Opdrachtjes

Th is al sinds dit jaar (2011) veel ziek (in totaal 4 weken + nog wat losse dagen).

Nu heb ik met de juf gepraat en op de dagen dat hij niet heel erg ziek is van de koorts moet ik hem opdrachtjes geven.

Ze gaf als voorbeelden:

• een teken opdracht geven (teken ons gezin bijv)
  • noem een aantal dingen die met de letter … begint
  • pak 5 dingen uit de kamer die “kleur” zijn

omdat zij vindt dat hij moet leren opdrachtjes uit te voeren, want in de klas speelt hij liever.

Hij gaat ook naar logopedie en de oefeningen daar (o.a. klank/rijm/klap spelletjes) vindt hij heerlijk!

Hij wil ook heel graag met letters en cijfers bezig gaan. Kent iemand een site met oefeningentjes voor groep 1/2 die ik kan uitprinten om hem te laten doen.

En weet iemand nog meer van die opdrachtjes in de trant die juf aangaf.

Ze zou ook nog proberen om een handwerkje onze kant op te laten komen zodat hij niet teveel achter raakt.

zal morgen eens kijken of ik het kan vinden…

Onze 2e krijgt van juf afentoe wat extra’s om hem te blijven uitdagen en die komen van een site met allemaal kleuter’werkjes’.

Hij vindt vooral de dingen als ‘verbind het plaatje met het juiste woord’ of ‘omcirkel alle voorwerpen die met een ‘letter’ beginnen’ erg leuk om te doen en die stonden ook op die site, maar weet zo niet meer welke site het was…

mini loco misschien?

Verder zou ik hem ook ander soort opdrachtjes gaan geven als hij zoveel thuis is, bijv het papier naar de papierbak brengen, afdrogen, boekenkast netjes maken (op schrijver alfabetisch sorteren :wink: ) enz.

Er zijn ook veel boekjes te koop waar je dat soort spelletjes in kan doen.

Vormen natekenen, cijfers verbinden enz enz.

Oa. bij de hema kan je ze krijgen.

Hier vinden de kinderen dat erg leuk om te doen.

Reeksen maken met verschillende macaroni hebben ze laatst op school gedaan, vonden ze erg leuk.

Je kan ook reeksen maken met verschillende stikkertjes, erg leuk ook!

Prikken doen ze hier ook op school, ook makkelijk om thuis te doen.

@Lune wrote:

mini loco misschien?

Verder zou ik hem ook ander soort opdrachtjes gaan geven als hij zoveel thuis is, bijv het papier naar de papierbak brengen, afdrogen, boekenkast netjes maken (op schrijver alfabetisch sorteren :wink: ) enz.

mini loco is ook een goed idee!

Het moeten vooral opdrachtjes zijn die zittend gedaan kunnen worden omdat hij erg (snel) moe is en ik liever heb dat hij de energie die hij heeft gebruikt om even lekker buiten te spelen. Maar hij zou bijvoorbeeld een speelgoedbak uit kunnen zoeken, zag laatst dat er houten blokken tussen de duplo zaten 8) .

Op de site van zwijsen (de uitgeverij, even googlen) kun je werkbladen downloaden per groep.

Verder hier ook veel van die boekjes, vindt Kaylee erg leuk. Miniloco gebruikt ze de laatste tijd weer wat minder.

Wat ze ook soms doet, is op de pc “spelletjes” spelen en daar zitten vaak leerzame dingen tussen (de sites van bobo of koekeloere bijvoorbeeld). Ze mag van mij in het weekend elke keer een uurtje achter de pc.

Hema heeft inderdaad allerlei oefenboekje gesorteerd op leeftijd.

de bieb heeft vaak ook CD roms voor verschillende klassen, wij hebben er nu 1 liggen om je woordenschat mee te vergroten.

handwerken kan natuurlijk vanalles zijn. breien of een leuk poppetje haken. zoek op google eens op Yunomi.

een leuke boekenserie over seizoenen is van Vivian den Hollander (Lekker lente, Zin in zomer, Hersft in het bos, Winterfeest).

het zijn (voor)leesboeken met weetjes over de seizoenen maar ook veel knutselopdrachtjes en kleine kookdingen. erg leuk :thumbup:

op http://www.kinderpleinen.nl staan ook opdrachtjes per groep.misschien heeft de juf wel meer tips over sites of boeken.

Succes :thumbup:

het is niet leuk als je kind zoveel ziek is :hug:

Hoi meis,

Je kunt op meestermichael, met het normale ervoor en .nl erachter per groep hele leuke oefeningetjes vinden, niet alleen voor groep 1/2 maar ook voor hogere klassen, wij zijn er op diverse gebieden bezig, voor oudste en jongste.

Zelf gebruiken wij ambrasoft, maar dat is een cd-rom die je kunt kopen (of via abonnement van een nieuwsgroep op internet downloaden).

Op de school hier doen ze veel met lesplein.nl, maar daar heb je een code van, dus dat werkt niet voor alle scholen.

Succes met zoeken, waarschijnlijk kun je op i-net al voldoende vinden.

Van die (hema) boekjes hebben we er inderdaad ook al wel een paar, dat doet hij vaak 's avonds in bed als ik de jongste in bed stop, mag hij nog even “werken” zoals hij het zelf noemt.

Hij vraagt op t moment niet echt om de pc, dus dat laat ik ook maar.

En het gaat er ook wel een beetje om dat hij het juf kan laten zien (zo krijgt ze ook een beter beeld van hoe ver hij is, juist ook met dingen die hij op school niet laat zien).

En ik haal de breivork maar eens tevoorschijn.

Eens even zien of ik de loco kan vinden, die head ik vorig jaar in een periode van lang ziek zijn aangeschaft maar toen vond hij het niet leuk, wieweet is het dit keer anders.

ja, of met andere boekjes misschien. Haken is idd ook leuk, of van vilt een poppetje maken. Festonsteek is zo aangeleerd en dan kunnen ze vanalles maken wat ook nog eens heel veel voldoening geeft, hier iig, omdat ze er zelf mee kunnen spelen als het klaar is.

:inlove: Vandaag lag er een hele grote dikke envelope op de deurmat.

Post van juffie, een lief kaartje, een liedjestekenboek en stokjes-weven (?) met allemaal bolletjes wol :thumbup: .

Hij is al lekker bezig geweest.

weven is idd.leuk om te doen. Bij de action hebben ze erg geodkopen kleine houten weeframen waar je goed op kan weven met katoen. Volten is ook leuk en niet zo moeilijk!

Misschien iets timmeren? Of naaien idd. Een tasje ofzo. Of eerst iets vilten en er dan iets van maken?

Mijn meisje kreeg voor haar verjaardag van een vriendin een zelfgevilte kroon en toverstokje met zelfgevilte ster, ze was helemaal gelukkig :inlove: