op de buik slapen!

Manoël slaapt in principe heel goed… er is alleen een grote MAAR… hij doet dit alleen als hij op zn buik slaapt! zouden jullie je baby op de buik laten slapen? Hij kan in principe zn hoofd omdraaien…

ik zou het wel laten doen. Als jij vertrouwen hebt in je kindje dat ie t kan. En hij slaapt op die manier.



Overdag kan je m dan eventueel in de box leggen dat je er zicht op hebt. Hebben wij hier de eerste weken ook gedaan. Alleen nu is mevrouw zo eigenwijs dat ze t ineens niet meer wilt :think:



Je zal wel een hoop reacties krijgen om t niet te doen ivm wiegendood…

Belangrijk is gewoon niet te warm leggen als je ze op hun buik legt. Ze kunnen op die manier minder makkelijk hun warmte kwijt.

Mijn jongste kindje slaapt ook lekkerder op haar buikje dan op haar ruggetje… Wij leggen haar beneden in de box op haar buikje en daar slaapt ze overdag vaak, onder een dekentje. In haar (smalle) wiegje durf ik het nog niet aan haar op haar buik te leggen, maar als ze overgaat op het ledikantje (voorlopig echt nog niet 8) ), mag ze best op haar buik slapen. Ze is heel sterk, tilt haar hoofd vanaf het begin al op en ligt altijd keurig met haar hoofdje opzij.

Tja… ik zou het zelf niet doen, misschien dat hij wel op zijn zij wil slapen met zo’n zijslaper? zodat hij zich niet kan omrollen?

Nee ik zou het niet durven.

Hier ook 2 buikslapers. Kyara slaapt al vanaf dat ze 3 weken is op haar buik (nu draait ze natuurlijk alle kanten op Erg blij )

En ze kon in de 1ste week ook al goed haar hoofdje draaien, ze sliep veel rustiger en langer. Dus daar waren we zo klaar mee.

Lekker op de buik slapen!!

Ik ben er ook niet zo voor, ik geloof niet in kleine babietjes die buikslaper zijn. Ik geloof wel dat door het op de buik liggen er lichte druk op het buikje komt wat prettig voelt. Dus ik zou dan kiezen voor of strak instoppen of inbakeren. Maar op de buik…nee echt niet. (hier spugen ze ook eerder als ze op de buik liggen, dat lijkt me dan helemaal eng met slapen :shifty: )



Trouwens, mocht je je kindje toch echt graag op de buik willen laten slapen…ik zag deze week nog een folder met een speciaal ventilatiematrasje, je kindje kan dan gewoon doorademen als het met de mond in het matras komt. Er was ook een oplegmatrasje van voor als je al een goed matras hebt. Misschien een tip?

Vroeger werden alle baby’s op hun buik gelegd.

Mijn moeder vertelde mij dat mijn broer vroeger altijd op z’n buik werd gelegd door kraamhulp, zelfs in de kinderwagen lag hij op z’n buik, mijn moeder vond dit maar niks omdat je altijd tegen z’n rug aan zat te kijken, maar het was niet meer als normaal in die tijd.



Dus ik zou niet zeggen dat buikslapen geen kwaad kan, maar er zijn hier in mijn omgeving genoeg kinderen die direct door sliepen toen ze op hun buik werden gelegd.

Ik ben zelf een buikslaper, nog steeds, mijn zoontje slaapt ook op z’n buik sinds een paar weken, maar die is natuurlijk al groter.



Dus ik kan je niet adviseren maar alleen wat mededelen.

@nana wrote:

Vroeger werden alle baby’s op hun buik gelegd.

Mijn moeder vertelde mij dat mijn broer vroeger altijd op z’n buik werd gelegd door kraamhulp, zelfs in de kinderwagen lag hij op z’n buik, mijn moeder vond dit maar niks omdat je altijd tegen z’n rug aan zat te kijken, maar het was niet meer als normaal in die tijd.




Maar ja vroeger… Toen overleden er ook nog meer kindjes aan wiegendood. Het is niet voor niets dat daar veel onderzoek naar gedaan wordt en is en dat aan de hand daarvan het advies wordt gegeven om kindjes niet op hun buik te leggen.



Er zijn regelmatig topics over het wel of niet op de buik laten slapen. Volgens mij weet iedereen wel dat het niet geadviseerd wordt, maar zoekt men bevestiging van anderen om het toch te doen. :think:

Wij merkten dat Dean ook beter op zijn buikje sliep. De eerste dagen deden we dat dan ook wel, omdat hij anders echt bijna niet sliep.

Mijn gevoel was er alleen niet goed bij. Toen ben ik hem gaan inbakeren. Nu slaapt hij ingebakerd en op zijn rug. En hij slaapt prima. Nu leg ik hem heel soms 's morgens na de eerste voeding wel eens op zn buikje. het voordeel is dat hij bij ons op de slaapkamer slaapt. Heb dus zo goed zicht op hem.

@cees77 wrote:

@nana wrote:
Vroeger werden alle baby’s op hun buik gelegd.

Mijn moeder vertelde mij dat mijn broer vroeger altijd op z’n buik werd gelegd door kraamhulp, zelfs in de kinderwagen lag hij op z’n buik, mijn moeder vond dit maar niks omdat je altijd tegen z’n rug aan zat te kijken, maar het was niet meer als normaal in die tijd.




Maar ja vroeger… Toen overleden er ook nog meer kindjes aan wiegendood. Het is niet voor niets dat daar veel onderzoek naar gedaan wordt en is en dat aan de hand daarvan het advies wordt gegeven om kindjes niet op hun buik te leggen.



Er zijn regelmatig topics over het wel of niet op de buik laten slapen. Volgens mij weet iedereen wel dat het niet geadviseerd wordt, maar zoekt men bevestiging van anderen om het toch te doen. :think:




inderdaad!

Trouwens, nog een nadeel van buikslapen: het is echt niet goed voor je spieren,gewrichten en rug, helemaal als je ouder wordt. En als je dus jong leert buikslapen kom je er later lastig vanaf…juist als je er klachten door krijgt!

Ik laat mijn dochter af en toe wel op haar buik slapen omdat ze dan echt even goed door kan slapen. Ik zal het niet doen als ik ook ga slapen, dus ik let wel altijd extra op. Maar als je gevoel zegt dat het goed is om je kindje op de buik te laten slapen, dan zou ik het wel doen.



wola: waarom is het slecht om op je buik te slapen als je ouder wordt?

Ik heb het wel gedaan. Verôn sliep met eeen week of 3 op zijn buik en ik ben er van overtuigd dat buikslapers zeker wel bestaan hoe kan het anders dat hij daarna heel rustig was en lekker sliep? Nu slaapt hij nog steeds op zijn buik :wink: :wink:



En ja wat betreft het wiegendood dat is nooit bewezen en over een paar jaar dan is het ineens weer veranderd dan is bv wiegendood weer omdat ze op hun rug liggen. Of dat ze iets terug geven in bed op de rug en daarin stikken.



Ik denk dat het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in hoe je het doet. Voelt het goed hem lekker op de buik te leggen zou ik dat gewoon doen :-*

ik zou het doen, hier ook een buikslaper en ook al toen hij net zo jong was als jouw mannetje. Ik vond het dood-eng, maar hij sliep slecht, alleen op zijn buik sliep hij langer dan een half uur. Na enorme vermoeidheid in de box geprobeerd en ging goed… na 1,5 week earosleep gekocht en in bed geprobeerd met mij erbij en ging ook goed… en toen zijn we gaan opbouwen en nog steeds slaapt hij het liefst op z’n buik, net als mama en grote zus trouwens ( maar die sliep als baby gewoon op de rug )

En hoe gaat het nu met je kleine?



Alle drie mijn kindjes zijn buikslapers… Jur en Anne Jasmijn hebben wel eerst nog op hun rug gelegen maar zodra ze zelf konden draaien wilde ze alleen nog maar op hun buik liggen… en tja probeer dat maar tegen te houden ik legde ze op hun rug en hup zij meteen weer op hun buik.



Cas daarin tegen heeft vanaf het begin meteen op zijn buik geslapen hij wil en kan pertinent niet op zijn rug liggen…

Ik heb het ook met de kinderarts besproken en die gaf aan dat zo wie zo refluxkindjes het liefst op hun rug liggen omdat ze dan minder melk omhoog krijgen dan als ze op hun rug liggen.

En laten al mijn kindjes reflus hebben en Cas echt extreem…



verder ontwikkeld ie zich zelfs nog sneller dan een gemiddelde baby, Cas draait nog steeds niet van zijn rug naar zijn buik maar wil er dus ook echt niet op liggen!

Maar hij kruipt al zit al helemaal zelfstandig en sinds gisteren staat ie zelf.



Meid doe wat je gevoel je ingeeft zou ik zeggen.

Tja, mijn dochtertje sliep eerst (overdag) helemaal niet, maar als ik haar in de box op haar buik legde viel ze na een beetje jengelen in slaap. Dat had bij haar meer te maken met het bewegen van haar armpjes. Op haar rug hield ze zichzelf wakker door plotselinge bewegingen van haar armen. Op haar buik kon ze die niet bewegen dus viel ze in slaap. Daarom zijn we haar vanaf 4 weken gaan inbakeren. Toen kon ze op haar rug heerlijk slapen. Toen ze een maand of 4/ 5 was sliep ze 's nachts in een gewone slaapzak en overdag in een puckababy. Vanaf 7 maanden overdag ook ‘los.’ Toen is ze in bed gaan draaien (terwijl ze dat eigenlijk al kon met 3,5 maand) en nu slaapt ze bijna altijd op haar buik. Terugdraaien heeft geen zin; ze wordt wakker of draait weer terug. In het ledikantje ligt overigens een aerosleepmatrasje.

Mijn dochter die begon ineens bij 4 maanden van rug op buik draaien en dat doet ze ook in d’r slaap en dat terwijl ze in een slaapzak ligt… Vaak tref ik der ook op buik aan in bed s’morgens.

En heb met een combisleep geprobeerd om haar op zij te laten liggen maar ook daar kreeg ze het voor elkaar dat ze op der buik lag dus als je het niet tegen kan houden, dan houdt het gewoon op… Ik leg haar s’avonds op der rug en s’morgens ligt ze op der buik!

Hij ligt nu op zn rug, want hij moet schuin omhoog liggen ivm vermoeden van reflux! nu lees ik dus bij jou biebie dat kinderen met reflux liever op de buik liggen… en dat was dus inderdaad bij hem ook zo!

Ja dat heeft de kinderarts ook uitgelegd:

Als ze op hun rug liggen heeft het in 1 rechte lijn verbinding met de slokdarm en mond zeg maar… Als ze op hun buikje liggen hebben ze er druk op maar dan zit er ook een lichte kromming/boog (weet niet zo goed het uit te leggen) soort bochtje en dan kan het niet in 1 lijn meteen naar de slokdarm/mond toe lopen en dat vinden ze veel fijner.



Cas krijgt ook medicijnen voor zijn reflux, maar nog steeds kan ik hem niet op zijn rug neerleggen echt dan is het feest hier.

Cas is een snelle man hij draaide dus al in de 2de week naar zijn buik, kon meteen toen ie geboren was zijn hoofd omhoog doen ( allemaal trouwens) kroop met 5 maanden zat met 6 1/2 maand zelfstandig en staat dus nu sinds een paar dagen zelf… MAAR ROLLEN OP ZIJN RUG NEEEEEEEE dat doet meneer echt niet :hand:



Vraag maar eens na bij je kinderarts hoe en of wat… succes meid :-*

Hier ook een jochie wat t liefst op zn buik slaapt :?

Zijn we al snel achter. Op rug dan is het alleen maar maaien en spartelen. Overdag

ligt i nu op zn buik in de box, constant in het zicht. Zo ben ik er dus ook achtergekomen

dat hij al zijn hoofd zelfstandig kan omdraaien. Gister heb ik het al een stuk

of 7 keer gezien en vandaag weer.



's Nachts durf ik het nog niet. Ik heb nu op marktplaats een pacco tinynanny gekocht.

Hoop dat dat helpt, alhoewel ik ook niet te lang wil bakeren…