Ik ben op 10 juli bevallen van een zoontje Levi. Bij zijn geboorte was hij 56 cm en 4250 gram.Door omstandigheden heb ik toen voor de fles gekozen.
Maar elke fles die ik hem gaf. Stond het me tegen.Hij had wat buikpijn en moeite met poepen. Dat lukte niet.Gisteravond met manlief de knoop doorgehakt. Me borsten stonden stijf van de stuwing. En heb ik Levi aangelegen. Hij hapte al vrij snel, goed aan. En heeft hij 30 minuten gedronken max aan 2 borsten.En is hij voldaan in slaap gevallen. Sindsdien de fles laten staan. En elke keer als hij komt leg ik hem netjes aan.Nu heeft hij vandaag al meerdere poepluiers gehad. En is hij erg voldaan.
Toen hij de fles kreeg was hij van 4250 afgevallen naar 3980.Gister woog hij dus 3980.Vandaag weegt hij 4000 gram.
Nu wil de Kraam dat ik ga bijvoeden na de borstvoeding. Eerst borstvoeding geven en dan een fles van 60 cc aanbieden.
Dit staat me zo tegen,Hij is toch juist aangekomen ?
Wil graag jullie advies.
Arm kind… dan voer je hem gewoon extra…
Ik vind het een slecht advies; hij komt aan, is voldaan en tevreden, en fles staat je tegen; ik zou het niet doen.
Soms is het echt nodig, dat bijvoeden, maar dit klinkt als een baby die heel goed weet wat hij lekker vindt :inlove:
Ja het klinkt voor mij zo dubbel. Als hij voldaan is en aankomt is het toch goed ? Ze heeft er zelfs de VK voor gebeld. En dat terwijl hij geen 10% afgevallen is. Het afvallen is gebeurt met de FV. Volgens haar is hij zonder kv morgenavond uitgedroogd
Wow, wat goed van je dat je nu over bent gegaan naar de bv! :inlove:
Raar advies hoor… levi groeit nu toch goed? Heeft de vk ook gezegd dat je moest gaan bijvoeden? Ben wel benieuwd welke van de 4 dat geweest is
Snapte de kv keuze eigenlijk al niet. Anne heeft 2 jaar bv gehad.
De waarneemster uit hoogvliet was hier vanmorgen eef.EN die reageerde al heel raar dat ik toch de borst aangeboden had. Want ja mischien was het alleen stuwing. en als hij de stuwing weg gedronken had zou mijn melk toch op zijn. Zo zei ze het.
Luister naar je moederinstinct. Luister naar je hart.
Volgens mij enorme flauwekul dat je na de stuwing ineens droog zou staan. Dat geloof ik niet.
Ik kan me wel voorstellen dat je productie misschien na de stuwing niet direct toereikend is.
Maar dan kan je gaan kolven en als het nodig is, dan kiezen voor bijvoeden met kv.
Maar bij voorbaat nu kiezen voor bijvoeden met kv, is volgens mij de nekslag voor je bv en je productie.
Dus als jij graag bv wilt blijven geven, is mijn advies blijf bij wat je zelf denkt dat het beste is voor je zoontje.
@kimmiejj wrote:
De waarneemster uit hoogvliet was hier vanmorgen eef.EN die reageerde al heel raar dat ik toch de borst aangeboden had. Want ja mischien was het alleen stuwing. en als hij de stuwing weg gedronken had zou mijn melk toch op zijn. Zo zei ze het.
Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoontje! Wat prachtig om te lezen dat je hem toch zo goed aan de borst hebt gekregen, geweldig :inlove:
Voor je melkproductie is het juist goed dat je zoontje de stuwing heeft weggedronken. Wanneer een borst overvol raakt en de druk te erg oploopt, is dat namelijk het signaal dat er minder melk moet worden aangemaakt. Het frequent legen van de borst zorgt er juist voor dat er steeds weer nieuwe melk wordt aangemaakt. Jullie doen het dus hartstikke goed samen, echt waar
Inderdaad: voeden, voeden, voeden en alert blijven op correct aanleggen (geen pijn, geen kloofjes, tepel mooi rond en roze als deze aan het eind van een voedmoment uit het mondje van je baby komt). Waar je verder op kunt letten is het drinkgedrag van je zoontje; hij moet echt een poos effectief drinken. Eerst zal hij korte zuigbewegingen maken om de toeschietreflex op te wekken. Zodra de melkstroom op gang komt, zal hij met lange halen ritmisch gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen met af en toe een pauze). Zijn wangetjes zijn bol, je kunt zijn kaak tot aan zijn oortje zien bewegen en je hoort de melk naar binnen klokken. Wanneer de borst al aardig leeg raakt (dat zul je met die stuwing misschien nog niet zo hebben meegemaakt ), zal hij meerdere keren zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken. Op dat punt kun je de andere borst aanbieden.
Dat je zoontje na een dag borstvoeding al meerdere poepluiers heeft gehad, is al een heel goed teken (wat moet dat ook fijn zijn voor dat kleine mannetje, tjonge); het is één van de punten waarmee kan worden bepaald of een kindje voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als hij in ieder geval acht voedingen per etmaal krijgt (meer mag ook, aan het aantal voedingen is bij borstvoeding geen maximum gebonden), 100-200 gram per week groeit, flinke plasluiers maakt (zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), de eerste weken meerdere malen per etmaal zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.
Door je zoontje dichtbij je in de buurt te houden kun je goed reageren op de eerste hongersignalen die hij afgeeft. Als je ziet dat hij nog maar heel licht slaapt, wakker wordt, zoekbewegingen maakt, smakgeluidjes maakt, op vingertjes of knuistjes gaat sabbelen, neem hem dan gerust aan de borst. Probeer zeker nu het gebruik van een fopspeen te vermijden, zodat er geen kostbare voedingsmomenten verloren gaan. Inbakeren kan ook een negatief effect hebben op borstvoeding.
Geniet maar lekker van je mannetje aan de borst!
@kimmiejj wrote:
Snapte de kv keuze eigenlijk al niet. Anne heeft 2 jaar bv gehad.
ah ok, die raar verhaal van die stuwing…
Wat zijn er toch stupide kraamhulpen… :wall:
Yvonne Z gaf alle info al, lekker voeden en vaak aanleggen, laat die kraam maar kletsen :mrgreen: veel geluk met je kleintje!
Bijvoeden is mss ook met het oog op zijn stevige geboortegewicht? Niet eens puur en alleen met het oog op uitdroging. Maar das dan wel slecht uitgelegt. En wanneer er geen sprake is van afvallen, goeie luiers, tevreden baby, nette productie (euhm dat vind ik persoonlijk en zoiets is heel persoonlijk natuurlijk erg lastig te peilen in de kraamweek zelf met stuwing en een sowieso nog niet stabiele productie :oops: ) gaat het toch goed? Ja je bent wat later dan gewoonlijk met de eerste keer aanleggen. Maar er zijn ook kindjes die de eerste dagen amper willen drinken omdat de bevalling nogal heftig was! Die hebben vaak ook genoeg aan enkel BV! Het lastigste aan BV is vaak toch dat er weinig tot niets daadwerkelijk ‘meetbaar’ is mbt wat je kindje binnenkrijgt ivm het gebrek aan CC-streepjes op je borsten. Daarom geldt alles wat YvonneZ hierboven beschreef! :thumbup:
Vaak aanleggen, en goed wisselvoeden (links en rechts) om het op gang te houden en Levi tevreden te houden en je doet het top! Mijn eigen VK kwam bij een bezoekje ook met een pakje KV aanzetten omdat Floris een wat laag geboortegewicht had tov Casper indertijd. Tot ze zag hoe mijn borsten er aantoe waren mbt de stuwing en hoe goed Floris dronk…dat pakje heeft ze heeeeel snel weer opgeborgen.
Wat een waardeloos advies. Gewoon aanleggen aanleggen en aanleggen. Hij is gegroeid waarom dan bijvoeden.
En top dat je weer overgestapt bent op borstvoeding :inlove: :thumbup:
Doen wat je moederhart je ingeeft.
Hoe gaat ie nu? Hier ook 2 zware mannetjes gehad waarmee we vooral met de middelste aan het stuntelen waren, hij kwam niet aan, en begon te fladderen omdat hij te weinig voeding kreeg. DIt was echter de 1e dag, niet pas na 5 dagen! Hou je mannetje goed in de gaten, drinkt hij regelmatig en komt hij aan, dan is het toch goed!
Valt hij af 1 dagje is het ook niet supererg, je voeding moet tenslotte op gang komen aangezien je niet dag 1 bent begonnen met voeden… maar hij moet natuurlijk niet blijven afvallen aangezien hij nu op dag 5 wel meer moet drinken dan op dag 1… En vooral: volg je moedergevoel en niet de kraamhulp want die weten vaak toch niet alles hoor…
Bij onze laatste liep de kraamhulp ook moeilijk te doen, hij dronk prima maar kwam toch erg weinig aan in de kraamweek… Zelfs dag 6 nog wat afgevallen terwijl er toch eerst wel wat bijgekomen was. En mijn voeding was er wel, want we hadden al gekolfd en dat gegeven dus we zagen wat hij binnenkreeg. Hij was supertevreden, enz.
VOLG JE EIGEN GEVOEL, echt… Die weet het het beste. je merkt het vanzelf als hij ontevreden is en dan kan je altijd extra aanleggen en werkt dat echt niet… dan kan je altijd nog kiezen voor een klein beetje bijvoeding ( maar aanleggen is het beste want dat werkt natuurlijk voor de productie!)
Ik zou zeker ook niet gaan bij voeden, zoals zij dat zeg. Hij groeit toch goed op jouw bv…Onze meid was 55 cm en 4330 gr en die hoefde ik ook niet bij te voeden. Alhoewel…ze heeft 100 cc bijvoeding gehad toen ze 2 dagen oud was. Dit omdat mijn melkproductie nog niet goed op gang was gekomen. Maar nu loopt het als een tierelier en weegt ze alweer 4860 gr. Ik zou gewoon lekker bv blijven geven meid…
hoe gaat hij nu?? ook ik zou niet gaan bijvoeden…
Wat een advies…
Hier kreeg ik 16 maanden geleden dat advies ook, maar ik kreeg dat advies omdat mijn levi niet goed aankwam, ik was eigenwijs, niet geluisterd naar cb en niks bijgeven. Had in mijn kraamweek een goede kraamverzorgster en een fijne vk die miin kraambed deed en zie hier, met 16, 5 maand nog steeds bv! Volg je moeder gevoel, dat is de beste raadgever!
Kim, wat super goed dat je toch de bv zo op gang hebt gekregen, en heel knap dat hij er gelijk op groeit!!
ik vind het ook een dom advies van de kraam, en snap het ook niet.
als hij toch poept en plast en ook nog eens groeit is het toch goed??
ik was eerst ook wel onzeker of hij genoeg kreeg, maar mijn kraam zei juist het bovenstaande en hij bleek in 4 dagen 160 gram gegroeid en was begin deze week weer op zn geboortegewicht (4580!!)