Wie is hier bekend mee met jonge kinderen?
Vandaag op het CB kwamen ze erachter dat Lucas aan beide oren oorontsteking heeft.
Hij heeft 2 weken geleden al een soort pennicilline kuur gekregen omdat hij toen al koorts had en klachten aan de luchtwegen.
Nu weer koorts en dus zijn oren.
Volgens de CB arts kan ik gewoon een neusspray geven en een paracetamol en hoefde ik niet naar de HA.
Op internet las ik dat kinderen onder de 2 altijd door een arts gezien moeten worden.
Nu heb ik dus toch gebeld voor morgen.
Hoor graag ervaringen.
Ik ben ook naar de ha geweest hoor. Om de een of andere reden hecht ik toch meer waarden aan zijn mening en advies.
Daar werd mij idd gezegd dat ik Mats een pcm mocht geven en dat de koorts met een dag of 2 wel gezakt moest zijn.
Neusspray heb ik niet gegeven.
Een goede tip is het bedje schuinzetten. Het hoofdeinde iets omhoog. Dan hebben ze er minder pijn aan.
:hug:
Wij gaan naar de ha als ze 4 dagen koorts hebben. Tot die tijd geven we neusspray (xylomethazoline) en heel af en toe paracetemol.
Zeker als hij net een ab kuur heeft gehad, zou ik het eerst zo proberen. Als het niet wil, direct weer bij de ha aan de bel trekken.
Beterschap!
Bedankt voor je tip! :thumbup:
Ik had mijn man gebeld en die zei hetzelfde als jij, bellen!
Hij heeft dus ook absoluut geen vertrouwen in de CB-arts.
En helemaal niet als ze volgens hem ineens medische cunclusies gaat trekken en dan ook nog met ‘advies’ komt.
Ik had gevraagd of ik niet beter naar de HA kon gaan maar dat hoefde volgens haar alleen als hij na een dag of 3 nog koorts had.
Maar het voelt wel beter om even te laten kijken, hij is tenslotte nog klein.
Heleentje, ik heb nu zoutoplossing want xylometazoline is pas vanaf 2 jaar.
Had ampullen al in huis liggen maar heb vandaag toch ook maar een spray gekocht omdat ik het gevoel heb dat dat toch wat ‘dieper’ gaat.
Als het goed is, kun je in de apotheek ook xylomethazoline voor de kleintjes krijgen. Dat is dan 0.025%, die gebruiken wij voor Annemieke namelijk. Als het bij de ene apotheek niet is, even informeren bij een andere. Er zit namelijk soms verschil in. Bij mijn zus in de apotheek maken ze deze zelf
Oke, dat wist ik niet. :thumbup:
Wij verkopen ze vanaf 0,5 en dat is dan vanaf 2 jaar.
De HA belt straks (telefonisch consult), dus ben benieuwd wat hij te melden heeft.
@Anneke wrote:
Heleentje, ik heb nu zoutoplossing want xylometazoline is pas vanaf 2 jaar.
.
Jasper heeft dit van de huisarst gekregen van af een jaar… en van de HA mag ik het ook zelf gaan gebruiken als ik klachtend vermoed.
idd 0,025%
Dit is dan inderdaad alleen via de HA verkrijgbaar, bij drogist alleen de 0,5 variant.
Maar altijd handig om te weten dus…
De HA heeft net gebeld.
Hij wil Lucas zien, beide oren is niet veel voorkomend en hij wil hem door verwijzen naar de KNO-arts om te kijken of hij buisjes nodig heeft.
Vind het nogal wat, eigenlijk…
Mocht deze week komen of volgende week. Schijnbaar blijf je dat nog wel even zien…
Hé getsie…
jasper had vorige week beide oren, maar die mocht gewoon een AB kuurtje…
wat zijn ze toch allemaal verschillend he, die huisartsen!!
Nou, inderdaad!
Volgens hem moet Lucas nu ook zowat doof zijn, maar dat idee heb ik zelf helemaal niet.
Belde net met de praktijk voor een afspraak. Natuurlijk in de wacht, met zo’n bandje.
Ineens word de verbinding vebroken.
Dus ik terugbellen, krijg ik een ander bandje dat ze tussen 12.00 en 13.00 niet bereikbaar zijn. Pauze waarschijnlijk, logisch ook…
Maar dat ze je er dan uitgooien als je al in de wacht zit… :think:
Eva Lynn heeft het ook gehad, kreeg oordruppels. geen kuur, wil ik zelf eigenlijk ook niet meteen mee beginnen. Ze had er wel wat last van maar niet extreem dus met die druppels ging het een stuk beter.
Annemieke klungelt ook al een tijd met haar oren. Heeft inmiddels 2x een ab kuur, maar aan haar heb ik nooit gemerkt dat ze “doof” was hoor.
Bij Sebastiaan was dat toen wel het geval, die kon je van alles wijs maken :mrgreen: .
Maar de ha zal nu wel door gaan sturen, omdat het zo snel achter elkaar is. Hier gaat het met A steeds net te lang goed. Zou gewoon deze week even langs gaan.
Groetjes,
Heleen
Nou, dit is eigenlijk de eerste keer dat er hier oren ontstoken zijn.
Robin heeft het nog nooit gehad (klop klop), en voor Lucas is dit ook de eerste keer.
Vind het maar maf.
Heb de praktijk ook niet meer te pakken gekregen, ivm vaccinaties MG zijn ze vanmiddag niet bereikbaar.
Als dit nog maar de eerste keer is, is het inderdaad wel een beetje raar.
Dan zou ik ook nog niet naar de kno arts gaan. Sebastiaan heeft het ook maar 1x gehad (direct een dubbele), maar we hebben daarna wel direct elke keer hij naar z’n oren greep bij een verkoudheid gesprayed. Volgens mij hebben we op deze manier veel ellende voorkomen. Sinds februari heeft hij nooit meer last gehad, dus ik hoop dat hij er inmiddels overheen is gegroeid. Hopelijk gaat het met Annemieke ook op deze manier.
sophie heeft denk ik al een keer of 6 ab gekregen ivm oorontsteking. Vaak ook beide oren. De ha heeft ook wel eens gezegd dat haar oren er zo erg uitzagen dat ze eigenlijk moest gillen van de pijn, en onze dame was nog altijd even vrolijk aan het spelen. (merkte het steeds doordat ze veel en vaak aan haar oren zat, en nou geeft ze ook voortaan aan: oortje au, dus dat is een stuk makkelijker)
onze ha gaf aan dat hij geen voorstander is van buisjes op zon jonge leeftijd, omdat het dan kan zijn dat ze daar slechter van gaan horen.
Wat hier goed hielp was idd een neusspray om het "open"te houden.
succes met je mannetje!
Dankje.
Ben vandaag bij de HA geweest. Geloof nooit een CB-arts… hij had het ‘maar’ in 1 oor.
Dus niets gekregen, over een week of 5 even op controle om te kijken of het weg is.
:thumbup:
Mijn zoontje had vroeger ook vaak last van zijn oren en toedertijd gaven ze bijna nooit een ab kuur…want dat was niet goed op zo’n jonge leeftijd.
Ik heb toen o-theel gekocht bij de tuinen en dat deed ik 1,5 of 2 dagen en dan was hij ervan af.
Xylometazoline is er wel al voor baby’s (of kids onder de 2) dan moet je vragen om 0,025 mg. Bij de apotheek zeggen ze dat niet omdat ze vinden dat het slecht is voor kinderen om dat te geven. Een huisarts of KNO-arts schrijft er geen recept voor, je moet gewoon een beetje aanhouden. Xylometazoline werkt heel goed: de slijmvliezen gaan open staan en dat geeft ook lucht zo’n 6 uur, daarnaast voorkomt het oorontsteking.
Ik ga bij oorpijn eigenlijk niet meer naar de ha, tenzij ik het idee heb dat het heel ernstig is. Ze doen namelijk niks, krijg geen ab tenzij de koorts heel hoog is. Ik ben tot nu toe altijd naar huis gestuurd met de tip om te sprayen en pcm te geven.
Wat belangrijk is is pcm geven tot je zeker weet dat klachten over zijn, 3x per dag (ik mocht van de ha zelfs 4x per dag) om een spiegel op te bouwen, dan zijn de klachten wat minder. Wat ik doe is met een spuitje zoutoplossing ophalen uit een grote pot (gekocht bij de apotheek voor iest van EUR 2,50). 0,5 ml per neusgat, zachtjes er in spuiten. Je kan ook vragen om druppels i.p.v. spray, dat gaat wat dieper en dan komt het ook uit de neus in de keelholte terecht (en raakt die buis van eustachias minder makkelijk verstopt zodat je weer oorontsteking voorkomt). Je kan ook capsules van Daro kopen maar dat gaat best hard, ik vind zelf een spuitje handiger.
@sneeuwitje wrote:
Mijn zoontje had vroeger ook vaak last van zijn oren en toedertijd gaven ze bijna nooit een ab kuur…want dat was niet goed op zo’n jonge leeftijd.’
Ik heb toen o-theel gekocht bij de tuinen en dat deed ik 1,5 of 2 dagen en dan was hij ervan af.
Wat is dat?
Ik kan niets vinden met google.
Yari heeft enkel dit jaar al 3 keer dubbele oorsteking gehad.
Ik mag van de ha tegenwoordig al die 0,5 geven zodra die neusverkouden wordt, maar de volgende keer krijgen we meteen een doorverwijzing naar de kno arts.
Ook Yari laat nooit wat blijken van pijn, het is enkel die verhoging en koorts die het verraadt.
Hij heeft alle keren en ab kuur gehad de laatste keer zelfs een wat zwaardere, daarom wil ik de volgende keer naar het zh, je kna zo’n kind niet vol blijven stoppen met ab.