Zijn er nog andere gastouders, die graag geregistreerd willen worden, maar ook tegen de deadline aanhikken?
Zelf was er bij ons in de regio niet voldoende opleidingscapaciteit. Alleen in het voorjaar zijn bij 2 onderwijsinstellingen 2 cursussen gestart, maar ik had me pas later aangemeld met de gedachte dat ik tijd genoeg had…
Per 1 april ben ik op 2 wachtlijsten geplaatst en 3 weken terug kreeg ik bericht dat er geen opleidingen meer zouden starten ivm met de zomervakantie. SLIK.
Gelukkig heeft het gastouderbureau zich ontzettend ingezet en ‘doorgedramd’ bij een van de instellingen en gaat er nog een zomercursus van start. Vorige week kreeg ik de vraag of ik daarvoor zou voelen en als ze 2 of 3 kandidaten bereid vonden zouden ze starten. Afgelopen donderdag kreeg ik de bevestiging en maandag begin ik. :dance:
Nu zag ik wel in de krant gisteren het bericht dat er in de kamer vragen zijn gesteld bij de gastouderopvang. ten eerste was de opmerking dat de gastouder niet verplicht mag worden om maar op 1 adres te werken. (de opmerking dat de GGD niet genoeg capaciteit heeft om meer te controleren werd afgedaan met de opmerking: Wij worden toch ook niet verplicht om maar 2 dagen auto te rijden alleen omdat er niet genoeg agenten zijn?:thumbup:) En ten tweede was de vraag of 1 september deadline wel vastgehouden moest worden, omdat ze het niet eerlijk vonden dat vraagouders de toeslag moeten terugbetalen omdat er bijvoorbeeld niet genoeg opleidingscapaciteit is.
Hopelijk komt hier een voor ons positief antwoord op!
Het terugbetalen is sowieso al van de baan. Enkel als er misbruik van wordt gemaakt gaan ze ermee aan de slag.
Alle moties gastouderopvang aangenomen
2 juli 2010
De vier moties, die zijn ingediend tijdens het Voortgezet Algemeen Overleg (VAO) op donderdag 1 juli, zijn allen aangenomen. De moties betreffen het schrappen van de 1 locatie eis (zo spoedig mogelijk, uiterlijk einde van dit jaar), het uitbreiden van de diplomalijst met alle opleidingen voor het werken als gastouder, het schrappen van de terugbetalingsverplichting (tenzij er sprake is van misbruik) en geen extra financiële middelen voor de GGD inspecties.
http://www.wetswijziginggastouderopvang.nl/nieuwsarchief.php
En uitgebreid:
http://www.databankkinderopvang.nl/ao-en-vao-eenlocatieopvang-d.d.-30-juni-2010