Hier een vraagje: Onze dochter is nu 3 maanden en tilt haar hoofdje slecht op als je haar op de buik legt, ze blijft dan gewoon liggen en als ze het niet meer leuk vind zet ze het op een krijzen (dan wil ze nog wel eens haar hoofd omdraaien)
Nou moeten we van het CB haar elke dag minimaal 3 x een kwartier op haar buik leggen, ze vindt dit echt verschrikkelijk en brult alles bij elkaar en ik kan haar dan een half uur troosten. zou het heel erg zijn als we dit niet of niet zo vaak deden? ervaringen?
Als ik haar gewoon op de arm heb hoef ik haar hoofdje niet te ondersteunen.
o en nog een ander vraagje misschien zie ik het wel helemaal over het hoofd maar hoe kom ik aan zo’n balkje onderin waarin wordt aangegeven hoe oud je kindje is?
mijn zoon had heel veel moeite met op de buik liggen en hoofdje optillen , ik kreeg het advies van de kinderarts om met mijn zoon op de bank te gaan zitten , hem met zijn bovenlichaam laten steunen op mijn benen en zijn benen op de bank , dit moest ik 3 x per dag doen , en met sprongen ging mijn zoon vooruit , binnen een paar dagen zagen we al duidelijk verschil.
Ter info het is heel belangrijk dat een kindje leert zijn /haar hoofdje op te tillen…vanuit de buikligging…
dit heeft allemaal te maken met de ontwikkeling van de hersentjes…
hierdoor leert een kind te kruipen en ontwikkeld hij/zij beweging die nodig is om trap te lopen… wat weer inverbinding zit met de cognetieve ontwikkeling…
bijv. kindjes die niet gekropen hebben, kunnen ook moeilijker traplopen en hebben meer kans op dyslectie…
ideetjes om het leuk te houden…
maar je kan je kindje ook lekker op een kleedje op de grond leggen en er dan tegenover gaan liggen… of een spiegeltje voor het gezichtje te zetten, zodat het zichzelf ziet…
als het maar afleiding heeft van het feit dat hij/zij op zijn/haar buik ligt…
stimuleren om het hoofdje op te houden…
en je kan het ook trainen he…opbouwen van 5 min tot 15 min per keer…
succes
Ik denk inderdaad dat je het op moet bouwen! Meneer hier vond het in het begin ook niks. Maar elke dag een paar keer een paar minuutjes oefenen en hij ging met sprongen vooruit! Om haar nou minuten lang te laten krijsen lijkt me ook niet dè methode, mij lijkt eerder dat dat averechts werkt (voor zover dat mogelijk is dan…). Gewoon 'n beetje spelenderwijs, haar volop complimenteren en als ze begint te huilen gewoon weer oppakken en later nog eens proberen.
Als ik Fabian in het begin 'n kwartier lang zo had laten liggen dan was hij volgens mij gestikt, haha, hij snapt nog steeds niet dat hij ook z’n hoofd opzij kan draaien als hij moe is. Wel als hij op z’n rug ligt, maar niet als hij op z’n buik ligt.
Maar ik zou het dus wel oefenen, alleen niet zo lang in het begin.
hier ook het zelfde probleem hoor.
nog steeds vind floris het echt niet leuk,maar we hebben van de fysio een goeie tip gekregen en dat werkt als een tierelier :thumbup: :dance:
ga zelf op de bank zitten met je voeten op de salontafel ,je hebt je benen dan krom .leg je baby met zijn gezichtje naar beneden net met zijn hoofdje over je knieen heen.zijn koppie moet dan wel omhoog snap je? dit echt nooit te lang doen.zodra je beeb begint te huilen stop je gelijk en probeer je het even later nog een keertje.op die manier bouw je het steeds verder op en na een week of twee op deze manier gedaan te hebben leg je hem /haar weer eens plat op zijn buikje en kijk je hoe het gaat.steeds wat langer proberen hebben ze me geadviseerd en hier werkt het uitstekend.wat ook goed werkt is vliegtuigje spelen dus je arm onder je baby en met je hand zijn koppie vasthouden laat hem zo maar eens door de kamer vliegen (moet je zien hoe gaaf ze dat vinden ) en ongemerkt ben je spelenderwijs zijn nekje aan het trainen :mrgreen:
Lotte wa sprecies hetzelfde!
Maar haar nu 3x 15 minuten op haar buik te laten krijssen, dat kon ik dus echt niet! Wij zijn dus alternatieven gaan zoeken, en hebben die ook gevonden.
- 3 tot 6 x per dag een paar minuutjes op haar buik in box of op speelkleed, in het begin met opgerold handdoekje onder de oksels.
- Strandbal, Lotte er op haar buikje op en dan de bal naar voren en naar achteren laten gaan. Draaiende beweging kan ook, is ook erg goed!
- Dagelijks babymassage, vooral de onderdele waarbij ze op haar buik op je benen ligt en je haar rug en benen masseert van nek naar tenen.
- Haar met haar buik op de bovenbenen leggen, ik met licht opgetrokken knieën, haar elleboogjes op mijn knieën laten steunen.
Lotte is nooit een ster geworden in buikliggen en ook het kruipen op 2 knieën en 2 handen is ze pas gaan doen nadat ze kon lopen (Daarvoor kroop ze op 2 handen, 1 knie en zette ze af met haar andere been/ voet). Zag er erg grappig uit en ze ging er behoorlijk hard mee ook!
Natuurlijk lees ik ook in alle boeken dat het beter is als ze “normaal” kruipen etc. maar tot op heden ontwikkeld Lotte zich prima dus maak ik me daar geen zorgen over.
Wij zijn vanmiddag toevallig bij een kinderfysio geweest omdat wij het gevoel hadden dat Ilse ‘last’ heeft van haar nek.
Fysio constateerde dat ze heel veel spanning heeft in haar schoudertjes en nek, waarschijnlijk onstaan door de buikkrampjes die ze heel erg heeft.
Op de buik liggen is voor Ilse ook een groot probleem. Ze houdt het nog geen minuut vol en gaat dan liggen krijsen. Niet gek dus als je hoort dat er zoveel spanning zit! Fysio adviseerde om haar wel even te laten liggen (ze moet ook wennen aan de andere houding) maar als ze niet rustiger wordt, gewoon weer te stoppen. Ik laat haar dus ook echt geen kwartier schreeuwen hoor!
Wat ze ook als tip gaf: als je haar bv op het aankleedkussen op haar buik legt, leun je zelf met je onderarmen naast haar. Je handen leg je open, daar maak je een soort kommetje van waar je haar elleboogjes/onderarmpjes in legt (snappen jullie het nog???)
Op die manier help je haar door wat tegendruk en steun te geven.
Wat ik eigenlijk ook wil zeggen: misschien moet je je kindje eens laten checken… want 3 keer een kwartier laten schreeuwen omdat het cb dat zegt terwijl je kindje misschien wel pijn heeft… dat gaat toch tegen ieder moedergevoel in!
Hoi Ellen,
Onze dochter vond het ook helemaal niets. Wij hebben er voor gekozen om hier nog even geen aandacht aan te besteden en het na ongeveer 3 weken weer eens te proberen. Moet ik er wel bijzeggen dat zij een maand te vroeg geboren is. Maar naar die 3 weken ging het in ene wel.
Laat je gevoel leiden hierin. Yara was ook erg aan het krijsen en van het cb moesten we haar 6 x per dag 30 sec op haar buik leggen.
Denk maar zo ieder kind leert lopen.
Succes
groet
Judith
Hallo,
Ook bij mij hebben ze gezegd dat mn meissie te weinig op haar buik ligt. Ik heb toen een folder meegekregen met tipss, alle tips die hierboven staan vermeld.
Wat ik doe:
- Heel veel speelgoedjes en rammelaars verzamelen, ik zet een kleed op de grond en leid haar even af met de eerste verveelt die dan ga ik vereder met de tweede… tot ze begint te huilen en met haar neusje de vloer gaat zuigen.
Ze houdt het nu 5 minuten vol, vind ik best knap. Maar hoelang moet een baby rond 4 maanden kunnen volhouden volgens jullie? (geen halfuur he :o ) ??
Dus gewoon veel oefenen, elke keer na het verschonen even op de buik, of op je benen op dr buik, en veel afleiden, dat ze vergeten dat ze op het buikje liggen.
Succes!!
Dank jullie wel voor al de tips ga het maar gewoon rustig opbouwen eerst elke dag maar een paar minuutjes. het zal vanzelf wel goed komen.
Zijn er misschien ook dames met kindjes die een spreidbroekje dragen en mag ik dan vragen hoe je dan kunt oefenen met hoofdje optillen? Mag je een kindje dan wel gewoon op de buik leggen? :think:
Ach ik ken het weer anders. Mijn kleine mannetje tilde bij zijn geboorte al zijn hoofd op als je hem op zijn buik legde en hij vond het ook fantastisch! Maar nu? Hij weigert om te kruipen en nu hij eenmaal kan rollen leg ik hem op zijn buik en dan rolt hij weer terug naar zijn rug. Op het CB wisten ze ook niet echt wat ik kon doen
Hoi,
Mijn dochtertje vondt het toen al niet leuk, ging gewoon liggen slapen :mrgreen:
en naderhand ook niet bij cb , ik zeg ze rolt gewoon terug, toch doen, en ja hoor daar ging ze, kruipen heeft ook lang geduurd, en nu moet je erachteraan
Ik ben niet zo, happig op alles volgens de lijntjes, maak me niet zo snel druk om alles .
het ene kind is sneller dan het andere.
r melanie
@MarVin wrote:
Ach ik ken het weer anders. Mijn kleine mannetje tilde bij zijn geboorte al zijn hoofd op als je hem op zijn buik legde en hij vond het ook fantastisch! Maar nu? Hij weigert om te kruipen en nu hij eenmaal kan rollen leg ik hem op zijn buik en dan rolt hij weer terug naar zijn rug. Op het CB wisten ze ook niet echt wat ik kon doen
van die knisperboekjes neerleggen voor hem :think:
balletje overrollen ( dus jij of je man gaattegenover hem liggen… wel beide op de grond dan)
iets wat hij HEEEEL leuk vind net iets buiten zijn bereik neerleggen…zodat hij wel iets moet doen wilt hij hem echt hebben om mee te spelen…
veel samen op de grond liggen en dan spelen… eventueel met autootjes gaan rijden…
ik noem maar wat op… :think: