Oogkleur

Ik ben heel benieuwd welke kleur ogen Marie krijgt. Die van mij zijn donkerbruin en die van hub blauw. Tot nu toe zijn haar ogen donkerblauw, maar soms ook grijzig.

Heeft iemand enig idee wat het gaat worden??

Marie:

Haar papa:

De mijne:

ik heb blauw gestemd

T.ara heeft bruine ogen. die waren bijna zwart toen ze zo klein was

Erg lastig om te zeggen, mijn dochtertje heeft wel 14 maanden echt blauwe oogjes gehad.

En nu zijn ze groen…

nou het kan nog wel even duren voor je antwoord op deze vraag krijgt :slight_smile:

H et kan werkelijk beide dus ik stem niet :wink:

Mijn man heeft knalblauwe ogen,

ik heb er bruine,

dochter heeft 1 bruin en 1 blauw oog,maar da’s een apart verhaal,

zoon heeft 2 bruine ogen.

miijn broer nr 1 heeft bruine ogen,broer nr 2 heeft grijs-groen-bruine ogen,broer nr 3 heeft blauwe ogen,zus heeft bruine ogen.

mijn moeder heeft bruine ogen,en mijn vader groene.

Bij ons is het dus wat vanalles…

moeilijk te zeggen dus eigenlijk wat het gaat worden he…

Kindjes waren pakweh 1 jaar voor ze hun definitieve oogkleur hadden,maar alweer is de dochter hier een verhaal apart,de ene moment zie je in haar blauwe oog een klein vlekje bruin,de andere moment is dat gewoon blauw,afhankelijk van het seizoen en de lichtinval.

Ligt ook aan jouw ouders en grootouders, hebben die allemaal bruine ogen dan is de kans dat je kind blauwe krijgt heel klein.

En grijs is volgens mij een variant van blauw.

Ik denk dat ik ga voor blauw. Ogen kunnen wel veranderen van kleur, maar als een kind met 2 weken al donkerbruine ogen heeft zie ik die niet zo snel meer naar helderblauw veranderen. En dan is blauw/groen/grijs voor mij hetzelfde. Lichte versus donkere ogen.

Mss ook leuk om te lezen om de kansen in te schatten

http://www.erfelijkheid.nl/faq/oogkleur.php

Ze zeggen dat bruin overheerst…

Ik heb bruin gestemd.

Maar of het klopt is ten tweede.

Ik heb blauw, mijn partner groen dus ik hoop dat Jason blauwe ogen krijgt, het is mn enige hoop nog op een kindje met blauwe ogen hahaha! :mrgreen:

Mijn dochter heeft bruin en mijn zoontje groen.

bruin overheerst niet altijd hoor , hier in ieder geval niet, alleen mn zoon heeft net als ik bruine oge, de meisjes hebben allebei de blauwe ogen van paps…

bij ons thuis was t gelijk verdeeld, 1 broer en ik hebben bruin net als mn moeder, de andere twee ( zus en broer) hebben/hadden( helaas is broer overleden) blauwe ogen net als onze vader

opa had bruin oma blauw, andere kant t zelfde …ook opa bruin en oma blauw…dus nee t gaat echt niet op dat bruin overheerst

mn zoon had blauwe ogen bij de geboorte maar dat zag je al vrij snel aan dat ze niet blauw bleven die kreeg steeds donkerder ogen en er was een bruinige rand om de iris, ook kwamen er “spikkeltjes” in

op een foto vind ik dat moeilijk te zien maar zoals ik t hier zie zou ik zeggen dat haar ogen blauw zijn en blijven

tja op basis van deze foto’s zou ik zeggen die blijven blauw.

Zouden misschien nog een tintje lichter/grijziger kunnen worden, maar als ik even vergelijk met de ogen van onze heren met die leeftijd… die zijn allemaal blauw in verschillende tint geworden/gebleven.

Onze oudste zoon heeft blauwe ogen, die waren net zoals die van jouw kindje. Onze jongste heeft donkerbruine ogen en dat zag je gelijk toen hij geboren was, was al echt bruin.

Ik heb dus gestemd op blauw.

ik denk blauw

ik heb zelf donkerbruine ogen en hub blauw en ons mannetje heeft echt blauwe ogen

ik dacht ook dat bruin overheerst, maar toch niet :stuck_out_tongue:

het blijft altijd een verassing :inlove:

op zich is bruin dominant over blauw…

Dus als de kleine van papa bruin meekrijgt en van mama blauw zullen de ogen blauw worden.

Maaaaaaarrrrrr iedereen krijgt 2 stel mee. 1 van papa en 1 van mama.

Als jij zelf bruine ogen hebt kan je wel nog blauw hebben meegekregen van je andere ouder en net dat doorgeven aan je eigen kind.

Zo kunnen een bruin en blauw ogig stel heel prima een kindje met blauw ogen krijgen :thumbup: (dan is er vaak dus een (over)grootouder in de lijn van de bruinogige partner terug te vinden en die blauwe ogen zijn dus altijd aanwezig geweest, maar niet tot uiting gekomen).

Zo ook met haarkleur, huidskleur etc.

Ooit met biologie wel zo’n schema moeten leren met hoeveel opties er wel niet mogelijk zijn als je zelf een bepaald kleur ogen hebt en welke kleur je dan dominant en recessief bij je draagt.

Blauw is inderdaad recessief. Als je van beide ouders een blauw gen meekrijgt worden ogen blauw.

Ik ben zelf een halfbloedje met ouders die beiden bruine ogen hebben.

Mijn dochter heeft blauwe ogen.

Ik heb een oma die blauwe ogen heeft :wink:

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb even op die erfelijkheid-site gekeken en begrijp nu hoe het zit.

Ik heb donkerbruine ogen en mijn ouders en broer bruin, maar mijn halfzusje blauw/grijs. Van mijn opa’s en oma’s is er bij ieder stel één met blauwe ogen. Ik heb dus (waarschijnlijk van mijn vader) een blauw gen gekregen en een bruine. Bruin is dominant en komt dus tot uiting. Ik heb mijn blauwe gen doorgegeven aan Marie en haar vader ook (die komt uit een familie met alleen blauwe ogen). Dus ze heeft blauwe ogen, die later wellicht nog wat verkleuren. Toch? :think:

Grappig hoor!

Ik ga dit over een paar jaar terugzoeken en zal dan laten weten wat het geworden is :wink:

Klopt. Alleen krijg je van elke ouder 1 gen. En aangezien allebei je ouders mogelijk een blauw gen heeft kan je hem ook van je moeder gehad hebben.

Je partner heeft blauwe ogen, dus kan alleen een blauw gen doorgeven aan jullie dochter (ook als zijn beide ouders bruine ogen hebben, want blauwe ogen is 2x blauw en geen bruin).

deze ogen zijn bruin geworden

@Kittycat wrote:

Blauw is inderdaad recessief. Als je van beide ouders een blauw gen meekrijgt worden ogen blauw.

ik snap het niet helemaal :think: :oops:

mijn vader heeft bruine ogen en mn moeder blauw<br /> mn oudste broer heeft blauwe ogen

ikzelf heb bruine ogen en mn jongste broertje ook (zelfs donkerder dan mn vader)

nu heeft hub blauwe ogen en ik dus bruin

Wesley lijkt blauwe ogen te krijgen, dus al onze kinderen krijgen blauwe ogen? :think:

Hoeft niet.

Onze oudste heeft groenblauw met gouden stipjes :think:

De jongsten hebben jeansblauw, net als papa.

Mijn schoonouders hadden blauw.

Mijn ouders groen en bruin.

Mijn man blauwgrijs.

Ik bruin.

Snap je het nog :mrgreen:

@schaap wrote:

@Kittycat wrote:

ik snap het niet helemaal :think: :oops:

mijn vader heeft bruine ogen en mn moeder blauw<br /> mn oudste broer heeft blauwe ogen

ikzelf heb bruine ogen en mn jongste broertje ook (zelfs donkerder dan mn vader)

nu heeft hub blauwe ogen en ik dus bruin

Wesley lijkt blauwe ogen te krijgen, dus al onze kinderen krijgen blauwe ogen? :think:

Nee jij hebt van je ouders een blauw en bruin gen meegekregen… en dus bruine ogen.

Maaaaaar je bent wel drager van het blauwe gen en dat kan je doorgeven aan je kinderen. Dan krijg je kindje blauw van jou en blauw van je partner en dus zelf blauwe ogen.

Echter gezien je eigen bruine ogen heb jij het bruine gen ook… als jij bij een volgend kindje het bruine gen doorgeeft, kan je man er nog zoveel blauw bijstoppen… dan worden de ogen van die kleine echt bruin.

Dus bruin is dominant over blauw… maar dan moet het wel doorgegeven zijn.

Jullie kunnen dus zowel bruin als blauwogige kindjes krijgen.

jaaa ik snap hem, ik hoop op een meisje te krijgen met bruine ogen :inlove: