ontlasting 3 jarige

Mijn oudste zoontje van bijna 3 heeft 9 v.d. 10 keer nog steeds behoorlijk dunne ontlasting. Heb er eerst niet veel bij gedacht (heb er verder nog geen ervaring mee en ook geen andere kinderen in die leeftijd in de buurt), maar begin het nu toch wel raar te vinden - en lastig (voor hem)bij het zindelijk worden.

Soms heb ik het idee dat z’n ontlasting beter is als hij een poosje geen melkproducten/producten met melk erin krijgt, maar dan is het opeens toch ook weer zo dun, dat ik me afvraag of het wel met melk(producten) te maken heeft, of dat er iets anders/nog meer speelt, of dat het misschien toch ‘normaal’ is voor z’n leeftijd…

Heb afgelopen week toch maar bloed af laten nemen (heb zelf darmziekte en hoewel de kans dat hij nu al ook zoiets heeft heel erg klein is, ben ik toch wat voorzichtiger) om evt. allergiën/onverdraagzaamheid uit te laten sluiten (ka gelooft niet in een allergie ofzo, omdat zijn groeicurv wel normaal verloopt). Aan de ene kant hoop ik dat daar niets uitkomt, maar aan de andere kant, als hij geen allergie o.i.d. heeft, wat kan het dan zijn?

Of is het normaal dat (bijna) 3 jarigen zo goed als nooit een ‘uitschudluier’ hebben?

Heb je al eens geen fructose meer gegeven? Onze jongste heeft ook heel veel diaree/ dunne ontlasting gehad en toen we eens cola gaven ipv appelsap was het opeens veel beter. Ik was toen zelf bij een dieetiste en heb haar er naar gevraagd.

Sommige mensen hebben een fructose intolerantie ofzo en krijgen daar dus buikkramp van en diaree.

Als Victor een snoepje heeft gehad waar het in zit heeft hij direct weer een diaree aanval. Gewoon suiker gaat goed en fruit ook wel maar fruitsuiker en fructose niet. Dus ook geen diksap ed.

O)verigens is het geen bewerkelijk iets om te proberen. Vind ik dan he… Thuis drinkt victor thee of ijsthee en als dat ergens niet is dan krijgt hij cola. Buitenstaanders vinden dit soms niet leuk. Maar ja dat is die buikkramp voor victor niet dus :wink:

Succes ermee.

(grappig, volgens mij kom ik morgen erg dicht bij juo in de buurt :slight_smile: )

Kian heeft heel lang dunnen ontlasting gehad als gevolg van melkinname. Nu hij minder melk drinkt, is de ontlasting meteen een stuk vaster. Hij drinkt nu af en toe wat yoghurtdrank en eet yoghurt. Maar geen gewone melk dus.

@ariel wrote:

Heb je al eens geen fructose meer gegeven? Onze jongste heeft ook heel veel diaree/ dunne ontlasting gehad en toen we eens cola gaven ipv appelsap was het opeens veel beter. Ik was toen zelf bij een dieetiste en heb haar er naar gevraagd.

Sommige mensen hebben een fructose intolerantie ofzo en krijgen daar dus buikkramp van en diaree.

Heb nog nooit op fructose gelet, maar net eens gekeken en in de aanmaaklimonade die wij drinken zit fructose. Hij krijgt nu al een paar maanden die limonade bij z’n boterhammetje tussen de middag, i.p.v. een bekertje melk. Verder vind ik zo gauw niets waar ook fructose in zit (hij krijgt alleen een snoepje - waar vast ook wel fructose in zal zitten - als hij een aantal keren op de w.c. is geweest, maar dat krijgt hij dus hooguit 1x per week).

Hij heeft overigens geen last van buikkramp o.i.d. en het schijnt hem verder ook niet te storen. Het komt gewoon ongemerkt in z’n broek en als ik het niet ruik/zie, blijft hij er rustig mee rondlopen.

Laatst heeft hij een paar dagen weer eens af en toe wat melk of een plakje kaas of een toetje (vanille pudding met slagroom) gekregen en gisteravond zat het dus echt letterlijk vanaf de binnenkant van z’n benen tot halverwege z’n rug :?. En natuurlijk weer stìnken dat het deed (ruikt heel anders dan ‘normale’ poep)…

Heb vanochtend de uitslag van het bloedonderzoek (telefonisch door)gekregen: allergiën was negatief, lever- en nierwaardes waren in orde, maar er was nog een waarde (met natuurlijk zo’n naam, die je je inprent, maar toch gelijk weer vergeet :roll: ), die met de darmen te maken heeft en die zat dus in het grensgebied van het toegestane…

Enige methode om daar verder een diagnose te krijgen, is een darmbioptie, maar dat doen ze liever niet bij die kleintjes (heb er zelf x aantal jaren geleden één gehad, dus weet dat niet bepaald een pretje is).

De ka gelooft nog steeds niet dat er iets met m’n zoontje aan de hand is, maar op mijn opmerking dat het toch duidelijk om een reactie op iets lijkt te gaan, stelde hij voor het bloedonderzoek dan over 1-2 maanden nog eens te herhalen.

Aangezien de ka al vaker dingen bij m’n zoontje verkeerd heeft gediagnosticeerd of heeft onderschat, heb ik toch maar eens mijn eigen internist gebeld en daar kan ik iig eens met hem langskomen voor een gesprekje.

@ Paikea

Ik dacht eerst ook dat het misschien alleen van de melk kwam, maar ook als hij geen melk krijgt, maar wel kaas of joghurt, heeft hij er ook last van. Bij chocolade (maar ja, zit ook weer melk in) overigens net zo, maar gek genoeg bij dingen als pinda’s, zoutstengels en patat dus ook (reageert (ook) op zout/vet?)…

Zijn zijn lengte en gewicht wel in evenwicht?

Zo ja, google dan eens op peuterdiarhee. Dat was namelijk waar Stan last van had.

Hij krijgt nu geen vruchtensap meer ( en ook geen suikervervangers), juist weer meer vet ( vertraagd de opname in de darmen), vezels ( die kreeg hij al voldoende) en minder vocht ( max 1 liter per dag, Stan dronk met gemak 2 liter weg).

Eigenlijk alles contra de huidige voedingsadviezen :lol: , maar bij Stan werkt het dus echt. Hij heeft nu een of twee keer per dag gewonde ontlasting.

Nu moet meneer eigenwijs nog besluiten om het in de wc te deponeren in plaats van in zijn onderbroek :sick:

Succes!

@ Elka

Mika is prematuur geboren en heeft ook verder een moeilijke start gehad, waardoor hij altijd relatief klein is geweest en nooit baby-vet heeft gehad. Hij heeft inmiddels veel ingehaald en volgens het curvenboekje groeit hij ook met een curve mee (heeft vanaf het begin al net onder de 25 percentil-lijn gezeten), maar ik vind hem toch nog steeds wel erg ‘smal’ (heeft werkelijk geen grammetje vet op z’n lijf).

Vraag me soms ook wel eens af of het niet toch ergens met zijn prematuriteit te maken heeft: relatief veel prematuurtjes schijnen later last van/met hun darmen te hebben. Maar Mika was nu ook weer niet zòveel prematuur…

Zal zo eens googlen op peuterdiaree.

Mika drinkt eigenlijk alleen kruidenthee, aanmaaklimonade en (soms) water. Hij drinkt meestal krap een liter (soms meer, soms minder, hangt er ook vanaf hoe warm en hoe actief hij is). Wat krijgt Stan nu te drinken en te eten?

Vind het zo moeilijk, omdat in bijna alle producten wel melkbestanddelen en/of fructose/suikervervangers zit en wil ook niet zo goed als à lles wat hij tot nu toe heeft gehad (en natuurlijk erg lekker vindt) gaan verbieden, terwijl niet zeker is dat het dà à r door komt…

Hier heeft meneer z’n hoop(je) tot nu toe 2x op de w.c. gedaan, beide keren toen het eens wat vaster was en hij toevallig al op de w.c. zat voor een plas (hij gaat nog vrijwel nooit uit zichzelf, hoor, moet 9 v.d. 10x vragen of hij op de w.c. moet/wil, maar ach, hij is nog niet eens 3 jaar). Hoop alleen wel dat we er toch z.s.m. iets op vinden, dat het iig meestal vaster is, want met zulke dunne poep, zie ik het zindelijk worden wel erg moeilijk worden… :?

Heb op ‘peuterdiarree’ gegoogled en dit gevonden:

Peuters kunnen lange tijd last hebben van diarree zonder dat ze verder klachten hebben of slecht groeien. Dit wordt ook wel peuterdiarree genoemd. Kinderen met peuterdiarree produceren meerdere keren (tot wel 10 keer per dag) brijachtige, soms waterdunne, stinkende ontlasting welke onverteerde voedselresten bevat. Vaak is peuterdiarree een gevolg van infecties, bijvoorbeeld van het maagdarmkanaal of van besmet voedsel (voedselvergiftiging).

Bij Mika is het wel brijachtig (en héél zelden waterig) en af en toe stinkend, maar bevat eigenlijk nooit onverteerde voedselresten en hij heeft over het algemeen maar max. 2 poepluiers per dag.

Ook stond ergens dat peuterdiarree bij kinderen tussen 1 en 5 jaar voorkomt: Mika heeft er eigenlijk al sinds hij vast voedsel ging krijgen (met 5 maanden) ‘last’ van. De eerste paar weken na z’n eerste ‘vaste hap’, werd het vaster, maar algauw dus weer bijna net zo dun als toen hij alleen maar BV kreeg.

En ik heb dus echt het idee dat hij iig heel sterk op melk(producten) reageert (z’n poep stinkt ook alleen zo als hij melk(producten) heeft gehad)…