Open dagen van voortgezet onderwijs

We zijn deze week naar verschillende open dagen geweest. Veel indrukken, veel verschillen en veel overeenkomsten. Y.oni is helemaal enthousiast, ze krijgt er steeds meer zin in. Maar nu moeten we kiezen. Moeilijk hoor. We wonen in een klein dorp en kiezen we dan voor een goede school in de stad (1,5 uur reizen) of een wat minder goede school, maar wel dichtbij. Op de fiets te doen, vlak bij mijn werk. Zucht. Het zal de stad wel worden. Maar pfoe, dat reizen is wel wat hoor. Meer onze zorg, dan die van haar. Dus dat zal vast goed komen. Weer een beetje loslaten…

Heeft ze zelf een voorkeur van school?

Waar gaan klasgenoten naar toe ?

Jij moet je er natuurlijk ook prettig bij voelen, maar zij zal er heen moeten.

En heeft ze het heen en weer reizen, die tijd, er voor over ?



Is echt een stap he.

Ook hier naar open dagen geweest.

De keuze welke school is eigenlijk al gemaakt.

Nu nog kiezen welke vorm precies (technasium, gymnasium, dakpanklas).

Is wel zo dat hij de eerste 3 jaar dan maar 10 minuten hoeft te fietsen, daarna ruim een half uur (bovenbouw zit hier weer niet bij die school).

Dat is dus de concequentie van de keuze voor deze school.



Succes met deze lastige keuze.

(Wat worden ze snel groot he.)

Zei ik dat de keuze van school eigenlijk al is gemaakt ?

Er is nu toch een andere school waar aan gedacht wordt… :think:

Hier is ze wel heel zeker van haar keuze. Gymnasium in de stad. Haar klasgenoten gaan naar allerlei scholen. Het zijn ook maar 10 :slight_smile: Sommigen gaan naar het technasium, een paar naar het groen lyceum. Degene die naar dezelfde school wil, ligt haar totaal niet. Daar wil ze ook niet bij in de klas.



Ja, ze wordt zo snel groot. Eigenlijk zou ze nog een jaar lagere school moeten, maar ze is klaar. En er klaar voor. Was eerst wel even schrikken, maar we zijn nu wel aan het idee gewend.



10 minuten fietsen zou wel lekker zijn, maar nu toch nog wat anders gezien? Een half uur fietsen is ook nog niet ver. Y.oni moet al een half uur fietsen om bij de trein te komen :angel:



Wij zijn bewust naar niet zoveel scholen geweest, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Het scheelt dat ze absoluut gymnasium wil, dat maakt de keuze al weer makkelijker.

Ik ben met hem naar 1 school gegaan

Hij is zelf met een vriendje en zijn ouders naar een andere school geweest.

Jan geeft aan dat hij de sfeer op die school als prettiger ervaarde.

En tja sfeer is toch wel belangrijk.

Dat half uur fietsen maakt Jan ook niet hoor, voorheen moest hij half uur fietsen naar de basis (nu 2 minuten lopen) maar dat fietsen is hij dus wel gewend.

jan staat ook voor gymnasium, al heb ik zelf iets van hij is nog zo jong, misschien toch met havo starten ?

Al denk ik ook gelijk weer; is zonde als hij gymnasium zou moeten kunnen…

De sfeer is heel belangrijk. Wij zijn op twee verschillende gymnasiums geweest. Allebei goed aangeschreven, allebei goed niveau. Kinderen hebben het naar hun zin. Maar op de ene school ‘voelde’ het niet goed en op de andere wel. Gelijk bij binnenkomst al. Op de tweede school liep Y.oni rond alsof ze er thuis hoorde. Dat zegt al heel veel.



Tja, dat is altijd een lastige keuze. Gelijk gym of eerst HAVO. Wat wil Jan zelf? En in de brugklas zitten meer jonge kinderen. Y.oni wordt in april 11 en gaat in september naar de brugklas. Ik denk dat zij het wel redt. Eerst hadden we er nog moeite mee, maar de laatste maanden maakt ze zulke grote stappen in haar ontwikkeling. Ik vermoed dat zij er wel klaar voor is, wij nog niet :mrgreen:

Ik denk dat je daar een goed punt hebt; ik ben er nog niet aan toe hahah

Met je eens dat sfeer erg belangrijk is

De ene school is ook een stuk groter dan de andere, meer het idee leerfabriek.



wat Jan wil…

De ene keer gewoon gymnasium, de andere keer is het; die maar havo, hoef ik minder hard te werken…

Hier hebben inmiddels al 4 kinderen de stap naar het middelbaar onderwijs gedaan (en zijn we ons inmiddels aan het orrienteren op het voortgezet onderwijs).

Hier was de afstand tot school een belangrijk aspekt in de keuze. Zelf moest ik vroeger een eind fietsen naar school maar ik had geen keuze en het is ook nooit een probleem geweest. Maar mijn kinderen hebben wel een keuze. De dichtsbijzijnde Havo/Vwo ligt op 2 km, de een na dichtsbijzijnde op 15km. De kinderen sporten alle 4 drie tot soms vier avonden in de week. Dat is erg belangrijk voor hun. Dat kost veel tijd naast hun dagelijkse huiswerk en dan is dicht bij school wonen toch wel een heel groot voordeel. Dire uur thuis, vijf uur huiswerk al af, lekker op tijd eten en daarna nog de hele avond om te sporten en relaxen zonder dat de school er onder lijdt.

Hier geen sporter

Het is een verschil van 2,7 of 8,6 km fietsen

Maar op de route van 2,7 km is het nogal veel stijgen, door het bos zonder straatverlichting…

Maar afgaan dus op wat hij vind

Voor mezelf is nog een bijkomend voordeel van een school in het dorp de sociale controle. Zouden de kinderen naar de school in de dichtsbijzijnde stad gaan zou ik daar behalve de info via de kinderen weinig van horen of zien. (behlave natuurlijk de communicatie vanuit de school zelf) Nu bereikt me veel info van wat er op school speelt via andere ouders, buurtbewoners die ik toevallig spreek of wat ik zelf oppik als ik er langs fiets.

Maar wat je zegt Hedwich ze moeten vooral zelf (mee)beslissen. Het is van te voren zo moelijk in te schatten hoe goed/slecht de school uiteindelijk is. Het is ook een beetje geluk hebben. In die zin van langdurig lesuitval, goede docenten etc.

Ik zie het hier bij de 4 kinderen die op dezelfde school zitten. De een heeft een betrokken mentor, de ander is inmiddels al maanden afwezig dus hebben ze er niets aan. De een heeft voor een bepaald vak een geweldige vakdocent, de ander heeft voor datzelfde vak nu al de tigste docent door allerlei omstandigheden wat het lesgeven natuurlijk ook niet bevordert.

Wij zijn dit weekend ook alvast gaan kijken, hoewel ze pas in groep 7 zit. Ze is dyslectisch en wil dus vooraf zeker goed weten of ze goede begeleiding krijgen. Het gaat hier ook de buurtschool worden, dat zou ze zelf het liefste willen. Ze kan er zelfs lopend naartoe, dus zijn er ook geen problemen als het glad buiten is, of als ze een lekke band heeft.

Ook hier een dame met veel buitenschoolse activiteiten (musicalkoor, circusschool, wandklimmen), waardoor het echt fijn is als de reistijd vanuit school een beetje te overzien is.

Ach, we hebben nog een jaar, voorbereiden op loslaten enzo. Wat gaat het snel.

Wij gaan morgenavond nog wel kijken bij de school hier in de buurt. Nou ja, in de buurt. 10 km fietsen. In eerste instantie gingen we ook voor die school. Lekker op tijd thuis, nog tijd voor buitenschoolse activiteiten. Maar ja, de sfeer op die school in de stad is zoveel beter. De kwaliteit van het onderwijs ook. Y.oni ziet zelf geen problemen in het reizen. En ik moest vroeger ook altijd reizen. Wij woonden ook in zo’n klein dorpje, 30 km van de stad. Het vroeg opstaan en laat weer thuis was ik snel aangewend. Dat heb ik nooit als een minpunt gezien. Behalve dan dat ik minder tijd had voor leuke dingen omdat ik tot later met mijn huiswerk bezig was.

Een voordeel, mijn vriendin werkt op die school in de stad. Dus via haar zal ik het nodige wel horen :mrgreen:

Nou ja, Y.oni heeft het laatste woord. Wij kunnen heel veel willen, maar zij mag kiezen.

Ik vind het toch wel erg belangrijk dat er naast school en huiswerk ook tijd voor ontspanning overblijft. Sport, muziek etc dat zijn toch dingen die ik heel belangrijk vind voor ze.

Voor mij zou de school dan echt wel heel veel beter moeten zijn als ik de kinderen die tijd voor sport en muziek zou ontzeggen (of zichzelf laten ontzeggen) door bewust te kiezen voor een school verweg. Kijk is er geen middelbare school dichtbij dan is het niet anders. Hoewel wij destijds met de keuze van ons huis in het buitengebied (oudste zat toen in groep 6) al rekening hielden met de afstand tot de middelbare school.

Voor je werk moet je vaak al zoveel tijd verreizen. Zo zonde om dat in je jeugdjaren al voor school te moeten doen als het niet echt nodig is.

En wat is een goede of wat is een slechte school. Vaak is het ook maar net wat je ter oren komt. En de gepubliceerde resultaten geven vaak ook een vertekend beeld.

Vele schoolgemeensschappen laten kinderen liever in niveau zakken dat te laten doubleren. Komt namenlijk mooier uit in de gegevens. En zo blijven er ook verdacht veel scholieren zitten in het een na laatste jaar. Tilt het percentage geslaagden weer wat op. Je kunt die cijfers niet louter op zich beoordelen.

Ben ik met je eens baukje.

Vrije tijd, op welke manier dan ook besteed, is ook belangrijk.

De rapporten van de scholen heb ik nog niet eens naar gekeken eigenlijk, is momentopname.

De sfeer, waar hij zich prettig voelt, is belangrijker.

Ik ben het helemaal met jullie eens. Maar wij hebben al zo veel gedoe met school gehad. Ze zat eerst in het dorp op school en ondanks dat het daar niet lekker liep hebben we haar daar op school gelaten. Dichtbij, ze kon het lopen, vriendjes en vriendinnetjes in het dorp. Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen haar naar de stad op school te doen. Elke dag reizen, maar wel een veel blijer kind.

En het verschil is niet bijster groot qua reizen. 10 km fietsen (over een landweg) of 20 km met de bus en trein en 10 minuten lopen.

We zijn dus op sfeer afgegaan en nemen wel degelijk de resultaten van school hierin mee. Dat laatste is niet doorslaggevend.

Y.oni heeft zelf haar keuze gemaakt (stad) en mocht ze uitgeloot worden dan gaat ze naar het dorp hier verderop.

Wij hadden ook rekening met de scholen gehouden toen we hier kwamen wonen. Mooi een school in het dorp, voortgezet onderwijs een paar kilometer verderop. Maar we hadden geen rekening gehouden met een uitgesproken gymnasium kind. En door omstandigheden zitten allebei onze kinderen niet op het dorp op de basisschool. Sommige dingen zijn niet te voorzien.

Ze houdt nog gewoon tijd over voor haar muziekles en sport. Dat is wel in te passen.

cito uitslag al binnen bij jullie ?

het is geworden; technasium

spreekt hem toch wel heel erg aan

Ja, de cito al binnen. Tijdje al natuurlijk :slight_smile: Y.oni had een cito van 550.



We hadden gekozen voor het gymnasium in de klas. Daar wilde ze heel graag heen en daar doen ze ook wat meer met kinderen die hoogbegaafd zijn. Helaas is ze uitgeloot. Haar tweede keuze was de school hier in de buurt. Ook een gym, maar dan op een scholengemeenschap. Een klein klasje en weinig tot geen ervaring met hoogbegaafdheid. Er is nog een categoraal gymnasium in de stad, maar die is veel en veel groter. Daar wilde Y.oni zelf niet heen. Alleen al 8 brugklassen. Daar is wel technasium, maar daar heeft ze zelf niet zoveel mee.

Het voordeel van dichterbij is dat ze wat meer tijd na school over heeft. Tja.