Ontbijt

hai,

Mika heeft een sonde en eet miniaal. Hij snapt, motorisch egzien, pas wat hij met voedsel in zijn mond aanmoet.

Hij krijgt dus nu ook op een dag 5 x 180 cc melk. Zo lang hij goed groeit is er dus niets aan de hand. Maar…

Ik ben toch steeds maar aan het proberen wat hij lekker vindt zodat hij steeds meer kan/ wil gaan eten, wat hij dus niet doet, en hopelijk dat die sonde er eens uit kan.

Hierbij mijn vraag:

Wat geven jullie allemaal als ontbijt? Ik heb nu gerprobeerd pap (hier 4 verschillende papsoorten staan), brood…

kan je ook normale (vanille) yoghurt geven met wat babymuesli? Dat heb ik nl. nog niet geprobeerd.

Alvast bedankt!

Brood deppen in melk? Dezelfde melk als hij drinkt. En dat zo langzaam minderen… Gewone yoghurt geven wij ook. Met wat diksap bijvoorbeeld. Heb het nooit met muesli gegeven maar lijkt me geen probleem. Vanille yoghurt geven wij niet, maar niet omdat het niet zo kunnen. Is gewoon een keuze om dat niet te doen.

Heel onpedagogisch, maar Jasper krijgt wat hij eet. En aangezien hij thuis al geruime tijd geen brood meer eet(wat we wel nog steeds aanbieden), hebben we al diverse ontbijtopties bedacht(LET OP: niet alles kan en mag jouw kleintje nu al, ik geef gewoon aan wat wij doen, misschien zit daar ook iets tussen voor jouw kleintje):

-(vanille)yoghurt met fruit(stukjes of gepureerd)

-cornflakes, rice crispies of in het weekend soms een handje smacks(maar die vind ik eigenlijk te zoet :wink: ) met of zonder melk

-gekookt eitje(meestal eet hij er maar de heelft van)

-diverse soorten pap: rijste- en havermoutpap zijn hier favoriet, maar je zou ook eens kunnen denken aan bambix/brinta of rijstebloempap

-soms bak ik voor ons op zondag ochtend american pancakes/poffertjes/pannekoeken die Jasper dan gewoon zonder beleg eet

:think: misschien dat ik nog meer bedenk, maar voorlopig kun je weer even vooruit :mrgreen:

Ik maak 's ochtends een papfles…wel een beetje een aparte geloof ik maar het werkt 8)

180 water + 6 friso2 + 2 eetlepels Nutrix + 2 eetlepels Friso graanpapje

(alleen graanpapje was te dun voor 3 standenspeen en te dik voor speen 3…dus gemixt met rijstebloem)

daan weigert ook brood… die krijgt 's morgens een flinke fles bambix met appel-knisper of peutermuesli en tussen de middag een flinke fles goede morgen of aanverwant… Krijgt ie in elk geval zijn vezels binnen

Bedankt voor jullie antwoorden, maar helaas kunnen wij Mikaa geen flessen geven met pap o.i.d erin aangezien alles door de sonde moet :cry:

Hij neemt nu van pap (rijstepap, bambix, zelfs biscuitpapje)of brood enkele happen en dan weigert hij verder…

Helaas begint Mika nu af te vallen en geeft dit heel duidelijk aan dat de fles niet meer volstaat. Dus hij moet echt meer zelf gaan eten… maar niet vergeten dat hij pas sinds een paar weken snapt wat hij met voedsel aanmoet in zijn mond.

Dus over het algemeen wordt er brood of pap gegeven… nog andere dingen dan die heerlijke amerikaanse pancakjes :drool: ?

je kunt ook aan ‘versierd’ brood denken: dus krentenbollen etc. maar die zijn vaak erg zoet dus kijk maar wat je ervan vind…

En ja als ie anders afvalt kun je hem misschien ook extra eiwit en vet geven(kaas en vleeswaren :think: ) er zijn heel wat landen waar men een hartig ontbijt eet… en voor de vitaminen fruit :wink:

@mickey wrote:

Hij neemt nu van pap (rijstepap, bambix, zelfs biscuitpapje)of brood enkele happen en dan weigert hij verder…

maar niet vergeten dat hij pas sinds een paar weken snapt wat hij met voedsel aanmoet in zijn mond.

Maar dat is natuurlijk niet zo gek. Amélie is nu ook pas een paar weekjes bezig, maar snapt eerlijk gezegd nog totaal niks van die lepel (ook niet van stukken) dus die krijgt ongeveer 1 eetlepel fruit/groente binnen per dag (en dat is nog veel hoor :wink: )

Gewoon blijven proberen en aanbieden (ik zou voor de pap gaan) en op een gegeven moment wil hij vast wat meer eten!

mag ik vragen waarom je zoontje een sonde krijgt? :shifty:

@rhode wrote:

@mickey wrote:

maar niet vergeten dat hij pas sinds een paar weken snapt wat hij met voedsel aanmoet in zijn mond.

Maar dat is natuurlijk niet zo gek. Amélie is nu ook pas een paar weekjes bezig, maar snapt eerlijk gezegd nog totaal niks van die lepel (ook niet van stukken) dus die krijgt ongeveer 1 eetlepel fruit/groente binnen per dag (en dat is nog veel hoor :wink: )

Gewoon blijven proberen en aanbieden (ik zou voor de pap gaan) en op een gegeven moment wil hij vast wat meer eten!

Mika heeft een sonde gekregen toen hij 3 maanden oud was. Hij heeft een schisis is het zachte gehemelte, moest toen met een speciale fles drinken. Helaas is hij dat gaan weigeren omdat met die speen alle melk in zijn keel gespoten werd. Hij vond dat vreselijk. Vandaar de sonde. Helaas is hij niet beter gaan drinken maar is de hele zuigfeflex kwijtgeraakt.

Verder heeft hij dus nooit geleerd hoe hij voedsel verwerken.

We zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeden met grote hoop, want we dachten echt dat hij het wel zou kunnen. Helaas, we hebben er uiteindelijk 3/4 maanden over gedaan voordat hij motorisch begreep wat hij met voedsel aan moet. Hij is nu 10 maanden en het is nu een noodzaak geworden dat hij gaat eten. Anders moeten we een voedingspomp waarschijnlijk of als hij ook niet gaat eten nadat hij geopereerd is, zal hij opgenomen worden voor een hongerprovocatie. En dat is echt niet waar we op zitten te wachten :cry:

vandaar dat ik allerlei soorten eten zoek om hem aan te bieden.

Mickey, wat klinkt dat vreselijk hongerprovocatie… :frowning: Hoe zou dat precies gaan, hij krijgt dan alleen vast voedsel en niet eten is pech? Werkt dat? Snapt zo’n kleintje dat?

:hug:

Wat ik wel eens doe als het eten niet wil vlotten is in de blender: melk (welke je ook gebruikt) + fruit + biobim meergranen + beetje diksap. Krijgt ze alles binnen.

Je kan ook brood of beschuit pap/yoghurt proberen, liga met thee of sap gesopt heb ik ook wel eens gehoord, yoghurt met vruchten?

Verder heb ik eens gelezen dat kv nr.1 meer een complete maaltijd is dan nr.2 omdat kindjes de eerste 6 maanden voornamelijk op nr. 1 moeten kunnen leven…gelezen op het bijvoedingsforum…maar waarschijnlijk heb je dat al overwogen.

Sterkte en succes :hug:

@mickey wrote:

@rhode wrote:
@mickey wrote:

Mika heeft een sonde gekregen toen hij 3 maanden oud was. Hij heeft een schisis is het zachte gehemelte, moest toen met een speciale fles drinken. Helaas is hij dat gaan weigeren omdat met die speen alle melk in zijn keel gespoten werd. Hij vond dat vreselijk. Vandaar de sonde. Helaas is hij niet beter gaan drinken maar is de hele zuigfeflex kwijtgeraakt.

Verder heeft hij dus nooit geleerd hoe hij voedsel verwerken.

We zijn met 6 maanden begonnen met bijvoeden met grote hoop, want we dachten echt dat hij het wel zou kunnen. Helaas, we hebben er uiteindelijk 3/4 maanden over gedaan voordat hij motorisch begreep wat hij met voedsel aan moet. Hij is nu 10 maanden en het is nu een noodzaak geworden dat hij gaat eten. Anders moeten we een voedingspomp waarschijnlijk of als hij ook niet gaat eten nadat hij geopereerd is, zal hij opgenomen worden voor een hongerprovocatie. En dat is echt niet waar we op zitten te wachten :cry:

vandaar dat ik allerlei soorten eten zoek om hem aan te bieden.

Dus eigenlijk wat ik heb gezegd is gewoon een 'tip van niks :hug:

Heb je hier ook hulp bij? Een dietiste die waarschijnlijk veel meer over voedsel enzo weet? (ik zeg ook maar wat hoor!) of een logopedist? Of is dat nog veel te vroeg?

Wat een zorgen hebben jullie zeg :hug: Kan hij geopereerd worden aan de schisis? (is wel off-topic, maar mag vast wel toch?)

Wil hij wel gewoon eten en/of drinken? En wat vind hij het lekkerst?

eierkoek?

rijstebloem nutrix vannille?

ontbijtkoek met een laagje boter’

je hebt ook van die eierwafels met ene du laagje poedersuiker…DAt vinden ze vaak errug lekker…

Liga prakken met zn gewone flesvoeding… is hier een daverend succes! Pap, maar dan toch met de bekende smaak (ivm een allergie geven we hier geen rijstebloem e.d.)

Hoi,

Bedankt voor al jullie tips, ik ga ze eens even rustig uitproberen. Die van Cebe met alles door de blender wordt mijn eerste project omdat hij het rete intersessant vindt om uit zijn beker te drinken.

En ik hbe ook al biscuitpapje van éen of ander merk, hoef je alleen water bij te doen. Da smaakt ook werkelijk naar koek… maar ook dan worden er een paar happen gegeten en dan slaat hi de lepel uit mijn handen.

En op dit moment duwt hij ook met zijn tong brood naar buiten ma ook fruit. Dus ik denk de combi van een sterk willetje en een negatief gevoel bij voedsel, dat het og een lange weg gaat worden.

Bij de hongerprovocatie gaat idd. de sonde eruit en hongeren maar, tot hij besfet dat er oraal voedsel moet worden ingenomen om vol te raken. Het preciese weet ik niet ervan, maar dit is de strekking.

verschillende para-medici waaronder de dietiste en de pre-verbaal logopediste begeleiden ons, helaas laat de behandelend arts het enigszins afweten. De L*L. Ik wacht nu al 4 weken op een afspraak met de logopediste van het ziekenhuis en zij wil wel afspreken maar moet formeel een verwijzing van de arts krijgen :twisted:

Aan de schisis word hij geopereerd, vlak na zijn eerste verjaardag. Het si alleen de vraag of het gaat lukken. De chirurg heeft nog nooit eerder een schisis met sonde erin dichtgemaakt en de sonde kan de hechting gaan irriteren waardoor die mogelijke losgaat :cry:

Zorgen, zorgen, zorgen. Gelukkig is het een vrolijk mannetje die qua ontwikkeling erg goed gaat :smiley: En als gezin zijn wij heel dicht naar elkaar toe getrokken.