Op de een of andere manier kwam het onderwerp de afgelopen weken een paar keer ter sprake; stap je met een kind in de draagzak op de fiets?
Het lijkt mij absoluut niet veilig en ik zie mezelf meteen al bovenop Juul vallen als ik het zou doen. Maar mijn zusje zei het regelmatig gedaan te hebben met haar dochter en ook mijn moeder en mijn man vonden het helemaal niet zo raar. Het argument van er bovenop kunnen vallen, wuifde mijn man weg met de woorden dat dat in een fietsstoeltje ook kan gebeuren.
Wat ik dan denk is dat je dan toch verschrikkelijk uit balans raakt, met een kind op je buik, of valt het allemaal wel mee?
Ik heb volgens mij nog nooit iemand zo zien fietsen, maar dat kan ook aan mij liggen.
Als het volgens meer mensen goed te doen is en veilig is, wil ik het misschien wel proberen, het zou me wel een stuk mobieler maken. Ik ben dol op fietsen en het is toch al een paar maanden geleden dat ik dat heb gedaan.
Maar ik ben hierin heel moeilijk te overtuigen, denk ik…
Dus kom maar op met jullie mening, adviezen enervaringen!
Geen ervaring wel een mening, het is absoluut onveilig, het staat niet voor niets in elke gebruiksaanwijzing van draagzak en doek. Je kan natuurlijk ook redeneren dat wandelen ook gevaarlijk is maar op de fiets maak je bepaalde snelheid en ben je kwetsbaar.
Als je toch wil fietsen met je kleintje zijn er speciale houders om je maxicosi in te zetten voor achter op de fiets… als je dan ook nog een maxitaxi buggy hebt kun je die ook aan je fiets klikken met een buggydrager en kun je zo overal heen. (niet mijn ervaring maar ik ken wel iemand die het zo doet)
natas
lijkt mij niet veilig, je kindje is totaal onbeschermd! Op de fiets met de babymee (ik krijg geen foto geplakt :? )
http://www.babyboardrent.nl/catalog/product_info.php/products_id/161
is een stuk veiliger, al lijkt het wel eng, we hebben er veel opmerkingen over gehad en ik weet dat veel mensen hun kind in de draagzak meenemen maar dat was voor ons geen optie.
Succes met overtuigen van je familie!
Het is gewoon gevaarlijk, klaar. En als je kijkt dat Kaylee geen twee seconden stilhangt in dat ding, ze zal maar op de fiets zo’n beweging maken, weet wel zeker dat ik dan val. Nee hoor hier geen baby op de fiets in de draagdoek :naughty:
Het wordt absoluut afgeraden. Staat in alle handleidingen e.d. Is erg gevaarlijk.
Zie je wel dat ik altijd gelijk heb?
Idd, super onveilig!!! ik zie sommige moeders hier regelmatig zo fietsen, ik vind het echt onbegrijpelijk!!! :naughty:
Niet doen hoor! Dan maar een paar maandjes niet fietsen…das mijn mening dan.
Het wordt ook afgeraden…
Groetjes van Mij
Ik zou dat idd noooit doen, wordt ook afgeraden.
Babymee is trouwens ook niet veilig, hadden er een te leen gekregen van familie en ik dacht, vraag bij de prenatal er nog wat over toen we er toev. waren. Maar zij verkopen hem dus bewust niet omdat ze het veels te onveilig vinden! Wij gaan hem dus ook niet gebruiken, dan maar wachten tot ze een maand of 9/10 is en goed in een fietsstoeltje voorop kan zitten.
Een bakfiets is overigens wel een goede oplossing, zie je hier in A’dam erg veel.
Groetjes,
Elise
prenatal is voor mij geen maatstaaf voor wat veilig is…
babymee is volgens mij wel safe.
maar bij twjfel kan je natuurlijk beter even wachten, of een fietskar nemen, of een bakfiets; ook leuk.
Alle normen waarden en maatstaven veranderen…
19 jaar geleden heb ik dagelijks met mn dochter in de draagzak gelopen,
gefietst enz…
Er werd hooguit een beetje vreemd naar gekeken omdat de draagzak toen nog niet zo "IN"was.
vergeleken met de fietsstoeltjes van toen, was de draagzak ook veiliger.
Ik heb met Sem alleen nog maar gelopen met de draagzak, simpelweg omdat ik nu een auto bij huis heb.
Maar had ik dat niet…ik weet niet…
Naast alle tumult die er over is, heb ik persoonlijk dus alleen maar positieve ervaringen “van toen” over fietsen met een draagzak.
Heb ook gewoon met Eva in de daagzak gefietst hoor.
Ik weet dat het overal afgeraden wordt,
maar noem me maar eigenwijs
Ik vermeed de drukke straten zoveel mogelijk
en nam geen risico’s als door rode licht fietsen ed.
Gewoon goed opletten :mrgreen:
Nooit iets gebeurd, ook niet in de binnenstad van A’dam
en da’s niet simpelweg “geluk hebben”
Ik weet dat velen mij onverantwoordelijk zullen noemen
maar ik weet zelf heel goed of ik mezelf
en/of mijn kind in gevaar breng.
Omdat wij geen auto hebben
vergrootte het mijn actieradius enorm
dat ik met haar kon/wilde/durfde te fietsen.
Ik ga haar straks ook geen fietshelmpje opzetten
(of haar tot haar 18e in bubbeltjesfolie hullen ter bescherming)
Verder ben ik wel heel zuinig op ons popje hoor :mrgreen: :inlove:
Wij hebben voor Nathalie een fietskar met zo’n schelp erin zodat ze gewoon lekker kan liggen. Ze vind het prachtig en voor mij een prima oplossing aangezien ik geen rijbewijs heb en haar dus toch zelf kan brengen en halen van het kdv.
@Elise wrote:
Ik zou dat idd noooit doen, wordt ook afgeraden.
Babymee is trouwens ook niet veilig, hadden er een te leen gekregen van familie en ik dacht, vraag bij de prenatal er nog wat over toen we er toev. waren. Maar zij verkopen hem dus bewust niet omdat ze het veels te onveilig vinden! Wij gaan hem dus ook niet gebruiken, dan maar wachten tot ze een maand of 9/10 is en goed in een fietsstoeltje voorop kan zitten.
En wat was er dan onveilig volgens hen?? Ik heb getest of de maxi-cosi eruit kon vallen of los kon schieten. Ik heb eraan gerukt, fiets om z’n kant gehouden en weet ik wat allemaal. Maci-cosi bleef perfect zitten.
Lijkt me ook wat raar, Nederland heeft zulke strenge eisen wat betreft kinderen dan zullen ze heus geen ding op de markt brengen die gevaarlijk zou kunnen zijn en het is zeker vele malen veiliger. Als je de beugel namelijk omhoog houdt en je valt toch dan kan de baby noooit op zijn hoofdje terecht komen, lijkt me wel veiliger dan een draagzak :think:
Ken je van die verhalen van mama’s die van de trap vallen met hun kindje in hun armen?
Meestal zitten ze zelf onder de blauwe plekken en scheelt het kindje niks…
Het is een automatisme van moeders (wellicht ook van vaders -dat weet ik niet) om hun kind te beschermen.
Fietsen met je kind in een draagzak vind ik onverantwoord.
MAAR fietsen met je kind in een draagdoek -en dan wel het kind helemaal ingewikkeld- vind ik persoonlijk veiliger dan in een fietsstoeltje voorop.
Ziet er ongeveer als volgt uit:
Ook nu mijn dochter ruim 15 maanden is zit ze met beentjes en armpjes ingewikkeld. Ze kan een beetje bewegen en vind het heerlijk om zo te reizen -of ik nu loop, fiets of met OV ga.
Zouden we vallen, dan kan ik mijn dochter (en dan m.n. haar hoofd en nek) met mijn bovenlijf beschermen.
@Sonne wrote:
Ken je van die verhalen van mama’s die van de trap vallen met hun kindje in hun armen?
Meestal zitten ze zelf onder de blauwe plekken en scheelt het kindje niks…
Het is een automatisme van moeders (wellicht ook van vaders -dat weet ik niet) om hun kind te beschermen.
Fietsen met je kind in een draagzak vind ik onverantwoord.
MAAR fietsen met je kind in een draagdoek -en dan wel het kind helemaal ingewikkeld- vind ik persoonlijk veiliger dan in een fietsstoeltje voorop.
Ziet er ongeveer als volgt uit:
![]()
Ook nu mijn dochter ruim 15 maanden is zit ze met beentjes en armpjes ingewikkeld. Ze kan een beetje bewegen en vind het heerlijk om zo te reizen -of ik nu loop, fiets of met OV ga.
Zouden we vallen, dan kan ik mijn dochter (en dan m.n. haar hoofd en nek) met mijn bovenlijf beschermen.
Maar…wat als jij een noodstop moet maken? Of dat je tegen een auto vóór je aan botst?
Dan kom je normaal gesproken met je buik of borst tegen je stuur…
En dan kun je nog zo goed opletten en de meest rustige straten nemen…
Met ‘gewoon vallen’ zal het vast wel goed gaan, zoiets las ik hierboven maar een verkeersongeval is 8 van de 10 keer de schuld van een ander…
Het maakt dus niet uit welke voorzorgsmaatregelen jij zelf neemt

Maar dat geld ook voor een fietsstoeltje voorop… daar klap je dan tegen aan en daar zijn veel alu fietssturen van tegenwoordig ook niet tegenop gewassen… zo is er laatst een kennis van ons met haar baby in de fietskar achter haar en haar dreumes van bijna 2 bijna op een auto geknald, ze moest zo een noodstop maken en klapte met een rotgang tegen haar zoon in de stoel aan… het stuur (alu stuur) brak af, het stoeltje was ook totaal ontwricht, zij had flinke blauwe plekken op haar borst maar haar zoon zat klem tussen afgebroken plastic, het afgebroken stuur en zijn moeder… gevolg… gekneusde ribben en een gebroken pols bij de kleine…
T lijkt me dat bij een pittig fietsongeluk, totaal niets beschermd, daarom ben je als fietser ook zo kwetsbaar.
Wat nog niet zegt dat je dan maar met je kind in de draagzak zou moeten fietsen… het zegt iets als je kind in een stoel kan, namelijk dat het oud genoeg en bovenal sterk genoeg is om enigzins mee te reageren als er iets gebeurd, een baby doet dat totaal niet en hangt de eerste maanden als lappenpopje tegen je aan.
een dreumes met gekneusde ribben is niet fijn, maar een baby is hoogstwaarschijnlijk gewoon dood bij zo een klap tegen de borst… niet voor niets word een baby met maar 2 vingers gereanimeerd…
Hier zijn de kids nooit in een draagzak meegegaan op de fiets, ik heb gewoon niet gefietst tot ze konden zitten. Alles deed ik lopend en met de stadsdienst
oh… en de baby in de kidcar had niets :inlove: , die was zelfs niet wakker geworden… er was alleen een klein dingetje bij de bevestiging gebogen.
Bij mijn eerste had ik alle tijd en ging ik gewoon met de kinderwagen op stap. Bij mijn tweede en derde hebben we wel gefietst met de draagzak. Mijn man moest dan de kinderen naar mijn moeder (voor de oppas) brengen, had geen auto (had ik mee) en de jongsten waren op dat moment te jong voor in het zitje. Ook weer stof voor discussie: zodra ze een beetje knap rechtop in het voorzitje bleven zitten, ging de draagzak weg en gingen ze daarin, officieel waarschijnlijk ook te vroeg, maar in mijn achterhoofd had ik de wetenschap dat het niet veilig gekeurd was om zo te fietsen. We gebruikten de draagzak in onze ogen alleen uit noodzaak, ook hooguit 3x per week en het verste van 1,7 kilometer.
Onze fietsen (Batavus) zijn overigens ruime fietsen, ik kan (zelfs toen ik hoogzwanger was) met mijn knieen bij elkaar fietsen als ik het fietzitje voorop heb (ik zie wel eens moeders wijdbeens fietsen), dus bij een noodstop zullen we eerder met de voeten op de grond staan dan voorover vallen.
Hier een foto van mijn middelste in de draagzak, mijn man had altijd veel bekijks!
@Cynthia wrote:
Maar ik ben hierin heel moeilijk te overtuigen, denk ik…
Dus kom maar op met jullie mening, adviezen enervaringen!
Simpel: je hoeft niet overtuigd te worden. Het is gevaarlijk. Waarom zou je overtuigd willen worden…??