onzekerheid rondom mk

Morgen ben ik (zou ik) 6 weken zwanger (zijn). Sinds afgelopen maandag ben ik begonnen met bloedverlies, de eerste dag alleen nog wat roze afscheiding, maar sinds gister dus rood, helder bloedverlies, ongeveer zo veel als een normale menstruatiedag. Ik heb met de vk overlegd en die gaf aan dat er op een echo nog niets te zien zou zijn, dus niet nuttig. Het is dus een kwestie van afwachten tot ik hevige krampen krijg, want dan begint de afstoting. Maar die krampen, die komen dus maar niet. En dat geeft dan toch weer onzekerheid. Als ik de hoeveelheid bloed zie, dan denk ik, dat kan toch niet anders dan dat t mis is. Maar er zitten geen stolsels in, het wordt niet meer (ook niet minder) en dus geen krampen. Vrijdag moet ik naar de huisarts om het verdere beleid te bespreken. Is er dan nog niets los gekomen, dan zal er toch over een curratage gesproken worden. En ook daar ben ik onzeker over. Want de vk heeft gezegd dat er op n echo van 6 weken niets te zien is, dus wat dan als het vruchtje nog wel levensvatbaar is, maar dat is nog niet te zien, bestaat dan niet de kans dat we iets weg laten halen wat gewoon een kindje kan worden. En dan ook nog, ik heb een tweeling van 1,5 en bij het hebben van een tweeling, is er een grotere kans op nog een keer een tweeling. Is dat dan wel te zien op een echo, want stel dat er 1 vruchtje is afgestorven en er is een tweede vruchtje, zien ze dat dan wel. Jullie begrijpen, 1 grote onzekerheid en ik weet niet wat ik er nu mee aan moet. is het normaal dat de krampen op zich laten wachten, terwijl ik wel al zo veel bloedverlies heb. Bestaat er een kans dat t toch nog goed zit? Graag wat ervaringsverhalen, zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten.

wat raar dat je vk zegt dat er op een echo van 6 wkn nix te zien is… ik dacht bij deze zwangerschap verder te wezen maar bleek op een uitwendige echo zelf pas 6 wkn te zijn en je zag dus wel het vruxhtzakje met het vruchtje… ze ozu miss een inwendige bij je kunnen maken… dan kunnen ze uit vergroten helemaal omdat je al een tweeling heb snap idd dat je niet het risico wil nemen … mischien iets meer aandringe…



:hug: :hug: :hug:

Erop staan dat ze nu een echo maken en dan over 2 weken weer… Dan moet het vruchtje of wat ze zien wel degelijk gegroeid zijn… En dan pas laten curreteren als het nog nodig is…



Ik zou ook niet zonder controle het zomaar weg laten halen zonder een extra echo…



Vorig jaar heb ik met 8 weken een echo laten maken, vruchtje bleek pas 6 weken oud te zijn… Een dag later met inwendige echo klopte het hartje… 2 weken later bleek toch bij de echo dat het gestopt was met groeien bij de 6 weken, hartje klopte ook niet meer… een dag na die echo weer een echo gehad bij de gyn omdat hij niet gaat curreteren zonder zelf het gezien te hebben dat het echt niet leeft… 4 dagen later gecurreteerd wat mij erg is meegevallen…



Sterkte :hug:



grts patricia

Ik neem toch aan dat ze in het ziekenhuis geen curretage doen zonder 100% zekerheid van een miskraam.

Wanneer ze nog maar iets twijfelen denk ik dat ze je over een week terug laten komen om te kijken of er iets veranderd is.

En met 6 weken kunnen ze inwendig volgens mij wel wat zien hoor.



Gewoon duidelijk aangeven dat je er onzeker over bent en dat je heel duidelijk wilt weten dat het niet goed zit :hug: :hug: .

Voordat er over wordt gegaan op curretage heb je altijd één of twee echo’s. Op een inwendige echo is met 6 weken zeker wat te zien. Als alles goed is, moet je een vruchtje zien van 0,5 tot 1 cm met hartactiviteit. Dus dat is zeker na te meten. En er is ook te zien of er een bloeding in de baarmoeder zit of niet, en inwendig kunnen ze kijken of je baarmoedermond open of gesloten is. Ook kan er een bloedonderzoek gedaan worden om te kijken of je HCG-waarde hoog genoeg is voor de zwangerschapsduur. En je mag zelf ook aangeven wat je wilt, curretage of opwekpillen, voor de zekerheid nog een echo of nog even afwachten. Dus er wordt niet zomaar wat gedaan, al helemaal niet als niet voor 100% duidelijk is of het wel of niet goed zit. Soms kun je korter zwanger zijn dan jezelf dacht, is de innesteling wat later geweest, enz.



Heel veel sterkte & ik hoop dat alles toch nog goed zit!

De vk heeft gezegd dat er met een echo ws wel een vruchtzakje te zien zal zijn en misschien wel het vruchtje er in, maar dat de hartactiviteit ws nog niet waarneembaar is, terwijl t misschien later nog wel op gang kan komen. Een echo zou dus meer onzekerheid dan zekerheid geven en dat wil ze me besparen. :think:

Ik ga er ook wel vanuit dat er eerst een echo gedaan wordt voor er overgegaan wordt op curretage, maar ik wil echt met 100% zekerheid hebben dat er echt niets meer is.

Overigens beginnen er nu ook kleine stolseltjes in t bloed te zitten (sorry voor de details :oops: ) dus t lijkt steeds zekerder te worden dat t een mk is. Kan je eigenlijk ook een mk hebben zonder krampen?

Volgens mij gaat een miskraam (het afstoten zelf) vrijwel altijd met krampen gepaard. Maar zeker weten doe ik het niet, aangezien ik een curretage heb gehad. Heel veel sterkte!

Ik heb met 6/7 weken een miskraam gehad en daarbij vrijwel geen krampen, wel veel bloedverlies, met hele kleine stolseltjes.



Sterkte.

Ik heb een mk gehad zonder krampen. Het kan dus.



Uiteindelijk bloedde ik zo erg dat ik naar het zkh moest. Waren net op weg naar Kroatië en stonden in een file voor een tunnel in Oostenrijk. Ben met de ambulance voor een spoedcuretage naar het zkh gebracht, maar dat is weer een ander verhaal

Na enig aandringen heb ik vandaag eindelijk mn echo gekregen. En, zoals ik al vermoedde, was mn baarmoeder helemaal leeg. Echoscopiste dacht dat t ws al heel vroeg in de zwangerschap is misgegaan en dat ik daardoor ongemerkt het vruchtje tijdens het bloedverlies ben kwijt geraakt. Ook hoef je daar dan helemaal geen krampen bij te hebben. Inmiddels is het bloedverlies al een stuk minder en de verwachting is dat mn cyclus daarna weer gewoon op gang gaat komen.

Ik ben wel blij dat ik nu weet waar ik aan toe ben. Kan ik het nu teminste gaan afsluiten. Bedankt voor alle reacties die ik heb gekregen.

sterkte meid.





ik wou aleen even zeggen dat hier het hartje met 6 wkene al wel te zie was in een inwendige echo, maar daar heb je niet veel meer aan.



Sterkte met het verwerken van jullie verlies. :hug:

Voordat je gecurreteerd word word er altijd en zekerheidsecho gedaan. Bij mijn mk hebben ze ook extra goed gekeken naar een evt tweelingzwangerschap ivm tweelingen in de familie, helass was mijn buik helemaal leeg… :cry: Verder was mijn BM wel schoon en hoefde ik niet gecureteerd te worden.



Sterkte met de onzekerheid.

Heel veel sterkte! :hug:

Anne heel veel sterkte… :hug: