oorontsteking altijd pijnlijk?

Hallo,



Mijn jongste dochter had vorige week een middenoorontsteking, nu heb ik het idee dat het over is. Overdag hoor ik haar niet. Maar vanavond heeft ze echt liggen krijsen voor ze in slaap viel. Ik kreeg het idee dat ze misschien toch weer last had van haar oortje, maar een paracetamol hielp niet.



Afgelopen donderdag was het ook zo, heeft ze ook flink gehuild en hielp een paracetamol ook niet. Gister avond ging het prima, heel even gemopperd en ze sliep al snel.



Nu vraag ik mij af of het mogeijk is met een middenooronsteking dat ze er het ene moment wel last van heeft en het andere moment niet?



Ook toen ik haar uit bed haalde toen ze zo aan het krijsen was en plat op de bank legde, huilde ze ook niet. Het lijkt mij dat ze dan voortdurend pijn hebben als ze zo’n ooronsteking hebben.



Graag jullie ervaring.



Alvast bedankt!



Groetjes

mijn meisje (10 mnd) had laatst ook een oorontsteking ook overdags weinig merkbare last, 's avonds koorts en krijsen, dan overdag weer rustig en vrolijk en koortsvrij (wel veel slapen). Dezelfde avond toch weer koorts en krijsen en zo af en aan 3-4 dagen.



Ik dacht daarom ook in eerste instantie aan tandjes, maar idd na 3 dagen bedacht dat we toch de huisarts maar even zouden laten kijken, bleek het toch oortjes.



overigens viel me op dat met de koorts haar ontlasting ook niet fijn was, wat mij nog meer op het dwaalspoor van de tandjes zette.

dus ik denk dat het wel kan hoor, dat de pijn niet perse constant is.

(of niet constant zo erg dat ze krijsen)



wel sneu he? veel beterschap voor je meisje!

Ja dat klinkt bekend. Bij Marijne was het ‘ritueel’ :roll:

overdag lekker spelen, in de middag moe worden, oorpijn en koorts krijgen en dan lamlendig op schoot hangen en huilen. Zetpil, lekker slapen en de volgende dag gewoon weer lekker verder :wall:

Dat duurde dus even voordat we door hadden wat het was, maar dus wel een groeiende oorontsteking die ze niet zelf de baas kon.

Beterschap :thumbup:

Hier geeft ons meisje ook een middenoorontsteking gehad. We merkte dit alleen pas op toen alle rotzooi naar buiten begon te lopen. Onze meid heeft nooit geen kik gegeven. Het enigste was dat ze haar avondeten niet zo goed at, maar ja dat heeft ze wel vaker.

Maar ik weet toevallig van een vriendin dat als je een middenooronsteking hebt de druk op de oren het grootste is als ze liggen. Vandaar dat ze er dus inderdaad meer last van kan hebben als ze ligt. En minder als ze wakker is.

liggen is pijnlijk bij een oorontsteking. Onze zoon heeft ze aan de lopende band gehad, de nachten en middagslsaapjes waren een ware ramp. beneden zat hij al snel en dan is er ook geen druk op het hoofd.



TOen onze huisarts het constateerde zei hij er meteen bij dat dit erg pijnlijk was. Zijn vruow, geen piepert, lag te huilen snachts in bed van de pijn.

Marijn had het ook enonm, die ooronstekingen. Gelukkig zijn we er vanaf, dankzij de buisjes!! :dance:



Veel zetpillen zijn er hier doorheen gegaan. Hopelijk gaat het snel over, hier moesten er altijd wel twee kuurtjes aan te pas komen voordat het enigszins beter ging en na drie dagen was het alweer mis.



drinken is ook een ramp als er een oorontsteking was, dat heeft te maken met het kraken tijdens het drinken van het trommelvlies.

Inderdaad door plat liggen komt er veel druk op het KNO-gebied.

Je zou kunnen proberen om 2 gelijke boeken oid onder de poten van het ledikant/wieg te doen aan het hoofdeinde om de druk te verzachten.



Overigens is het wel zo dat doorkomende tandjes gepaard kunnen gaan met oorontsteking. Maar daar is ze nog wat jong voor lijkt me.



Heel veel succes.


Idd liggen is heel vervelend. Vooral heeeeeeeeeeeeel veel zoutoplossing in het neusje sprayen als je denkt dat ze oorontsteking heeft en zoals al gezegd het bedje lekker schuin (mag zeker wel iets van 10 cm hoge blokken onder de pootjes, spacebaby heeft bedblokken die erg gemakkelijk in gebruik zijn, kosten iets van 17,50, maar een paar boeken kan natuurlijk ook, of potten verf!). En gewoon lekker paracetamol geven als ze naar bed gaat. Onze dochter heeft voordat ze aan haar oren geholpen werd wel eens een week of 2 achter elkaar paracetamol gehad. En als je met een paar dagen tot een week niet merkt dat het beter gaat of als ze flinke koorts krijgt ff langs de huisarts voor een kuurtje ab.

Een ordner onder het matrasje leggen, dan ligt je kindje ook schuin. Jim heeft een jaar lang bijna iedere nacht gehuild, overdag leek er niks aan de hand, soms verhoging, veel neusverkouden, maar verder weinig. Ik schrijf even de tips op van zijn KNO:


  • na het douchen/bad even in het neusje blazen, dan blaas je het losgekomen snot de keel in, vonden mijn jongens altijd helemaal leuk als ik dat deed.


  • bij de apotheek een grote pot fysiologisch zout kopen en een spuitje vragen (kost iets van EUR 2,50) per neusgat 1 ml oplossing rustig de neus in spuiten i.p.v. sprayen, dan spoel je de holtes namelijk schoon, heel goed om oorontsteking te voorkomen. Ik deed dit bij een goede verkoudheid 4x per dag (liet kdv het ook doen). De capsules van Daro zijn ook wel makkelijk, maar wat duurder. Zoutoplossing kan je zo vaak en zo lang mogelijk gebruiken als je wilt, dit kan absoluut geen kwaad.


  • bij veel groen snot gebruikte ik alleen voor de nachten Xylometazoline (bij baby’s 0,025 mg vragen!) en dan geen spray maar druppels, dat mag je bij 3x daags gebruik max 5 tot 7 dagen gebruiken, als je het alleen 's avonds doet kan je dus wat langer doorgaan.


  • bij oorpijn kindernurofen (vloeibaar vanaf 3 maanden) om de 6 uur en tussen twee doses in een pcm. En dan eigenlijk zorgen dat je met de laatste nurofen een beetje laat uitkomt dan ga je met een goede spiegel de nacht in.



    En als het blijft aanhouden naar de ha gaan. Hoe vaker je daar komt hoe eerder je een verwijzing voor de KNO hebt…

Enige wat ik daaraan wil toevoegen:

xylomethazoline kun je inderdaad iets langer gebruiken als je 1x per dag gebruikt, maar ik zou nooit langer dan 2 weken geven. En dan minstens weer twee weken ertussen voordat je weer begint.

De slijmvliezen wennen er namelijk aan en dat maakt dat ze er ‘verslaafd’ aan raken. Oftewel neus gaat steeds sneller dicht zitten en je hebt steeds meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Uiteindelijk kan het je neus en reukvermogen beschadigen. Geldt zowel voor baby’s als voor volwassenen.

(Info is van een apothekersassistente)



Tip van spoelen wil ik eigenlijk wel proberen maar ik durf niet :shifty:

Dat spoelen gaat net zo snel als sprayen, maar is veel makkelijker. Met die spray loop je altijd zo te klooien omdat ze liggen, flesje op zijn kop doet ie het weer niet. Als je gewoon niet te hard, maar wel vrij snel 1 ml het neusje in spuit komt het op hetzelfde neer voor die kleintjes: ze moeten stil liggen, ze krijgen iets in hun neus en dan een vreemd smaakje in hun mond, maar door te spoelen kom je verder dan met spray, dan kom je zeg maar tot boven in de neus.