Annan draagt sinds een dag of 4 geen luier meer, omdat ze veel last heeft van waterpokken op haar schaamlippen had.
omdat ze het natte broekje erg vervelend vond is ze al snel op de wc/potje gaan plassen, en ze is nu al “droog” sinds gisterenmiddag, dus alles gaat goed.
echter voordat ze ontlasting gaat krijgen gaat zwe een paar keer zonder resultaat op haar potje, om vervolgens in haar broek te poepen als ik net even boven ben.
ze roept dat “mama, anna broek poept”, en staat dan met een ondergepeopt broekje in haar hand, en gaat doekjes pakken om e.e.a. schoon te maken. Het besef lijkt ze wel te hebben, want als alles achter de rug is meld ze me ook dat ze op het potje had moeten poepen…
heeft iemand hier ervaring mee, is poepen voor kinderen lastiger dan plassen? is er iets waarmee ik haar kan helpen?
Ik wordt niet boos (vind het ook niet zo erg, is vaak maar een keer per dag), maar leg haar wel uit dat ze eigenlijk op de wc/potje moet poepen. verwacht ik teveel van haar?
Amber heeft dat ook gehad…die ging op het potje om te poepen…dan zei ze het poepje komt niet en dan twee tellen later in haar broek.
Ik heb er niet veel aandacht aan besteed. Wel natuurlijk duidelijk gemaakt dat het op het potje hoort (in de vorm van: oeps, volgende keer moeten we wat sneller naar het potje rennen).
Verder kreeg ze steeds als ze op het potje had gepoept een snoepje.
Het heeft twee weken geduurd en toen poepte ze ook op het potje.
Na een weekje heb ik haar uitgelegd dat ze geen snoepje meer kreeg na het poepen, maar weer gewoon als we wat gingen drinken…dat was o.k.
Ik zou er dus niet teveel aandacht aan schenken…het is inderdaad zo dat poepen wat moeilijker is bij de meeste kindjes dan plassen.