Ontwerp je droomkeuken (Nieuw Inductievraag)

Dilemma 2 van deze avond…



Heeel vervelend dat ik mijn eigen keuken mag ontwerpen…

L vorm staat vast apparatuur van Bosch



Inductie/Gas

4/5 pans

Natuurlijk vaatwasser

Apothekerskast/lades en extra stukje werkblad

Oven hoeveel liter? (heb nu 65ltr als voorkeur)

Koelkast met 3 diepvries lades/koelkast en diepvries in schuur

L boven kastjes/1 wand bovenkastjes andere 2 schappen

Quooker/geen quooker



Hoe zit jou keuken er uit? Ben namelijk bang dat ik iets vergeet…



Kom met tips! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Wij hebben een combi-magnetron ipv oven, omdat wij elke dag brintapap eten en dan de melk in de magnetron opwarmen.



Wij hebben geen gas, maar inductie. Ik vind het schoonmaken van een gaskookplaat een ramp. Uiteindelijk zat de gasaansluiting in de verkeerde hoek van de keuken en was het makkelijk om een inductiekookplaat te nemen. Mijn man had liever gas gehad, omdat je dan heter kan koken/wokken.

We hebben trouwens 4 pitten, dat vind ik meer dan voldoende. We hebben ze eigenlijk nooit allemaal in gebruik, maar wij wokken veel en hebben dus 1 wokpan en 1 pan voor bami/rijst/pasta en soms dan nog een koekenpan erbij voor ei of vlees voor de kids.

mijn droomkeuken komt nog, ooit :wink:



Wij hebben in dit huis wel de keus voor een boiler of quooker.

Uiteindelijk hebben we voor de goedkopere (ook op termijn, helemaal berekend) oplossing gekozen; een boiler die ook water van 95 graden kan afgeven. Ideaal. Je zet het gas aan en het kookt al.



We hebben een 4-pits, stond er ook al, maar met een wokbrander die je ook als gewone brander kunt gebruiken (lees: minder vlam)



Wat wil je voor aanrechtblad?

Zwart graniet met kleine spikkel…



6 centimeter dik



Wit hoogglans deurtjes



Ik wil geen combimagnetron/oven



Quooker hoeven we niet op de bezuinigen…



Maar is dat heel veel verschil dan gas en inductie?

Die plaat die wij hebben gezien zit ook powerboost op de kookzones.

In mijn keuken ben ik voor zoveel mogelijk lades gegaan. En dat zou ik in een volgende keuken weer doen.

Goede verlichting die je makkelijk bij kan draaien waar je het nodig bent. Wij hebben dat dmv de tolomeo braccio van artimide.

Ook zou ik een hoge kast willen met stopcontacten erin. Zodat ik daar de elektrische apparaten kan opruimen en zelfs daarin kan gebruiken. Dus met werkblad erin. Beetje lastig uitleggen :think:

De quooker :thumbup: Die hebben we nu ook en wil ik zeker niet kwijt.

Een vrijstaande dubbeldeurs koelkast. Zo’n geval met ijsblokjes.

Een kookeiland.



Mijn droomkeuken is overigens geen open keuken. Maar er kan wel een hele ruime eettafel staan. Minimaal 6 persoons. 8 als je de kopsekanten ook meerekent.

hier onze droomkeuken…



Het is in een vorm van een U…



5 pits Gas

Apothekerskast

oven (in de bijkeuken hebben we een magnetron)

vaatwasser

Koelkast (in de bijkeuken staat de vriezer)

2 korflades

draaicarousel (in de hoek)







hier is hij bijna af!!

Hier een woonkeuken met L blok, geen bovenkasten (ik ben klein, kan er toch niet bij) en grote apparatenwand. Wij hebben een losstaand 5 pits fornuis met oven die ook draaispit heeft (mjam) en een combimagnetron in de wand, want dat is toch ook wel erg makkelijk. Ik houd graag dingen warm op 60 graden in de oven en zo heb ik altijd een warmhoud oven en een bakoven naast elkaar te gebruiken. Verder wilde manlief graag een inbouw espressoapparaat en hebben we een vrieskast met 4 laden en een grote koelkast met 3 koelladen en een 0 graden vak (ideaaal)



Hier overigens een apothekerskast inrichting, los, niet vastzittend aan het front want das dus echt niet handig. Het is zwaar om uit te trekken en je moet alles ertussen wurmen omdat meerdere laden zo tegelijk uitgetrokken worden.

Hier gewone kast deuren en dan achter die deuren gewoon uitrekbare ladeplanken…Ik heb ze echt overal waar maar kan. En in het lage blok, heel veel laden, zoals Ariel ook al aangaf.



Verder zweer ik dus wel bij mijn quooker… het water is echt 100 graden en gekookt, dus dat is anders dan 95 graden… je kan er ook thee, cup a soup en tig andere dingen mee zetten/maken en ik gebruik het dus ook om onze tandenborstels wekelijks even mee schoon te spoelen… Beste koop ooit.



Verder nog een tip… van onze installateur… gooi de left over onderdelen, schroefjes, plintklemmen enz… gewoon onder de kastjes achter de plint. Liggen ze niet in de weg, je kan er altijd bij door de plint even los te klikken en je weet maar niet of je het ooit nog nodig gaat hebben.



:wink:

Okee bedankt voor jullie ideeen!



Quooker gaat hier ook komen!



Zit alleen heel erg met dat inductie in mn maag. Hebbennu een Bosch 4’pits’ met een warmhoud’plaatje’ in het midden.



Alleen aangezien ik veel wok, twijfel ik of ik mn gas straks niet ga missen…



Kozen bij het tekenen van de keuken voor inductie ivm het onderhoud, snel warm, dat je je vingers niet aan het vuur kan verbranden (ivm kids).



Twijfel steeds harder maar moet ik nu echt alleen ivm het wokken terug op gas?



Ohja, als je een 28cm pan op inductie zet valt die buiten de ringen… Word het vlees dan nog wel goed warm wat buiten de ring ligt?

Wij hebben 1,5 jaar geleden voor inductie gekozen en echt geen spijt!

Voor het eerst is ons aanrecht schoon :mrgreen: en het is supersnel warm inderdaad. Wij gebruiken altijd grote koekenpannen en hebben daar geen problemen mee.

Maar ik denk wel dat het buiten de ring dan op zich niet warm wordt maar alleen doorwarmt van de rest van de pan.

Maar omdat je toch steeds omschept is dat geen probleem.

Wij hebben wel voor een extra grote plaat gekozen zodat je genoeg plek hebt voor je pannen. Die 60cm plaatjes vind ik niks en waren we ook al niet meer gewend.



In ons oude huis hadden we een SMEG fornuis 6 pits.

Maar dat was dus echt heel lastig schoonmaken…en dat deden we dan dus ook vaak niet :eh: .

Wij hebben een inductiekookplaat van Miele, met 4 kookzones: 1 van 16cm, 2 van 20cm en 1 van 23cm doorsnede.



De doorsnede van de bodem van een 28cm won/koekenpan van Tefal is 21,5cm en past dus prima op de grootste kookzone.



Onze kookplaat is ongeveer 76 cm breed dus de pannen zitten elkaar niet in de weg als je allevier kookzones in gebruik neem.



De kookzones gaan van 0 tot 9 en ze hebben allemaal ook een boosterfunctie, waardoor wokken heel goed te doen is.



Ik vind het qua schoonmaken echt ideaal (alle etensresten veeg je zo eraf en daarna even met een vochtige doek erover, voor hardnekkige plekken is er een glasschraper) en ik vind het strakker qua uiterlijk.

het belangrijkste voor mij zou zijn twee ruime electrische ovens (geen combi!). zodat je verschillende gerechten (hartig, zoet) tegelijk kunt bakken.



grote koelkast.

gasfornuis en zeker geen inductie.

veel kastruimte.



ach, je moet wat te dromen hebben :wink:

@elisaatje wrote:

het belangrijkste voor mij zou zijn twee ruime electrische ovens (geen combi!). zodat je verschillende gerechten (hartig, zoet) tegelijk kunt bakken.



grote koelkast.

gasfornuis en zeker geen inductie.

veel kastruimte.



ach, je moet wat te dromen hebben :wink:


Klinkt een beetje als mijn droom.



De helft heb ik al wel maar tja de andere helft blijft een droom.

Wat wij hebben (niet wat ik wil, want dan was hij 2 keer zo groot geweest :mrgreen: maar dat past niet…)



L vorm, met aan de ene kant 1 hoog gedeelte met koelkast/vriezertje en bakoven met magnetronfunctie.

Dan de inductie kookplaat, voor mij geen gas meer… vooral schoonmaken is ideaal maar alles kookt ook heerlijk snel!!



dan de lege hoek, heerlijk zo’n stuk ruimte (hadden we voorheen niet)

Daarna de spoelbak met mengkraan én quooker! Echt ideaal, wil ik nooit meer kwijt :wink:



En in de hoek ons senseo. Aanrecht is verder dus heerlijk strak en kaal! Vereiste ivm mijn onrust in mn hoofd bij teveel zooi op het aanrecht :slight_smile:



Verder een hoekkast die je helemaal uit gedraaid kan worden en 2 lades onder de kookplaat en in de andere hoek de vaatwasser.



Ben er erg blij mee :dance:

@sassie1980 wrote:

Wij hebben een inductiekookplaat van Miele, met 4 kookzones: 1 van 16cm, 2 van 20cm en 1 van 23cm doorsnede.



De doorsnede van de bodem van een 28cm won/koekenpan van Tefal is 21,5cm en past dus prima op de grootste kookzone.



Onze kookplaat is ongeveer 76 cm breed dus de pannen zitten elkaar niet in de weg als je allevier kookzones in gebruik neem.



De kookzones gaan van 0 tot 9 en ze hebben allemaal ook een boosterfunctie, waardoor wokken heel goed te doen is.



Ik vind het qua schoonmaken echt ideaal (alle etensresten veeg je zo eraf en daarna even met een vochtige doek erover, voor hardnekkige plekken is er een glasschraper) en ik vind het strakker qua uiterlijk.




zoiets alleen dan siemens, zoals al het andere apparatuur muv de quooker.

Wij hebben al 2 keer een nieuwe keuken uitgezocht, 2 keer een nieuwbouwhuis gekocht. En over het algemeen waren wij zo blij met onze keuzes in het eerste huis (qua keuken dan) dat we veelal hetzelfde hebben gekozen.



We hebben enorm zitten zoeken naar een goede opstelling door de vorm van de keuken. tov het oude huis zouden we nooit evenveel kastruimte kunnen krijgen (en daar was het al te weinig en stond er veel in de trapkast. Maar uiteindelijk hebben we een oplossing gevonden die erg handig en nog mooi ook is.



We hebben een schiereiland met daarin de spoelbak, 1 brede, zo kunnen er ook nog de bakblikken van de oven volledig in. Schuin daaronder zit de vaatwasser. Onder de spoelbak een kast met prullenbak en de qooker boiler! (die hadden we niet in het vorige huis, en dat is zo’n verademing, nooit meer wil ik zonder!). Daarnaast een kast met 3 lades, 2 hoge en 1 lage lade. Aan de andere kant van het schiereiland hebben we ondiepe kasten met boven 1 lade, heerlijk voor al het kinderspul, bestek en rommellade (die kant zit aan de kant van de eettafel).



Tegenover de spoelbak zitten twee hoge kasten met daarin een grooooooote koelkast (geen vrieslade, de vriezer staat in de garage) met 0 graden zone :thumbup: ! In de andere hoge kast zitten beneden 2 lades voor de bakbenodigdheden. Daarboven de Oven en daarboven de combi-stoomoven (ook hier kan ik niet meer zonder sinds we dat in het oude huis al hadden). Daarboven is nog een kast waar vanalles in kan. Daarnaast zit het lage gedeelte met de kookplaat, inductie. Gaskookplaat schoonmaken vind ik hels, en in het vorige huis kon niks anders dan elektrisch koken dus inductie waren we al aan gewend en vonden we heerlijk koken. Onze kookplaat is in feite 1 grote kookzone, we kunnen welke pan dan ook erop zetten en de kookplaat registreert zelf waar hij de energie naartoe moet brengen…Erg fijn, want ik vind dat kookzone’s op andere inductieplaten vaak te klein zijn…Onder de kookplaat hebben we 2 x3 lades voor kookgereedschap, weegschaal, pannen, bakjes, kruiden, voorraad.



Voor het servies hebben we naast de eettafel in een nis nog eens 3 hoge kasten ingebouwd (hetzelfde als de rest van de keuken). Dus naast het servies en glaswerk kunnen we er ook nog een hoop voorraad en een kleine magnetron in kwijt (die we eigenlijk niet meer gebruiken… :thumbup:

Mijn droomkeuken is een keuken met een groot raam Ik vind het zo prettig als ik voor het aanrecht sta dat ik dan zicht heb op de tuin. En als je appeltaart gebakken hebt, dan het raam een stukje open :lol:





Verder hebben wij een pyrolyse oven, deze oven maakt zichzelf schoon.



Duitse keukens vind ik echt geweldig mooi, ze zijn degelijk hebben een stijl volle afwerking. Echt een groots kwaliteits verschil met de fabriekskeukens in nederland.