stond van de week met iemand te praten en die zei het volgende
als je baby veel huilt en veel wil drinken kan het zijn dat je te weinig “melk” aanmaakt
daarmee bedoelde ze dus het volgende
je kolft een beetje melk af en dat laat je dan staan en dan zie je dus op een gegeven moment hoeveel “vet” je melk bevat (door het laagje wat erop komt ofzo?)
hoe meer vet hoe beter je melk
heb je niet zoveel “vet” dan kan je net zo goed stoppen :think:
dit alles omdat ik haar vertelde dat ik zoveel problemen had gehad met Luna ik maakte genoeg melk aan (of het zoals zij zei genoeg vet had weet ik niet?!?)
maar omdat Luna dus niet hapte was ik begonnen met kolven
omdat ik ging kolven moest ik mij ineens aan allerlei onzin regeltjes houden zucht
dus ipv voeden op verzoek/vraag moest ik voeden alsof ik melkpoeder gaf… en mocht ik maar een bepaalde hoeveelheid cc geven ipv hoeveel Luna wou hebben
maar goed volgens haar zou bv dus in dezelfde hoeveelheid cc’s genoeg moeten zijn als fv als je maar genoeg “vet” erin hebt :think: :eh:
Ik ben natuurlijk geen expert dus lees mijn mening met voldoende korreltjes zout, maar volgens mij is het BULL en dan nog vier letters en rijmt op IT
Ik val vooral over het volgende stukje:
@Angel & Luna wrote:
hoe meer vet hoe beter je melk
heb je niet zoveel “vet” dan kan je net zo goed stoppen :think:
Hoe durft zo iemand gewoon te zeggen dat je dan maar beter kunt stoppen :naughty: :naughty: :naughty:
Ik moet me nu echt een beetje :silenced: voordat ik hier allemaal krachttermen gebruik...
Voor zover IK heb begrepen(zoals gezegd, geen expert) is het juist zo dat de consistentie en samenstelling van de bv zich ideaal aanpast aan de behoefden van je kind. Dus als het bijvoorbeeld warm weer is, zit er meer water in(dus logischerwijs minder vet :think: - maar dat weet ik uiteraard niet zeker), maar dat betekend niet dat de melk daarom slechter is. Want in (moeder)melk zit zo veel meer dan alleen water en vet en dat is minstens net zo belangrijk.
Hoe het zit als je fulltime kolft weet ik niet, maar eerlijk gezegd zou ik me dan ook hartstikke weinig aantrekken van fv-richtlijnen: je bent tenslotte geen kv-fabriek :wink:
Maar hierbij nogmaals: dit is alleen mijn mening als voedende moeder die alles leest wat ze tegenkomt, maar wanneer je't echt zou willen weten zou ik iemand van de LLL bellen of je LK...
Ik vind t ook n beetje vreemd :think:
Ik heb 2 kinderen gevoed. Loek 4,5 maand en die groeide gemiddeld per week 350 gram en dan dus de
ene week meer dan de andere.
Fieke die heb ik 13,5 maand gevoed en die groeide maar gemiddeld 100 gram per week
Waar ik n beetje mee zit is dat (n vriendin) er wordt gezegd dat als je n beetje kolft dat je dan naar
t vetlaagje moet kijken. Ik heb altijd begrepen (ben ook geen expert) dat je voormelk (de minder
vette melk) en achtermelk (de vettere melk) hebt dus als je maar n beetje kolft dan kom je nooit aan t
vet
Over fulltime kolven kan ik eigenlijk niets zeggen, maar uit n fles is makkelijker drinken dan uit
de borst en gaat er dus ook makkelijker iets meer in
Als je straks deze kleine weer bv gaat geven kun je goed in de gaten houden met n weegschaal
of dat t goed gaat, maar vooral (vind ik dan he) moet je goed kijken hoe dat je kleine t doet. Zijn ze levendig
plassen, poepen en slapen ze goed. Als dat allemaal t geval en mama en babay vinden t gewedig dan
moet je vooral niet stoppen. Vergeet niet dat ze bij bv zo vaak mogen drinken als ze willen
ik denk iig dat diegene er misschien beter aan doet om voortaan geen advies meer te geven over bv…ze komt niet echt over als iemand die er kaas van gegeten heeft…
(sorry kan inhoudelijk er niet op in gaan, merk dat je die kennis vrij snel toch weer een beetje verliest, en het is voor mij alweer jaaaaaaaaaaren geleden…)
ja ik had ook zoiets van :eh: :think:
kijk ik heb het live voeden geloof ik 3 dagen volgehouden en toen was ik moe van het vechten (Luna wou niet “happen”)
toen ik dus ging kolven op dag 4 kolfde ik 80cc ofzo en stond de kraamhulp van je kolft veelte veel :shock: :o
terwijl als Luna goed aangelegd werd ze met gemak een half uur lag te drinken (en ze misschien wel veel meer dronk dan dat?) en ik dat in 15 minuutjes hooguit had zitten kolven :think:
maar goed ik heb nooit opgelet of er een laagje op kwam want ik kolfde altijd vlak voor ze een voeding mocht krijgen (ja… ik mocht haar ineens maar om de 3 uur voeden en meer van dat soort onzin dingetjes )
Geef je nu nog bv?
