Ontwikkeling.

Ik heb enige tijd getwijfeld om hier de vraag neer te zetten.



Onze zoon was/is motorisch vrij normaal qua ontwikkeling (rond zijn 1e verjaardag liep hij voor het eerst een paar stapjes los), zowel zijn fijne als grove.



Praten deed hij nog niet, wel brabbelen en wijzen. Ja en Nee zaten er al vrij snel in. Toen hij 1,5 jaar was kregen we een vragenlijst van het CB en daarin stond (ik weet het niet meer letterlijk) de vraag of hij al 3 woordjes kon zeggen. Maar dat deed hij nog niet. Wij maakten ons toen nog niet echt zorgen om zijn praten. Nu bijna een jaar later maken we ons nu wel enigszins wat zorgen. Hij praat nog steeds niet, hij kan het wel duidelijk maken en heeft hele verhalen in zijn eigen taaltje. De klanken zijn er wel.

En soms horen we woorden zoals: trein (we fietsen/rijden vaak langs het spoor), kijk, op, au. Maar papa/mama zegt hij nog niet.

Hij is sinds september wel vaak verkouden geweest (waardoor wij wel merkten dat hij iets minder goed hoorde).



Die verkoudheid, zou dat een belemmering zijn in zijn spraakontwikkeling?



Ik weet niet zo heel goed wanneer we ons echt zorgen moeten maken omtrent zijn praten. Iemand tips? adviezen?



We lezen, veel boekjes en benoemen wat we doen.



We merken ook wel dat hij soms erg gefrustreerd is dat hij nog niet kan praten.

Hej kwakje,



Zoals je wel weet hier dus ook een niet pratend monstertje hahaha!

Hier zegt ze wel wat meer woordjes maar maakt ook echt die zinnetjes nog niet.

Ja van mij, maar goed verder niks.



Wij hebben nu via het cb VVE indicatie gekregen voor peuterspeelzaal, ze zou dan vier dagdelen moeten gaan.

Nu zijn de wachtlijsten zo enorm dat ze voor voorlopig gewoon de twee dagdelen gaat die wij hadden opgegeven alleen nu wel met die indicatie. De verwachting is met mei die andere twee dagdelen erbij komen.



Hier ook fanatiek lezen, zingen herhalen benoemen. Maar volgens mij is het hier ook een kwestie van niet willen en met gebaren en mee slepen maakt ze het heel snel duidelijk.

Hopelijk ziet ze op school met de andere kinderen de noodzaak ervan in en dan gaat ze wel.



Meer kan ik er ook niet aan doen denk ik dan maar. Misschien is Psz nog een optie voor jullie naast het dagje Kdv?

Ik zou eerst uitsluiten of hij het wel hoort!! even de huisarts vragen om te kijken naar vocht ed. Sommige zijn vreselijk doof! Buisjes voorkomt dan edn nog grotere achterstand. Verder ben je enorm goed bezig hoor!daar ligt het dus echt niet aan. Ik blijf erbij… bij twijfel gewoon dingen uitsluiten.



Succes en geniet van je mooie kereltje

Ik zou ook even navragen of hij goed hoort… Een audiologisch centrum kan daar ook bij helpen. En anders gewoon de KNO arts… daar kun je direct aangeven of hij vaak verkouden is, enz.



Succes en sterkte…

Het maakt mij wel onzeker.



De een zegt: maak je geen zorgen.

De ander zegt: hij komt er echt wel.

En weer ander zeg: ik zou toch bij de HA/CB langs gaan.



Nu heb ik een afspraak staan bij de HA.



We zullen zien wat de HA zegt.



Zijn 1e gehoortest (toen hij baby was) was goed.

Stan zijn eerste gehoortest was ook geweldig.

en daarna ontwikkelde hij vocht achter de trommelvliezen wat niet meer wegging. Dus hij werd doof… na een onderzoekje werd besloten om hem buisjes te geven en er ging een wereld voor hem open… Het kan zo simpel zijn… Die buisjes heeft hij afgelopen maart gekregen en een maandje geleden is één buisje eruit gegaan en één zit er nog in. In februari moet ik voor algemene controle, maar mocht ik weer twijfels hebben, sta ik zo weer op de stoep.



Echt… maak je niet te veel zorgen, maar je kunt het beter laten nakijken, dan dat er misschien wel wat is en je doet er niets mee…



Volg je instinct!!!

Sebastian was ook erg laat met praten, met ruim 2 jaar kon hij amper 10 woorden zeggen. om een lang verhaal kort te maken, met 2 jaar gestart met psz, een maand later ook met de VVE en nog een maand later ook met logopedie. we zijn nu een jaar verder en we zien zo ontzettend veel vooruitgang, de logopediste denkt dat hij zijn achterstand heeft ingelopen als hij naar de basisschool gaat!





als JIJ je zorgen maakt, zou ik er toch wat mee doen. als er niks mis is met zijn oren en je weinig vooruitgang ziet zou ik bij de ha een verwijzing voor logopedie aanvragen.

Marijne had ook een prima gehoortest als baby maar werd ook erg doof van het vocht.

Prima dat je een afspraak hebt gemaakt, de frustratie bij je zoontje zien lijkt me ook niet leuk. Huisarts kan gewoon kijken of het trommelvlies misschien wat ingetrokken is, dat was bij Marijne wel en toen is ze naar een audiologisch centrum geweest. Nu buisjes en ontzettend verbeterd :thumbup:



Nou ja in het horen dan, in het luisteren is niks verbeterd :roll: :mrgreen: