opeens geen speelafspraakjes meer

Mijn dochter van bijna 8 heeft best wat vriendinnetjes in haar klas. Ze wordt weinig gepest, en als dat gebeurd doet ze net of ze het niet hoort en loopt door. Ik ben best trots op haar, ze ziet vaak het beste in mensen, is niet haatdragend en vergeeft snel.



Maar mijn jongste dochter van 4 is heel anders, is gauw boos en driftig. Slaat snel en heeft daardoor niet tot nauwelijks vriendinnetjes.



Omdat de oudste altijd vriendinnetjes meenam ben ik dat een beetje terug gaan nemen. ik zei niet altijd “Ja” meer omdat ik dat zo zielig voor de jongste vond.

Langzaamaan zijn de speelafspraakjes bij mijn oudste dochter nu afgenomen tot nul. Ik was zo bezig met haar jongere zusje dat het me niet eens opgevallen was…



Ik heb haar aangespoord weer eens iemand uit te nodigen, maar ze krijgt nu altijd te horen dat ze al met iemand anders afgesproken hebben. Ik vroeg haar pas geleden of ze dit naar vond. Ze zei; “ik vind het niet leuk, maar ook weer niet zo erg dat ik me er erg druk om maak mama, ik wil er niet zoveel moeite voor doen”.

Aan de ene kant vind ik het heel goed dat ze er zo nuchter om blijft, dat ze niet gaat smeken om schoolvriendinnetjes… maar aan de andere kant vind ik het feit dat ze er niet veel moeite voor wil doen weer verontrustend.



Buiten school om, in de buurt hier, heeft ze zat aansluiting… doe ik moeilijk om niks?

Ik zou me afvragen wat ze bedoelt met niet zoveel moeite ervoor doen. Vraagt ze het helemaal niet meer omdat ze toch neexeggen of laat ze het aan over. Ik zou me er niet zo veel zorgen over maken maar het wel in de gaten houden. Mijn dochter is 7 en heeft minder speelafspraakjes dan de vorige jaren, dat komt doordat haar beste vriendin niet meer kan spelen maar ook omdat haar andere vriendinnen zijn gaan sporten of doodop zijn van school of alleen bij hun willen spelen en zij ook eens thuis wil spelen.

Ik denk dat ze bedoelt dat ze geen zin meer heeft om nee te horen. Ze is de laatste tijd ook graag op zichzelf. Ze is wel vreselijk graag op de computer en tv aan het kijken. Ik moet haar er elke keer weer vanaf trekken. Ik laat het nog maar even.

@Happy mommy wrote:

Ik denk dat ze bedoelt dat ze geen zin meer heeft om nee te horen. Ze is de laatste tijd ook graag op zichzelf. Ze is wel vreselijk graag op de computer en tv aan het kijken. Ik moet haar er elke keer weer vanaf trekken. Ik laat het nog maar even.






mmm daar zou ik mij dan wel zorgen om maken. Hoe gaat het nu?