onthaalmoeder???

hoi iedereen,

vinden jullie het nu raar dat ik dat vraag maar kennen jullie niet zoiets als een onthaalmoeder? of kijk ik er grandioos over? ik kom van belgie mss is het hier anders?

:think: :think: :think:

Het heet hier geen onthaalmoeder, maar gastouder.

Er zijn speciale gastouderbureaus die hierin bemiddelen bij de zoektocht naar een gastouder.

De gastouder kan je kind bij haar thuis opvangen, of bij jou aan huis komen.

ja inderdaad! hier worden die ook erkend door kind en gezin, die volgen de “gastouders” dan op de voet en als je klachten of vragen hebt die helpen je dan verder.

heb de indruk dat dat niet zoveel gedaan wordt als naar het kdv of psz? hier in belgie wordt het echt heel veel gedaan hoor, omdat de creches en speelzalen altijd overvol zitten

Hier wordt het minder gedaan, en ik weet ook waarom.

De bemiddelingsbijdrage van het gastouderbureau is echt zooo ontzettend hoog, gewoon bijna asociaal.

Ik had zelf een gastouder, die had ik zelf gevonden, aangemeld, overeenkomst mee gesloten, maar toen rekende dat bureau vijfhonderd gulden toendertijd bemiddelingskosten.

En ze deden er echt HELEMAAL NIKX voor!

Dus daar ben ik snel van afgestapt, die extra kosten waren veel te hoog in relatie tot de opvang zelf.

maar het principe is fijn, je betaald wat je afneemt, en niet zoals bij KDV dat je per jaar betaald, en niets terugkrijgt voor de dagen dat je niet komt.

bij ons is dat via dat bureau van kind en gezin, de onthaalouder krijgt een vast inkomen per maand, en wij betalen aan het bureau. dat bedrag wordt berekend naar je inkomen, vorig jaar was dat bij ons 8,25euro per dag en 5,25 voor een halve dag.

dit jaar is het opgeslagen tot 11,nogwat per dag, per halve dag weet ik het ff niet meer.

ik weet niet of dat veel is? wij betalen ongeveer tss de 60 en 80 euro per maand, ik werk deeltijds (4dagen/week)

en wij betalen ook per dag dat ze effectief komt (of halve)

vind het zelf wel een goed systeem eigenlijk.

rayana was eerst ingeschreven in een kdv die 25 euro per dag vroeg.

toen hebben we maar een onthaalouder gezocht :mrgreen:

en ik moet zeggen wij zijn er supertevreden over, ze doet heel veel met de kleine en verzorgt haar supergoed.

heb toch de indruk dat het in nl anders geregeld wordt dan? :think:

Ik ben Nederlandse maar woon in Belgie. Inderdaad, in Nederland is dat veeeeeeel minder, daar gaan bijna alle kindjes naar een kinderdagverblijf (chreche en speelzaal is voor als ze 2 1/2 zijn, als ze in Belgie al naar school gaan).

Ik betaal voor onze onthaalmoeder 14,50 per dag nu, was 12,50. Daarvoor krijgen ze ook eten (incl warm), drinken, tussendoortjes, Pampers en zo. Heel erg fijn en leuk inderdaad. Nina gaat er nu 2 jaar heen. Ik vind wel dat het de laatste tijd erg druk is daar. Weet jij toevallig hoeveel kindjes een onthaalmoeder eigenlijk mag hebben?