Op school opeens weer natte broeken

Em is al een tijd zindelijk. Wel heeft ze de neiging om het naar de wc gaan zo lang mogelijk uit te stellen: het is immers helemaal niet leuk om je spel te moeten onderbreken voor zoiets triviaals als plassen?!

Op school heeft ze echter regelmatig natte broeken. Ik vind het zelf niet zo’n probleem (ze heeft het gewoon te druk), maar ben wel bang dat ze nare reacties gaat krijgen van de juf of de andere kindjes.

Herkent iemand dit probleem (op school opeens weer natte broeken) en hoe ben je daar dan mee om gegaan?

hee… ik dacht, ik ga eens verder neuzen dan mijn neus lang is…

ja, mijn zoontje heeft dat ook wel… Hij was vorig jaar september heel goed zindelijk geworden… net een week voordat we op vliegvakantie gingen…

maar de laatste tijd heeft hij steeds meer ongelukjes.

Hij is net vier geworden en idd, hij gaat liever springen en knijpen dan naar de wc te gaan…

Ik geef het wel steeds aan op school en op de creche, maar nog gaat het niet echt goed.

Het is ook best een hoop wat zo’n kindje te verstouwen krijgt

• 8 wenochtenden op school
  • wennen bij de naschoolse opvang
  • echt naar de naschoolse opvang
  • 'school’reisje met de naschoolse (vakantieopvang)
  • zwemles
  • verjaardagsspanning

Het zijn allemaal best spannende dingen…

Ik denk dat ik het maar blijf uitleggen aan de juf en bij de naschoolse, want hij kan het… maar hij is soms eigenwijs. Vragen ‘moet je plassen/poepen’ doe ik meestal niet omdat hij toch nee zegt…

dus lok ik m maar mee naar de wc… zo heel geheimzinnig van… hee…psst… kom eens… wil je wat laten zien… haha, nou, dan komt ie wel…

en als ie dan wel in zijn broek iets heeft gedaan zegt ie nonchalant 'ohh, geeft niets uit hoor… je kan m toch wassen?" (combi van maakt niets uit en geeft niet, hihi).

Maar ik vind het wel vervelend, niet voor hem, maar idd voor de juffen… krijg gelijk zoiets van, jee, wat moeten ze wel niet denken…

maar goed, op zijn schoolreisje vandaag, had ik een rugzakje meegegeven met schone kleertjes … mocht hij toch mooi zijn rugzakje niet meenemen … dat vond ik wel raar, ik snap het wel… maar toch…

Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed hoe ik daar mee om moet gaan. En soms ben ik het wel zat als hij al voor de derde keer op een rij een natte broek heeft…

Ik weet dat ik er eigenlijk geen aandacht aan moet schenken… en bij jongetjes verloopt het wat trager…

iemand nog tips? (best stil hier he)