Ik ben ook geen expert, maar ik geloof ook dat de bv zich helemaal aanpast aan jou kind. Er wordt ook wel eens gezegt; ‘misschien zit er niet genoeg ‘voeding’ in je bv.’ Maar ik kà n me niet voorstellen dat dat zo gaat. Als je toch te weinig vet of ‘voeding’ zou hebben, dan zou je kind volgens mij dus meer willen drinken om verzadigd te kunnen raken? Dus kun je volgens mij niet te weing voeding/vet hebben.
Ik heb gewoon doorgezet, ook al dachten we af en toe dat Tygo niet genoeg kreeg. In het begin ben ik ook elke week naar het inloopspreekuur van het cb geweest. En hij was elke keer weer flink wat aangekomen. Dat lijk mij een prima indicatie…
Ik kolf ook en idd… als het een tijdje staat, dan ligt er een vetlaagje bovenop. Goed schudden dus…
nee ik heb het kolven een maand volgehouden ongeveer en kreeg toen een borstontsteking
nou jah… ik had ook altij dmaar een klein laagje vet op de waterige massa wat eronder was als ik had gekolfd, maar toch had dochterlief in mum van tijd van dik onder de lijn, tot ver erboven! Denk niet dat het waar is :oops:
Onze dame drinkt vanaf dat ze wel een afgekolfde melk krijgt ong 300cc of soms meer… op de creche kreeg ze ook wanneer ze wilde (een voeding meer dan thuis), dus als ze goed groeit is er geen probleem Hier op het cb in elk geval nooit commentaar gehad en daar weten ze dat ze de fles kreeg tot ze in slaap viel :mrgreen:
dikkevette onzin…
eisblume zegt het goed… :thumbup:
hoihoi,
dit is echt onzin hoor!! Die vette laag die erop komt verschildt per keer en hangt af van watvoor melk het is…
Als je alleen de " eerste " " voormelk" heb gekolfd heb je dit laagje niet of minder! Je borst fungeert net als een warmwater kraan, als je warm water wil heb je ook eerst koud, lauw en dan warm. Bij je borst is het eerst, magere melk, halfvolle melk en dan volle melk.
En je hebt altijd genoeg melk, en als dat niet het geval is met regeldagen dan komt ze meer en doordat je meer aanlegt wordt je voedingsamenstelling weer afgestemd op de behoefte van je kleine!
Het ene kind drinkt 5 min de andere 20 min. De hoeveelheden verschillen ook, maar bv is afgestemd op je kleine door mama natuur!
Ik heb bij de eerste veel problemen gehad en heb een heel leerzaam boek aangeschaft met handige weetjes, misschien een idee deze eens te lezen ik wist binnen 20 blz wat er fout was gegaan bij mijn zoon!
Nou ben ik wel benieuwd om welk boek het gaat :mrgreen: :think:
Mag ik dat hier neer zetten denk je? Nou anders halen ze het maar weg
Het boek heet: borstvoeding geschreven door: Stefan Kleintjes & Mary Broekhuijsen
Ik hou niet van lezen , maar dit is echt een grandiose informatie bron echt ik raad nooit een boek aan maar deze!!! Check de klantbeoordelingen desnoods ook bij bol punt com , het is een waanzinnig boek!!!
Nou liep de bv bij mij bij nummer 1 al als een trein, dus heb ik niet zo veel behoefde om daar nog iets over te lezen(of is dat nou dom :think: ), maar ik weet nu wel alvast wat ik mijn volgende zwangere vriendin kado doe :mrgreen:
Of kan ik dan maar beter meteen een shirtje kopen met ‘bv-maffia’ :shifty:
:lol: :lol: bestaan die?
zkr! hihi
bedankt voor de tip van het boek
ik hoop dat m’n zoon straks gewoon goed aan te leggen is dat zal al een hele zorg minder zijn
bij Luna ging de bv ook prima maarja het “live” voeden dus niet en dan krijg je allerlei regeltjes als je gaat kolven :wall: (zal ze nu ook gewoon de deur wijzen als ze weer met regeltjes gaan aankomen :silenced: al kolf ik voor een heel elftal en gaan m’n borsten op m’n tenen hangen niemand gaat mij meer vertellen hoe en hoeveel ik mag kolven)
vind wel een goede eigenlijk vergelijken met een kraan :lol: :lol: :thumbup:
ik stond ook echt van :eh: :think: toen ze dat stond te vertellen over dat je zo kon zien of voeding goed was
en ze heeft dus iemand pas geleden zo van de bv afgeholpen :wall:
dus ik dacht even hier navragen
verstandig en anders kan je ook veel vragen beanwoordt krijgen op
borstvoedingsforum punt nl Supr handig!