Onze kat plukt zich kaal

We hebben 2 poezen en een daarvan is zich sinds een paar dagen aan het plukken. Het stukje boven haar staart is al helemaal gekortwiekt en ze heeft ook een kale (iets rode) plek op haat zij. Ze zit de hele dag te bijten en te krabben.

We zijn ons huis aan het verbouwen en daarom slapen we nu in de huiskamer, dus dat kan wel wat stress opleveren. Toen we op een bovenwoning woonde likte ze haar buik al kaal, dus ze is wat neurotisch aangelegd. En door de sneeuw komt ze amper buiten. Dus ik denk aan stress.

Vlooien zou misschien ook kunnen, hoewel ze allebei een vlooienbandje hebben dat nog niet aan vervanging toe is.

Iemand tips om mijn kat wat gerust te stellen? Of moet ik naar de dierenarts met haar?

Hier ook een fototje (zodat jullie weten over wie ik het heb). Ze heet Dinges.

dinges is lief :inlove:

zou wel ff naar de DA gaan hoor , het kan ook een allergie wezen , je weet het niet he.

succes met dinges , ik heb een spin die dinges heet :wink:

een aantal jaar geleden had mijn poes dit ook. d

door stress was haar hormoonhuishouding op hol geslagen, heeft toen een prikje gehad van de da en daarna ging het gewoon over.

Mijn advies is dan ook even naar de DA

Het kan allergie zijn, maar inderdaad ook stress. Wij hebben een ‘stresslikker’ gehad, in overleg met de dierenarts hebben we hem een weekje Clomicalm gegeven wat we nog hadden liggen, da’s een soort prozac voor dieren. Voor hem was dat genoeg om het patroon te doorbreken, het is gestopt en ook niet meer teruggekomen.

Mijn kat heeft dit ook ooit gedaan. Ben toen naar de dierenarts geweest. Die heeft getest op schimmel (dat levert nl. ook kale plekken op en is hele besmettelijk en moeilijk te bestrijden, dus wel belangrijk om te weten!). Dat was het niet. Er was geen aanleiding om te vermoeden dat het van stress kwam (maar wellicht een andere kat buiten ofzo die mijn kat dwars zat?). Het is toen na een paar weken vanzelf weer over gegaan. Ze had het echt heel erg, inderdaad rond haar staart, maar ook grote kale plekken op de buik en zij :frowning: Maar toen ze ophield met likken en krabben was het heel snel weer mooi!

Ik zou toch even een vlooienpippetje proberen. Vlooienbandje zijn nou ook zo goed weer niet qua werking.

Pas je trouwens op met bandjes, voor je het weet hangt ze zichzelf per ongeluk op.

Doet mijn kat ook en ik ga er ook mee naar de dierenarts, ik weet ook niet wat het is.

je kunt het beste even naar de dierenarts gaan. Mogelijk is het ringworm (een schimmel).

Kan ook stress zijn. (ligt het misschien ook aan vuurwerk?) Dan kan je bij de DA wel Feliway (stekkerverdamper)of iets soortgelijks krijgen om je kat te kalmeren.

waarschijnlijk vlooien…

Mijn kat had dit ook, bij hem bleek het een combinatie van stress en vlooien…

Toen Nena net geboren was en mijn kat een beetje het ondergeschoven kindje was - had hij vlooien en toen gaan likken. Maar van dat likken kreeg hij een irritatie en toen kale plekken.

DA heeft toen iets tegen vlooien gegeven en om uit de vicieuze cirkel van irritatie te komen. Ik was zo blij dat ik naar de DA was gegaan en mijn kat weer kon herstellen. Ook kaal boven aan staart en aan zij.

Ik weet niet of je kat hetzelfd eheeft maar ik zou zeker naar DA gaan.

@Affie wrote:

Mijn kat had dit ook, bij hem bleek het een combinatie van stress en vlooien…

Bleek ook bij de kat van mijn ouders.

Ik ben inmiddels met haar naar de da geweest en het was een vlooienallergie. Ze heeft een antibiotica-prik gekregen en ik heb ook ab in tabletvorm en ontstekingsremmers meegekregen. Daarnaast ook een speciaal vlooienmiddel, ook voor de andere kat. Bandjes, maar ook Frontline, werken niet meer omdat de vlooien zich hebben aangepast en nu ook tegen die stoffen kunnen.

Ze likt en krabt bijna niet meer en ziet er ook gelukkiger uit. Hopelijk gaan de rode plekjes snel weg en krijgt ze haar haren weer terug.

Bedankt voor jullie reacties!

beetje late reactie maar mischien handig

onze kat had het ook vrij erg met dikke korsten van het krabben en bijten in zijn achterkant (door vlooienallergie)

die hebben we steeds gewassen in gewoon schoon water

zachtjes wrijven zodat de huid wat schoner werd en tot rust kwam

en die was er met een paar weken (in combi met ontvlooien en ontwormen kuren) vanaf

hier ook een kat met vlooienallergie, maar ook toen ze overging op andere voeding, mevrouw houdt van variatie, kreeg ze dit soort kuren, weer over naar een andere voeding, en het trok weer weg, gelukkig.

gr Louwina

@Noor82 wrote:

Ik ben inmiddels met haar naar de da geweest en het was een vlooienallergie. Ze heeft een antibiotica-prik gekregen en ik heb ook ab in tabletvorm en ontstekingsremmers meegekregen. Daarnaast ook een speciaal vlooienmiddel, ook voor de andere kat. Bandjes, maar ook Frontline, werken niet meer omdat de vlooien zich hebben aangepast en nu ook tegen die stoffen kunnen.

Ze likt en krabt bijna niet meer en ziet er ook gelukkiger uit. Hopelijk gaan de rode plekjes snel weg en krijgt ze haar haren weer terug.

ja dat had die van ons ook

@Noor82 wrote:

Ik had precies hetzelfde met mijn kat in het voorjaar.

mij kat heeft het dus nog…

alleen zo’n spuit helpt (1 week) verder komen we er blijkbaar niet vanaf.wel sneu want zo vaak ga ikniet langs de dierenarts ivm het prijskaartje…

dus als iemand nog tips heeft?