Ik heb een vraagje, mijn zoontje van 7 weken heeft al vanaf zijn geboorte continu vieze oogjes. Uiteindelijk heeft mijn huisarts nu een kweek gedaan en opgestuurd voor onderzoek. Ik vroeg of een oogzalf niet gegeven kon worden vanwege zijn leeftijd :think:
Maar moet de uitslag afwachten (volgende week vrijdag :? ) en tot die tijd gewoon schoonmaken met water en invetten met vaseline.
Ook een druppel bv doe ik steeds in zijn oogjes en laat het eerst goed inweken voor ik het schoonmaak.
Het lijkt wel erger te worden. Hebben jullie hopelijk nog tips voor me.
Met name 's nachts zitten zijn oogjes helemaal dichtgeplakt zo zielig.
Ik snap niet dat een huisarts mij zo laat aantobben.
jeetje kan je niet helpen… maar wel raar dat er idd niets gegeven wordt…
is hij ook altijd verkouden?? of misschien is het een allergische reactie voor iets in huis…
van mijn hooikoorts krijg ik ook altijd ontstoken ogen…
lastig hoor :hug:
Nou, het heeft te maken met het feit dat de meeste bacterieën die zo’n ontsteking veroorzaken resistent raken voor de zalfjes die er nu zijn.
Ik vermoed dat dit de reden is dat je de uitslag moet afwachten :hug:
Doe je het wel met gekookt water overigens?
Begonnen met kraanwater, dit zei de kraamverzorgster. Toen was het overigens stukken minder nog als nu. Inmiddels overgegaan op afgekoeld gekookt water. Maar mijn huisarts bevestigde nogmaals dat water koken niet meer hoeft. Maar doe het nog wel. En dan een dun laagje vaseline om te voorkomen dat de oogjes zo erg dichtplakken.
Huisartsen zijn, gelukkig, nogal terughouden met antibiotica of zalfjes. Dit omdat je er natuurlijk niet te vroeg mee moet beginnen. Het kan zijn dat het ontstoken is, maar het kan ook zijn dat de traanbuis verstopt zit. Mijn dochter heeft dit een jaar lang gehad (tot die tijd doen ze niets). Ze stond op de lijst voor doorprikken, maar als door een wonder was het een paar dagen voor die afspraak ineens voorbij.
Onze ha gaf aan dat je het inderdaad goed moet schoonhouden, bv geven evt. en masseren. Wij masseerden het oogje altijd leeg.
hier ook gehad steeds schoon afgekookt vers water (koud) pakken en steeds nieuwe stukjes watje om het schoon te maken dan met het watje 1 keer in water deppen en dan 1 strijk bij het oogje doen van buiten na binnen en dan weer nieuwe pakken zodat het ook echt steriel is.
succes een :hug: voor de kleine
mijn dochter had 't ook, al vanaf dag 1 (in het ziekenhuis). Ik moest 't schoonmaken met gewoon lauw kraanwater. Toen ze ongeveer 9 weken was is het spontaan overgegaan, het schijnt heel veel voor te komen bij pasgeborenen.
Succes! :-*
Ik gebruik idd wattenbolletjes en 1 streek per keer vanbuiten naar binnen en met afgekoeld gekookt water.
Mijn moeder vertelde ook dat ik heel lang dit probleem had en toen zijn mijn traanbuisjes doorgeprikt en wat het plots over.
De viezigheid is geel/groen.
Begrijpelijk dat huisartsen terughoudend zijn met ab bij die kleintjes en hoop alsnog dat het spontaan over zal gaan, vind het gewoon zo zielig en dacht ik plaats een topic, misschien komen er nog tips.
Maar alsvast bedankt voor jullie reacties!
Huisarts belde me op dat m’n zoontje een streptokokken heeft en daarvoor een ab-kuur krijgt. Geen oogzalf maar een drankje en wel voor een week. Dan moeten zijn oogjes ook weer beter zijn, zo niet moet ik volgende week maandag weer komen.
Kan morgen de kuur ophalen, hoop ontzettend dat hij nu zal opknappen.