Ook ouders inenten tegen kinkhoest

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3048361/2011/11/24/Ook-ouders-inenten-tegen-kinkhoest.dhtml



Volwassenen die veel met baby’s omgaan, moeten wellicht opnieuw tegen kinkhoest worden ingeënt. Dit om te voorkomen dat zij de kwetsbare zuigelingen besmetten. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoekt de haalbaarheid van zo’n extra vaccinatie.



De meeste volwassenen zijn vroeger weliswaar zelf ingeënt, maar de bescherming houdt slechts beperkt aan. Volwassenen kunnen dus alsnog kinkhoest krijgen, meestal in milde vorm. Het gevaar bestaat dat zij een baby besmetten, soms met dodelijk gevolg. Om de drie à vier jaar heerst in Nederland een epidemie van kinkhoest; daarbij belanden 300 mensen in het ziekenhuis, de helft daarvan betreft zuigelingen. Sinds 2000 zijn drie baby’s aan de ziekte overleden.



Juist in de eerste maanden zijn baby’s kwetsbaar voor de aandoening, die tot heftig hoesten, zuurstoftekort en inwendige bloedingen kan leiden. Al twee maanden na hun geboorte krijgen ze de eerste prik tegen kinkhoest. Maar pas rond hun zesde maand, na diverse herhalingsprikken, zijn ze beschermd.



Zuigelingen zouden de vroegste periode veiliger doorkomen als hun omgeving optimaal was ingeënt, redeneert het RIVM. Door het aanvullend inenten van ouders, crècheleidsters, medewerkers van consultatiebureaus en anderen die nauw met baby’s in contact staan, zou een beschermende ring ontstaan.



“Er loopt onderzoek naar de haalbaarheid, de kosteneffectiviteit en de acceptatie van de ringvaccinatie bij de doelgroep”, zegt RIVM-arts Marina Conyn. Een alternatieve optie is het inenten van vrouwen tijdens de zwangerschap, zodat de baby alvast wat antistoffen van de moeder meekrijgt.



Aanleiding voor de extra preventie is de onverwachte opmars die kinkhoest halverwege de jaren negentig maakte. De bacterie is sinds de jaren vijftig licht veranderd, waardoor het vaccin er minder bescherming tegen biedt. De beste oplossing, beaamt Conyn, zou zijn om het verouderde vaccin aan te passen. Maar dat zou nog jaren van ontwikkeling en onderzoek vergen.



De Gezondheidsraad, die de overheid in dit soort kwesties wetenschappelijk adviseert, komt binnen een jaar met een rapport.

Daar gaan we weer :silenced:



Ik heb het artikel eerder al met verbazing gelezen.

Ik wil nu weten:

-Hoeveel baby er jaarlijks overlijden ten gevolgen van Kinkhoest (onder de 6 maanden).

-Hoeveel meerwaarde heeft het inenten van de ouders, als je alle mensen er omheen (denk breed, scholen, buren,mensen in de supermarkt,familie,e.d.) allemaal geen enting geeft?

-In hoeveel gevallen is blijvende schade (onbehandelbaar) aangetoond n.a.v. het oplopen van Kinkhoest onder de 2 maanden.

-Wat zijn de gezondheidseffecten (langdurig) van het lekprikken van PASGEBOREN baby’s met zoveel zooi tegelijk?



Als ik alleen al denk aan die pneunokken prik,die er vanaf 2006 in viervoud bij MOEST,waarvan in 2007 al duidelijk was dat 2 of hooguit 3 ook zou volstaan,waarvan ze nu werkelijk toegeven dat minder prikken inderdaad voldoende was, dan houd ik mijn hart weer vast.

Laat duidelijk zijn, mijn kinderen hebben hun prikken gekregen,zij het hier en daar wat later en Eli minder pneunokken.



Wat kost dat geintje allemaal en wie gaat er nu werkelijk aan verdienen?

Is dat het risico allemaal waard? Bescherm je een kind echt door de ouders te prikken? Ik denk dat je de kans (op een geringe kans) daarmee iets kleiner maakt,maar lang niet volledig weghaalt.

Het plan was om baby’s nog vroeger te laten enten. Ik zeg (zonder verstand van zaken te hebben) echt een slecht plan!

Sinds 2000 zijn drie baby's aan de ziekte overleden.


Oke, hier staat het antwoord. Afschuwelijk natuurlijk,maar ik lees echt 3 baby's in 11 jaar tijd. Zijn er echt geen andere maatregelen te verzinnen? Als ouders er zelf echt bang voor zijn,dan zouden ze zo'n enting moeten kunnen vragen,maar in elk ander geval, weglaten.
Zou wat zijn dat ik een prik moet gaan halen om op kraamvisite te gaan bij iemand die net bevallen is. Volgens mij gaan er dagelijks mensen zonder prik op kraambezoek. Hoe wil je dit stoppen?

Ik hoorde het, dus heb opgezocht ik werk in de kinderopvang, dus ik dacht ja even lezen.



Maar ik vind het dus ook belachelijk, zelfde reden als jij al gaf. Stel dat alle proff. worden ingeent, maar er komt een opa of oma op kraamvisite die niet in ingeent en die breng het over?

Dan zou dus de hele nederlandse bevolking op nieuw moeten worden ingeent. Is het haal baar? Nee, want als iemand niet wilt worden ingeent? wat dan? mag je niet op kraamvisite, of met kleine kinderen werken??

@MegaMindy wrote:

Ik hoorde het, dus heb opgezocht ik werk in de kinderopvang, dus ik dacht ja even lezen.



Maar ik vind het dus ook belachelijk, zelfde reden als jij al gaf. Stel dat alle proff. worden ingeent, maar er komt een opa of oma op kraamvisite die niet in ingeent en die breng het over?

Dan zou dus de hele nederlandse bevolking op nieuw moeten worden ingeent. Is het haal baar? Nee, want als iemand niet wilt worden ingeent? wat dan? mag je niet op kraamvisite, of met kleine kinderen werken??




En zet dat tegenover het feit dat er in 11 jaar tijd 3 baby’s zijn overleden. Het is vrijwel nooit zeker in welke omstandigheden. Een kind met een zwakke gezondheid of een ander onderliggend probleem kan misschien eerder bezwijken aan een ziekte,waar anderen prima van herstellen. Kortom, het is al moeilijk genoeg om de oorzaak te duiden.

Bijv. een pasgeboren baby die meteen BV krijgt heeft vanuit moeder al bepaalde anti-stoffen en bescherming,terwijl een baby op FV die besmet raakt met iets wat meer moeite.

Ik zie dat massaal opnieuw enten van ouders,daar niet veel meer aan bij gaat dragen. Zo’n kindje kan dan ook bijv. de waterpokken toevallig krijgen en wat gaan we daar aan doen? Een risico is er altijd.

Net zo groot als het overdragen van kinkhoest door de groenteboer of de schooljuf van een oudere broer of zus…