Oordopjes op maat (zwemmen)

Mijn dochter heeft telkens oorpijn na het zwemmen en laatste tijd aantal keer een oorontsteking gehad. We gaan vaak zwemmen en binnenkort op vakantie en willen dus oordoppen aan laten meten.

Maar ze bieden overal andere oordopjes aan. Van 23 euro tot 90 euro.

Jullie misschien fijne ervaring met oordopjes op maat ?

Deze ken ik zelf van meer dan 20 jaar geleden, mijn broertje en ik hadden deze oordopjes.

Ik had een afspraak gemaakt bij een winkel en zag op de site deze oordopjes, en koste 23 euro. Maar volgens mij zijn ze wel erg simpel en lijken ze op die schuimdopjes die je overal kunt kopen. Ik vind het wel fijn als ze een beetje prettig zitten en wil er best wat voor betalen.

Die onderste blijven bij Mischa niet zitten.

Ik heb hem oordopjes bij de audicien aan laten meten, die ‘goten’ ze als het ware in zijn oor met een materiaal wat hard werd. Die bleven ook niet zitten.

Dan kon ik ze nog in een fabriek laten maken, maar dan zijn ze 35 euro per stuk. Vond ik erg duur, want je moet ze ook geregeld vervangen met de groei.

Wij hebben een soort kneedgum achtige dopjes van de etos. Die blijven op zich het beste zitten. Maar na 1,5 u is het ook wel echt klaar, dan gaan zijn oren echt pijn doen.

Dus ik lees mooi even met je mee :wink:

geloof dat doppen op maat bij ons iets van 15 kosten

die kneedbare vallen ook uit.

Reageer vanaaf ff! Heb ze net gehaald

Ik lees ook even mee :slight_smile: L. heeft 6 wkn gelden buisjes gekregen, dus moet ook aan de oordoppen…

Wij hebben ze toentertijd bij schoonenberg gekocht, prima dingen,

Speciaal voor zwemmen, worden ter plekke aangemeten. Laten wel geluid door,maar geen water

Was Rond de 20 euro

Tinkerbel met buisjes hoef je niet persé aan de oordoppen hoor… Het kan wel maar hoeft niet. Ligt maar net aan je kind en of hij/zij er last van heeft icm de buisjes. Elise heeft ook buisje maar zwemt zonder dopje. KNO zei ook dat we het het beste eerst konden proberen. Had ze er last van, dan dopjes aan laten meten.

@Tinkerbell wrote:

Ik lees ook even mee :slight_smile: L. heeft 6 wkn gelden buisjes gekregen, dus moet ook aan de oordoppen…

de kans is verwaarloosbaar dat ze meer last krijgen van ontstekingen als ze buisjes hebben.

de kno arts heeft ons ook gezegd dat we beter zonder kunnen zwemmen, maar hij geeft pijn aan als hij op zijn rug moet zwemmen, en liggen. En ervaart langer onder water ook niet als prettig aan zijn oren.

Dus, daarom toch maar begonnen met dopjes,

heb ze vandaag opgehaald, hij wil ze alleen niet in, maar afgesproken dat hij alleen mag zwemmen met die doppen in. Hij kan nog niet zo goed zien dat zwemmen en oorpijn tijdens het zwemmen met het water te maken heeft.

Het lukte ook niet om hem er snel uit te peuteren zelf, ze zitten dus wel stevig.

Hij heeft een paar egaal oranje, met op de rechter een rood stipje.

morgen weet ik hoe het daadwerkelijk in gebruik is.

Bij ons op zwemles worden de pluggen ook wel gebruikt, dieonderste, maar die zijn al 20 euro, dan kan je net zogoed vijf euro meer neertellen en dan heb j een paar aangemeten die volgens mij wat prettiger zitten.

Wij hebben zelaten maken op de afdeling kno. 10euro een setje. Word gemaakt met een soort klei die ‘hard’ word zodat je ze weer gewoon in het oor kan doen. Ze blijven goed zitten. En voor die prijs wil ik er elk jaar wel nieuwe voor kopen.

@mariska89 wrote:

Wij hebben zelaten maken op de afdeling kno. 10euro een setje. Word gemaakt met een soort klei die ‘hard’ word zodat je ze weer gewoon in het oor kan doen. Ze blijven goed zitten. En voor die prijs wil ik er elk jaar wel nieuwe voor kopen.

Dat verschilt dan misschien per kind, want bij Mischa bleven die dus niet zitten. Ligt misschien ook wat aan de vorm van je oor? Geen idee hoor.

Maar voor die prijs is het zeker goed te doen!

De KNO arts heeft bij ons ook aangegeven dat hij best eerst zonder doppen kon proberen. Maar hij gilde het uit van de pijn in zijn oren tijdens zwemles. Dus dat was al wel heel snel duidelijk.

@mlk1982 wrote:

Tinkerbel met buisjes hoef je niet persé aan de oordoppen hoor… Het kan wel maar hoeft niet. Ligt maar net aan je kind en of hij/zij er last van heeft icm de buisjes. Elise heeft ook buisje maar zwemt zonder dopje. KNO zei ook dat we het het beste eerst konden proberen. Had ze er last van, dan dopjes aan laten meten.

Dat wist ik dus niet… Ze moet toevallig vanmiddag op controle bij de KNO arts, dus zal dan gelijk even vragen hoe hij er over denkt. Lijkt me wel fijner als het ook gewoon zonder kan!

J. heeft ook buisjes, maar oordoppen hoefde inderdaad niet, tenzij ze last had met zwemmen. En aangezien ze geen last heeft, heeft ze geen oordoppen. :wink: :slight_smile:

Hmm, het advies verschilt dus nogal per arts! De onze adviseerde wel doppen te gebruiken bij het zwemmen, en in geen geval onder water te gaan, omdat dit hoe dan ook pijnlijk is…

@Tinkerbell wrote:

Hmm, het advies verschilt dus nogal per arts! De onze adviseerde wel doppen te gebruiken bij het zwemmen, en in geen geval onder water te gaan, omdat dit hoe dan ook pijnlijk is…

Maar niet onder water gaan is natuurlijk onmogelijk als je je zwemdiploma wilt halen.

Maar ik merk inderdaad wel dat Mischa sneller last heeft als hij veel onder water gaat.

@Tamma wrote:

@Tinkerbell wrote:

Maar niet onder water gaan is natuurlijk onmogelijk als je je zwemdiploma wilt halen.

Maar ik merk inderdaad wel dat Mischa sneller last heeft als hij veel onder water gaat.

Klopt! Onze arts vond het eigenlijk ook vreemd dat kinderen moeten leren om onder water te zwemmen. Dat kun je idd vinden, maar voor een diploma zullen ze het toch moeten doen. Tegen die tijd moeten we nog maar eens kjken hoe we dat gaan aanpakken. Hij was er wel heel stellig in trouwens.

Waar heeft Mischa dan last van? Pijn veroorzaakt door de druk?

Ja, ik denk dat dat het is. Op een gegeven moment gilt hij het uit van de oorpijn, ook als hij doppen in heeft. Dan halen we de doppen er even uit en uiteindelijk trekt het wel weg.

Zonder doppen krijgt hij al pijn als er water in z’n oren komt, geen idee waar dat door is.

Maar het is echt heel erg lastig.

wij hebben op advies van de kno arts wel oordoppen laten maken. op de afdeling van de kno artsen doen ze dat en kosten 12 euro per setje. ze spuiten een soort klei in het (goed schoongemaakte!!) oor die ook gedeeltelijk de oorschelp bedekt. ze blijven prima zitten, doppen sluiten echter nooit 100% het oor af. als tip kreeg ik om de doppen met wat vaseline in te smeren dan sluiten ze wel beter af.

Elize heeft echt dopjes nodig, ze krijgt veel pijn aan de oren als ze ze niet gebruikt met zwemles en douchen.

wel vreemd dat het advies per kno arts verschilt. een buisje zorgt voor een open verbinding waardoor er dus ook water in het oor kan. dat veroorzaakt juist de pijn. maar misschien verschilt het ook wel per kind. ik had er zelf als kind ook last van ( en zelfs nu heb ik er nog wel eens last van, vind het niet prettig om water in mijn oren te krijgen)

Inmiddels oordoppen laten aanmeten, ook van die dopjes waarbij een stuk van de oorschelp gevuld is. Ik moest 22,50 betalen, absoluut niet duur. Hier ook met een spuit een soort klei in haar oortjes. Maar ze zijn geloof ik niet helemaal 100% waterdicht, want we zijn nu 2 x gaan zwemmen inmiddels en ze geeft wel aan dat er wat water naar binnen komt, maja kan nooit zo heeel erg veel zijn denk ik. Ze is de 1ste keer een aantal keer onder water geweest, en vandaag een uurtje of 4 gezwommen en heel veel onder water geweest dus ben erg benieuwd of ze ergens last van krijgt.

Als kind deed ik ook altijd wat vaseline op de dopjes (van die klei die hard wordt), voor ik ze in deed dat werkte het beste.

Ik heb nu van die plugjes voor de zeldzame gevallen dat ik wat last heb, maar die vind ik niet prettig zitten.

Ook heb ik een paar hele harde doorzichtige (op maat gemaakt) die zitten helemaal niet fijn, maar die zijn tegen het gegil van 1 van mijn clienten.

De op maat gemaakte dopjes van een soort klei die hard wordt, (kreeg ik als een kind een balletje van mee, had ik een leuk stuiterballetje,) vind ik dus de fijnste en dan een stukje van de gehoorschelp was ook bedekt.

zal die vaseline hier ook eens proberen…

Haha meiden kregen hier ook een balletje mee en dat is indd nu ook een stuiterballetje :smiley: