Onzekerheid herkennen jullie dat??

Ow ik wordt soms echt zo moe van mezelf :doh:.

Ik heb voor deze zwangerschap 2 miskramen gehad, was in begin dus soms best onzeker. Eerst dacht ik als ik de 12 weken voorbij ben dan is het wel minder, toen was het als ik de 16 weken voorbij ben dan heb ik echt geen reden tot ongerustheid meer. Ondertussen ben ik erachter dat er altijd wel reden tot ongerustheid is. Dan omdat ik het nog niet voelde met 19,5, dan omdat ik buikpijn had en nu omdat ik in de tuin zonder handschoenen heb gewerkt, ook bijt ik nagels, dus ongerust vanwege toxoplasma. Ow wordt echt zo moe van mezelf :doh:. het lastige is dat ik het dan ook zo lastig van me af kan zetten. Ik vrees dat ik dit de hele zwangerschap ga blijven houden, maar vind wel vermoeiend. Herkennen jullie dit?? :doh: :doh:

XXXX[/spoiler]

Hmmm ik denk dat het begint met op de natuur vertrouwen. Het is niet zo dat je miskraam krijgt of juist een volledige bevalling omdat je iets goed of fout doet. Het is eigenlijk niet te sturen.

Natuurlijk hoor je zo’n stemmetje bij alles wat eigenlijk “niet zou mogen”. Dat heb ik ook bij cola die ik drink, filet americain waar ik heel af en toe van smikkel, plantjes die ik verpot en de kattenbak die toch te erg gaat stinken en ik ververs.

Logisch dat je erg op zulke dingen gefocussed bent na 2 miskramen, :hug: maar die zijn absoluut niet gebeurd omdat je iets fout deed. De natuur vond het beter zo, zeg maar.

Onze kleine man was volgens de doktoren een miskraam (leeg zakje), dus heb ik voor mijn gevoel ook een miskraam gehad. Na 4 weken wachten tot het “afkwam” bleek de echo niet juist geweest te zijn en bleek alles -al de tijd al- in orde te zijn.

Hoewel we heel verdrietig en teleurgesteld waren die weken, redeneerden wij toen maar dat de natuur een reden voor had om de zwangerschap af te breken - eentje die we niet konden beredeneren en niet leuk vonden :?

Nou Tammy, ik herken het ook hoor, zelfs al is dit mijn derde zwangerschap. Inderdaad, waarom schopt het nog niet? Nu schopt het wel, maar vind ik het niet genoeg. Laatst hebben hadden we een bbq feestje en kwam ik erachter dat er 1 klein stukje kip niet gaar was :frowning: Nou ja, dan heb ik natuurlijk meteen buikpijn.

Je weet dat er altijd van alles mis kan zijn/gaan, de verhalen kennen we ook allemaal. Maar meestal gaat het goed, vergeet dat niet.

Mijn schoonzus zei het ook al, dat ik best op moeder natuur kon vertrouwen en dat probeer ik nu :shifty:

Als de baby er is, dan blijft die zorg ook hoor, bij elke snottebel of verhoging of wat dan ook maak je je zorgen. Ik verwonder me er nog steeds over hoor. Als mijn nichtje ofzo verkouden is dan denk ik ja, alle kinderen zijn weleens verkouden. Maar als mijn eigen kind verkouden is dan voel ik me zelf diep ellendig. Maar, ik dwaal af :wink:

Sterkte meid :hug:

Hoi

Het is heel herkenbaar hoor. Gelukig heb ik zelf geen nare zwangerschapservaringen maar ben ik wel zelf niet helemaal gezond waardoor er extra risico’s zijn. Vanaf het moment van de test ben je mama en maak je je zorgen. Ik heb mezelf toen voorgenomen om ervan te gaan genieten omdat stress niet goed is en je het verder zelf niet in de hand hebt. Dit werkt meestal wel goed, maar toch pieker ik ook wel af en toe 's nachts hoor. Volgens mij heeft iedere (aanstaande) moeder dat.

Ik hoop dat je toch nog wat van je zwangerschap kunt genieten!

Oh Tammy zo herkenbaar! Ik word ook soms helemaal gek van mezelf :wall:

Er is altijd wel iets waar je je zorgen om kan maken… Was het vlees wel goed doorbakken? Lag dat stukje dat ik opat niet te dicht bij dat blaadje sla die ik niet mag eten? Had ik die zware doos niet beter laten staan? Is het kindje vandaag niet te rustig in vergelijking met andere dagen? … Ik maak mezelf ook soms helemaal gek. :doh: Hubbie moest al verbrande, uitgedroogde hamburgers eten omdat ik bang was dat ze niet genoeg doorbakken zouden zijn… :lol: :roll:

Ik had dezelfde redenering al jij 'als ik 12 weken ben zal ik gerust zijn… Niets bleek minder waar net zoals jij zegt. Ik had het er onlangs ook met iemand over dat ik dacht dat de ongerustheid minder zou worden naarmate de zwangerschap verder was en dat dit niet zo is want dat ik me altijd wel zorgen maak…

Die persoon zei me lachend 'tja wen er maar aan want je zal nooit meer zonder zorgen zijn! Eenmaal het kindje er is kan het alleen nog erger worden, het zal eens niet goed slapen, het zal eens ziek zijn… ’

Ik heb er eens over nagedacht en besef dat ze gelijk heeft. Zodra je zwanger bent begin je onwijs veel van dat kleintje te houden en is het logisch dat je je zorgen maakt over hoe het ermee gaat… Je bent mama en papa zodra je zwanger bent en dat gaat samen met bezorgd zijn… Ik probeer nu niet meer te lang stil te staan bij mijn zorgen, dat is meestal onnodige stress en dat is ook niet goed voor het kindje… :?

Dan denk ik maar ‘vroeger deden de zwangere vrouwen ook nog alles en aten ze ook wel eens rauw vlees en die kregen toch ook gezonde kinderen…’

We zullen gewoon héél goede en overbezorgde mama’s worden voor onze kleintjes :wink:

Veel succes nog met je verdere zwangerschap!

Oh dan ben ik erg…

Ik eet rustig een broodje rosbief, wel vers gesneden bij de slager en dezelfde dag nog opeten.

Ik eet rustig rose vlees, rose is namelijk wel verhit geweest tot 60 graden,

Toxoplasmose ben ik niet bang voor omdat ik mijn leven lang tussen de huisdieren heb gezeten en mijn vk aangeeft dat het gros van de vrouwen daar in wezen wel tegen beschermd is. Het zijn de vrouwen die nooit met tuinaarde of dieren in aanraking zijn geweest die zich zorgen mogen maken.

Mijn Vk is van de oude stempel, heerlijk nuchter.

De risico’s op listeriose is groter door een slaatje van johma te eten welke al 3 dagen geopend in de koelkast staat dan wanneer je een broodje vers gehaalde rosbief nuttigd hoor. Bacterien moeten wel de kans hebben gekregen om zich te ontwikkelen.

Dus alles wat vers is, eet ik gewoon af en toe, maar hier gaat veel de kliko in als het langer dan 2 dagen open is geweest en zeker met dit warme weer. En ik eet niets wat 1 dag voor de houdbaarheidsdatum zit.

Sla eet ik gewoon hoor, gewoon goed wassen met koud water en hmmmm.

Ondanks dat ik de onzekerheid wel begrijp, vind ik het zo ontzettend jammer dat zwangere vrouwen tegenwoordig gek gemaakt worden.

Kaneel is bijvoorbeeld schadelijk in hoeveelheden van wel minstens 4 theelepels puur per dag. Hup we eten meteen geen appeltaart meer want daar zit kaneel in. Terwijl ik met mijn potje wel 3 jaar doe en er niet meer dan een mespunt in die hele taart gaat…

Gerookte zalm zou schadelijk zijn, ja idd, als je het voorverpakt haalt en het dus niet vers is en al door machines enzo is geweest.

Maar als je het vers gesneden bij de visboer haalt en meteen opeet is de kans nihil hoor.

Zelfde geld voor vers vlees. Vers is het echt niet zo erg als het niet zo goed gaar is, maar het word wat anders als je kip had die al 1 dag voor de houdbaarheidsdatum zat en dan ook nog eens niet goed gaar was.

Maak jezelf niet TE gek he, gewoonlijk zijn de meeste babietje in de buik echt wel tegen wat bestand en de placenta filtert enorm veel.

Na het tuinieren gewoon met een nagelborsteltje en wat unicura of dettol zeep je handen wassen en klaar.

Anders zou je niets meer mogen doen toch :wink:

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschappen ook gewoon de kattenbakken verschoont hoor, je moet zo ongeveer midden in de strnt grijpen en je handen dan in je mond steken :sick: om toxoplasmose te krijgen. Als je normale hygiene voorschriften in acht neemt is de kans heel klein.

De cijfers zijn ook ontzettend vaag, zo zijn er cijfers dat ongeveer 1% van de zwangere vrouwen een toxoplasmose besmetting oploopt en dan vaak door niet gaar “oud” vlees. Vers is dus echt het toverwoord.

Listeria, waar we allemaal bang voor zijn is nagenoeg nog kleiner.

Dan praat je niet eens over procenten, maar over een promilage.

0,0025 om precies te zijn van alle zwangere vrouwen loopt een listeria infectie op. Dat is er dus 1 per 4 jaar ofzo.

Diep ademhalen, vertrouwen op jezelf en je kindje. Het zit er al weer even bij sommigen en de kans op een afwijking door een genetisch defect of aangeboren afwijking is veel groter dan die waar je invloed op zou hebben door wel of niet dingen te eten.

Geniet ook een beetje he :-

Cell, kan mij helemaal aansluiten bij jou nuchterheid hierin.

Hier ook lekker als we uit eten gaan een iets verder dan medium gebakken stukje vlees :drool: Glaasje wijn, met water ernaast :wink:

Als je je aan alle voorschriften houd van het nu dan is er van genieten niets meer over :hand:

Goed opletten, je hygiëne en als producten vers zijn kan het best, maar wel met mate :wink:

Alle onzekerheden rondom de gezondheid van je kindje, deels horen ze erbij, deels kun je jezelf idd helemaal gek maken.

Maar waarom? Je lijf waarschuwd je heus, het is aan jou om je lijf rust te geven en luisteren wat het zegt.

Niet door het op te winden :wink:

Het klinkt zo makkelijk opgeschreven dan realiseer ik wel, ook ik ben iemand die zich helemaal kan opwinden, heb het deze keer zo goed los kunnen laten en nog vliegt de zwangerschap voorbij.

Altijd zijn er overdenk momenten waaop onzekerheid toeslaat dat is ook goed. Maar prober het ook los te laten, het is toch zonde als je je acteraf realiseerd dat je je alleen maar zorgen hebt gemaakt?

Succes hoor, je bent al een mooie eind op weg :thumbup: :inlove:

Euh Tammy hier ook hoor.

Ik ben een colaliefhebber en speur allerlei sites af om cafeïne berekingen te maken hoeveel ik nou eigenlijk mag hebben :oops: .

Maar ik was 8 jaar geleden zwanger van de eerste en als je ziet hoeveel dingen er veranderd zijn de afgelopen jaren en weer teruggedraaid…zucht… :wall:

En denk eraan; onze moeders hebben bakken filet americain gegeten enz, liters koffie gedronken en volgens mij hebben we er niks aan over gehouden (euh nou ja het is maar hoe je dat bekijkt :wink: :mrgreen: ).

Daarnaast is je kindje nu zo compleet, hij/zij moet alleen nog maar groeien, dat dat soort dingen echt niet veel kwaad meer kunnen.

Je hebt hiervoor twee vroege miskramen gehad, dwz dat het kindje in aanleg niet ok was, daar kan geen kattenpoepie iets aan doen hoor.

onze moeders hebben bakken filet americain gegeten

ik heb nooit geweten dat dat er al zo lang was hoor… :o ik ken pas filet sinds een jaar of 8 daarvoor had ik het nog nooit gezien…

mag ik het dan met sommige dames hier niet eens zijn? waarom in vredesnaam wel de risico’s lopen als ze gewoonweg niet nodig zijn zoals rauw vlees eten,wijn drinken,en kattenbakken verschonen als je partner het ook ff kan doen…

ik zeg dit niet om een discussie te strarten echt niet maar waarom toch?

buiten deze dingen zijn er nog zo verschrikkelijk veel dingen waar je ook heerlijk van kan genieten en waarvan je zeker weet dat het geen kwaad kan…

@merel33 wrote:

mag ik het dan met sommige dames hier niet eens zijn? waarom in vredesnaam wel de risico’s lopen als ze gewoonweg niet nodig zijn zoals rauw vlees eten,wijn drinken,en kattenbakken verschonen als je partner het ook ff kan doen…

ik zeg dit niet om een discussie te strarten echt niet maar waarom toch?

buiten deze dingen zijn er nog zo verschrikkelijk veel dingen waar je ook heerlijk van kan genieten en waarvan je zeker weet dat het geen kwaad kan…

Tuurlijk mag je het oneens zijn, ik neem ook geen onnodig risico, heb in mijn hele zwangerschap 6x een glaasje wijn op ofzo en twee keer uit eten geweest waarbij ik rosé vlees heb gegeten.

Daarnaast vind ik dat je dit soort dingen wél bewust moet doen en zeer met mate.

De filet neem ik heel bewust niet, ben bewust gestopt met roken voor deze zwangerschap.

Ben het met je eens dat er zat is om van te genieten waar helemaal gen risico aan vast zit, maar hetgeen ik heb genuttigd heb ik voor mijn gevoel geen gevaar gebracht voor mijn zoontje :-*

We hebben het denk ik ook niet over “opzoeken” je hoeft de risico’s niet op te zoeken lijkt me en ik eet zeker weten geen american filet want ik heb in een slager gewerkt en weeeeet hoe dat word klaargemaakt (gehakt 2 x malen, kruiden en saus erbij en een willekeurige medewerker kneede dat met blote handen door elkaar)

Alleen vergaand overbezorgd zijn is gewoon niet nodig.

Als je echt al je leven lang huisdieren hebt, of zoals jijzelf Merel33, katten fokt dan heb je allang anti-stoffen tegen toxoplasmose.

Ze testen dat ook he in de eerste weken van je zwangerschap want dat is gewoon te zien in bloedtesten.

Mijn antistoffen tegen toxo waren dik boven de minimale norm en dus ben je gewoon beschermd. (mijn ouders hadden ook een cattery)

De reden dat je geen rauw vlees mag eten is in hoofdzaak vanwege toxoplasmose en vanwege listeriose. Tegen de eerste is het gros van de vrouwen beschermd door eigen anti-stoffen en listeriose is in NL zeeeeeer zeldzaam.

Het ging mij om het idee dat Tammy meteen bezorgd is als ze in de tuin heeft gewerkt, of een ander die zich druk maakt om een stukje vlees wat even iets minder gaar bleek te zijn, of dat er iets tegen sla heeft aangelegen en dan denk ik… MAAK jezelf niet gek he.

In de afgelopen 27 weken heb ik 2 x een broodje (rose gebakken) rosbief gegeten, 1x versgehaald bij een slager die ik goed ken en 1 x zelfgemaakt.

Ik heb eiwitinsufficientie en de drang bij mij om soms mijn eiwitten aan te vullen met vlees is echt veel groter dan het risico dat ik loop hoor.

Ook heb ik denk ik al wel 6 x ofzo een blikje shandy gedronken, ja daar zit wel een hele 0,05 promilage alcohol in… tjonge.

Sla eet ik volop, gewoon goed wassen, biefstuk bak ik tot hij net iets verder dan medium is, ik bbq gewoon (maar dus wel met kakelvers vlees en hele dikke stukken kook ik even voor) ik eet gewoon appeltaart met kaneel en ja ook broodjes pekelvlees met een plakje lever (broodje halfom) eet ik heel af en toe eens… alles waar TE voor staat is niet goed, dat lijkt me duidelijk. Ik ben nuchter, niet gek.

Het heeft gewoon te maken met risico kennis, er gaan nogal wat fabels de ronde en andere dingen die juist gevaarlijk zijn, die eet men gewoon.

Zo eet ik dus geen softijs, tenzij hij van de mac is. Die hebben al wel zoveel claimangst dat ze met enorme hygiene regels werken.

Maar de meeste softijsmachines zijn vervuild en vaak gaat er veel te veel rauw ei in het beslag zeg maar. Dat eet ik dus niet.

En ik eet niets wat langer dan 3 dagen open is geweest. Ham open maken, 2 dagen eten en dan weg. Tonijnsalade openmaken, 2 dagen eten en dan weg. Daaaar zit namelijk veeeel meer risico aan dan een keer een broodje rosbief vers gehaald en meteen opgegeten.

Bedankt over de tip van tonijnsalade, dat wist ik dus niet. Vandaag nog ff smikkelen en dan dus weg. Ik at het volgens mij altijd gewoon een paar dagen :oops:

Pff er zijn zoveel dingen waar je je zorgen over kunt maken wat ik nu dus hopelijk niet ga doen.

Gelukkig hou ik helemaal niet van filet enzo :wink:

Wel hou ik erg van biefstuk, ik heb woensdag op mijn bruiloft gevraagd om ‘well done’ maar ik vond het nog wel roze van binnen, maar zeker niet rauw, dus ik heb ervan genoten :drool:

Wat is er mis met sla? Nog nooit over nagedacht eigenlijk :think:

Ik heb al diverse malen iets in de tuin gedaan, met handschoenen aan en daarna goed gewassen. Ik ben het er mee eens dat je geen risico’s hoeft op te zoeken, maar ik denk, dat Tammy het zo niet bedoelde.

Ze werkt wel in de tuin en wast goed haar handen, ze weet dat ze het goed doet, maar wordt soms overvallen door momenten van ongerustheid, tenminste, zo komt het op mij over, en zo herken ik het van mezelf.

Ik heb zelf soms van die huildagen, en dat zal wel hormonaal zijn denk ik, en dan ben ik gewoon bang dat ik ‘het’ (wat ‘het’ is weet ik niet precies) niet goed doe :shifty: