gaat dus naar de keuken tafel :slight_smile:

@~Melanie~ wrote:

@Mejis wrote:
@Nefarious wrote:
Um…in de huiskamer!??



Ik dacht dat dit overduidelijk een vakantie/eet vraag was.



Nou snap ik er helemaal niks meer van. :eh:


Ik vind het een twijfelgeval… dus misschien heb ik het niet goed gedaan.



De open haard vraag (hoe vuur aansteken) hoort volgens mij wel in de huiskamer (dat het om een open haard in een vakantiehuisje gaat maakt toch niet uit?), maar de recepten dan weer niet :think:

Nou ja, zolang ik maar antwoord krijg maakt het me niet uit waar het staat hoor :smiley:


Nope, in de huiskamer plof je neer met een bakkie en vertel je wat je bezighoud en zo, deze gaat dus naar de keuken tafel :slight_smile:




Maar…deze stond eerst toch al in de keuken? :think:

@~Melanie~ wrote:

@Mejis wrote:
@Nefarious wrote:
Um…in de huiskamer!??



Ik dacht dat dit overduidelijk een vakantie/eet vraag was.



Nou snap ik er helemaal niks meer van. :eh:


Ik vind het een twijfelgeval… dus misschien heb ik het niet goed gedaan.



De open haard vraag (hoe vuur aansteken) hoort volgens mij wel in de huiskamer (dat het om een open haard in een vakantiehuisje gaat maakt toch niet uit?), maar de recepten dan weer niet :think:

Nou ja, zolang ik maar antwoord krijg maakt het me niet uit waar het staat hoor :smiley:


Nope, in de huiskamer plof je neer met een bakkie en vertel je wat je bezighoud en zo, deze gaat dus naar de keuken tafel :slight_smile:


Ok, sorry. Weer wat geleerd!

@Nefarious wrote:

@veertje wrote:
Hij is nog maar net geplaatst dus misschien hebben de modies het nog niet gezien :wink: Weet bijna zeker dat hij verplaats gaat worden…


Ik dacht dat ie goed stond in de keuken, vandaar.



Het was een beetje vreemd om via de keuken een antwoord te plaatsen en ineens in de huiskamer te staan, snappie.




Ow komt ie al uit de keuken :oops: Sorry dat had ik nie gezien :oops:

@veertje wrote:

@Nefarious wrote:
@veertje wrote:
Hij is nog maar net geplaatst dus misschien hebben de modies het nog niet gezien :wink: Weet bijna zeker dat hij verplaats gaat worden…


Ik dacht dat ie goed stond in de keuken, vandaar.



Het was een beetje vreemd om via de keuken een antwoord te plaatsen en ineens in de huiskamer te staan, snappie.




Ow komt ie al uit de keuken :oops: Sorry dat had ik nie gezien :oops:


Nee hoor, ik had hem vanochtend in de huiskamer geplaatst. Daarna is hij pas in de keuken terecht gekomen.

:oops:



Um…foutje, SORRY!!! Ik dacht echt dat ik in de keuken was toen ik reageerde, en na het plaatsen zat ik in de huiskamer. :wall:



Ok…ik neem ALLES terug! :shifty: