Opeens 'stotteren' / blijven steken in eerste woord

Het viel mij afgelopen weekend al op, en vandaag zeiden ze er op het kdv ook iets over: Rubin ‘stottert’ ineens heel erg :eh: Nou ja, het is niet echt stotteren, maar het eerste woord van een zin herhaalt hij wel 10 keer of meer voordat hij uit zijn woorden komt.

Hij is de laatste paar weken enorm aan het vooruitgaan met praten. Hij spreekt woorden duidelijker uit en hij is heel erg bezig met zinnen maken. Hij maakt al behoorlijk lange zinnen, wel in de verkeerde volgorde :mrgreen: maar hij doet er erg zijn best op. Hij herhaalt ook vaak mijn zinnen, volgens mij gewoon om ‘feeling’ te krijgen met de zinsopbouw ofzo.

En nu ineens out of the blue is het als hij iets wil zeggen dat hij eerst het eerste woord heeeeeel vaak en snel achter elkaar herhaalt. (bijvoorbeeld als hij wil zeggen ‘ik wil dat doen’ dan zegt hij ikikikikikikikikikikikikik … ikikikikikikikikik … ikikikikikik wil dat doen.

Als hij er echt heel lang in blijft hangen dan zeg ik dat hij even rustig adem moet halen en dan rustig moet praten. Verder onderbreek ik hem zo weinig mogelijk. Ik had verder eigenlijk het idee dat het hoort bij leren praten maar de juf sprak me er op aan vanmiddag bij het ophalen. Ze hebben het nog nooit meegemaakt dat een kindje zo opeens op die manier gaat stotteren.

Iemand hier ervaring mee? Is het gewoon - zoals ik eigenlijk ook dacht - een fase? En hoe kan ik er het beste op reageren?

:mrgreen: heeel herkenbaar geweest; Deann was ongeveer net zo oud als jouw zoontje nu is toen ik het volgende topic opende:

http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=68311&highlight=

:think: wel apart dat de juf het niet als iets ‘normaals’ beschouwt, het komt toch echt wel vaker voor…

Haha dank voor je reactie :slight_smile: Veel herkenbare vervalen staan er in je topic, en het dus wat ik al dacht: ineens zoveel willen zeggen dat hij het even niet bij kan houden.

Ja, juf zei wel gewoon rustig uit laten praten en ze dacht ook wel dat het ook gewoon weer over zou gaan, maar ze had het nooit echt zo meegemaakt zei ze :think: Vooral daarom was ik dus toch benieuwd naar ervaringen.

Hier met mijn dochter van 3 ook nog wel eens. Ze heeft dan ook een gigantische woorden schat en soms is haar hoofd verder in haar verhal dan haar mond. Ik vind het wel schattig.

( ze doet het niet altijd, maar vooral wanneer ze even snel iets wil vertellen.)

mijn jongste doet dat ook al een tijdje het is een periode heel erg geweest ze blijft ook altijd hangen bij het 1ste woordje dat herhaalt ze ook minstens 10 keer en nou is het al een heel stuk minder :mrgreen:

Is heel normaal! Zeker als je zoon opeens veel beter is gaan praten! Al die woorden willen er tegelijk uit! En dat is lastig hoor!

Ik heb dit uitgezocht toen mijn dochter (toen net 3) dat ook ineens deed. Geef hem vooral de tijd om uit te praten. Niet teveel aandacht aan besteden, anders gaat hij zelf merken dat hij anders praat, en dan gaat hij erop letten, en dat is niet zo goed voor de vloeiendheid!

Groetjes!

Ook hier herkenbaar. Mijn zoon is verbaal erg sterk, en ik merk duidelijk dat dat ‘gestotter’ voortkomt uit enthousiasme/ongeduld. Gaat nu alweer beter dan het was, dus het komt vast vanzelf goed. :slight_smile:

mijn oudste deed en doet dat…hij stottert niet , ik snap dus prima wat je bedoelt, hij doet het dus nog steeds als hij ons iets moet zeggen wat hem onzeker maakt ( bijvoorbeeld vragen of wij het goed vinden dat hij het weekend naar vrienden gaat voor een feestje…mama mama maar maar maar maar maar maar mag ik uh mag ik mag ik mag ik wel naar…

het is bij hem ook vaak dat zijn hoofd vol zit met iets waar hij enthousiast over is, zijn hoofd is dan al veel verder met denken en enthousiast zijn, en zn mond kan t niet bijbenen met praten, zo komt het bij me over…

wij zeggen vaak, A. even diep ademhalen jongen! en nu rustig woord voor woord …wat wil je precies zegge? en vaak lukt t dan langzamer wel :mrgreen: