Ons zoontje heeft een "tik"

Tja, anders kan ik het niet noemen :roll: …

Volgens mij is Teun heel gevoelig voor het hebben van een tik (je weet wel: een aanwensel waar je niet vanaf komt :wink: ).

Zodra ie ook maar iets verkouden gaat worden, haalt ie de hele dag z’n neus op. GEK word je daarvan :shock: ! Nu “snuft” ie ook al bijna 2 weken… er komt geen snot en heeeeeel soms stopt ie er even mee. Helaas kan ie nog niet snuiten dus dat werkt ook niet mee.

Heb echt het idee dat het een tik aan het worden is. Hebben ook al vanalles geprobeerd; negeren, er wat van zeggen, mopperen, neusspray, niks helpt :think: .

Maarrrr… hij heeft nog een tik en die vind ik nog veel erger :? . Al heel lang steekt ie z’n tong uit als ie iets inspannends aan het doen is. Goed, snap ik, is niet erg, hebben veel kinderen last van.

Maar sinds een paar maanden komt die tong er dus veel vaker uit. Hij likt de hele dag over z’n lippen, steekt z’n tong naar buiten, krult z’n lippen over elkaar. En echt zowat de hele dag :eh: . Rond z’n lippen is het nu al rood aan het worden, ik moet er niet aan denken hoe het er in de winter uit gaat zien met schraal weer :frowning: .

Afgelopen winter had ie dit ook al, heb toen al heel wat Labello gesmeerd. Maar toen was het lang niet zo erg.

Hoe krijgen we dit afgeleerd??? Is er iemand met dezelfde ervaring of een gouden tip :pray: ?

Alvast bedankt :thumbup: ! Groetjes, Anne

sambal om zn mond smeren 8)

aaaah nee gekkigheid hoor !!!

ik weet het niet joh , niek likt in de winter vooral heel erg aan zn lippen en word dan ook helemaal vurig om zn mond en schraal…

dan smeren wij idd ook met labello , maarja dat kan je niet het hele jaar doen toch , wat een klus !!!

ik lees mee , hoop voor je dat je een oplossing vind voor allebei de probleempjes !!

:-*

@AnneK wrote:

Maarrrr… hij heeft nog een tik en die vind ik nog veel erger :? . Al heel lang steekt ie z’n tong uit als ie iets inspannends aan het doen is.

Bedoel je dit :mrgreen: :

R doet t dus ook…En het is een werkelijke familie-tik! Zn vader doet t nog steeds ( en de rest van die kant van de familie). Vooral onder het gitaar spelen en drummen! Het ziet er niet uit! :roll:

Bij het oudste neefje word het gewoon gezegt ;‘Tong naar binnen’ en dan is dat voor even weer klaar :lol: Wat je er verder aan kunt doen zou ik niet weten!

Ja, zo is het dus ongeveer begonnen :roll: , maar nu komt die tong er dus ook uit als ie gewoon wat staat te kijken. En dan niet in z’n mondhoek maar hij spant hem aan in het midden van z’n mond (ik zou ook eens een foto moeten maken :mrgreen: ).

Inmiddels roepen we hier ook de hele dag: “tong naar binnen” :? .

@AnneK wrote:

(ik zou ook eens een foto moeten maken :mrgreen: )

Dat doe ik dus ook…Met als gedacht ‘leuk voor later’ :wink:

Misschien dat ik er later om kan lachen :wink: , maar nu zit ik er echt mee :? … het ziet er niet uit!

En dan ook nog dat “gesnof” erbij :roll: …

Voor nagelbijten heb je van dat vieze spul wat je op de vingertjes kan smeren; zou er zoiets ook bestaan voor op de mond :think: ?

Hoop zo dat het vanzelf over gaat :shifty: …

mijn neefje van 6 doet dat ook met zijn tong! Ook bij hem wordt het helemaal rood rondom zijn mond, en in de winter zeer droog natuurlijk…,

Ik denk dat een bepaalde automatisme enorm moeilijk af te leren is.

lastig heb dan ook geen tip voor je.

Alleen als tip dat ik in de winter niet met labello zou smeren, wordt het vaak nog droger van. Gewoon savonds een dus laagje vaseline smeren. Volgende dag is het dan vaak niet meer rood…

Onze oudste heeft al altijd tics gehad, om de twee maanden heeft hij een nieuwe tic.

Momenteel bijt hij steeds op de binnenkant van zijn wang.

Dit heeft hij nog gedaan:

• met de ogen knipperen
  • neus optrekken
  • nagelbijten
  • mond scheef houden
  • kuchen

-…

Het hoort bij hem… we zeggen het wel een keer tegen hem maar verder geen speciale aandacht want dan gaat hij het net meer gaan doen.

Onze oudste heeft al altijd tics gehad, om de twee maanden heeft hij een nieuwe tic.

Momenteel bijt hij steeds op de binnenkant van zijn wang.

Dit heeft hij nog gedaan:

• met de ogen knipperen
  • neus optrekken
  • nagelbijten
  • mond scheef houden
  • kuchen

-…

Het hoort bij hem… we zeggen het wel een keer tegen hem maar verder geen speciale aandacht want dan gaat hij het net meer gaan doen.

Toevallig in de “mama” van september staat een lezersbrief van een moeder die ook niet weet wat ze met de tic van haar kindje moet (het is trouwens tic met een c :oops: ). Ze krijgt de tip om het gewoon te negeren, dus dat gaan we hier nog maar eens proberen. Eens kijken of papa en mama dat vol kunnen houden :wink:

Maar fijn om te weten dat meer kinderen dit hebben. Bedankt voor de reacties tot nu toe :thumbup: !

Matteo heeft ook een tik… als hij enthousiast is of als het spannend is, dan “slaat” hij zichzelf met 1 of 2 handen op de buik!

Ja hier ook onze oudste :roll: Hij likte ook met enige regelmaat tijdenlang rondom zijn hele mond, het werd ook helemaal rood en viezig :hand: Ook steeds wat van gezegd, maar dan leg je er voor hem inderdaad ook alleen maar de nadruk op :? Dus negeren en het is over gegaan :thumbup: Toen ging ie hier ook snuffen steeds, ook dat een tijdje genegeerd en het is ook over :thumbup: Nu is er weer een nieuwe tic voor in de plaats gekomen… Hij doet steeds zijn mond als een kikker, zijn tong tegen zijn gehemelte en zuigt dan lucht naar binnen (snap je het nog :lol: :lol: ) Toch weer wat van gezegd, want ik werd helemaal iebelig van dat geluid steeds :wall: Maar hij zegt dat ie dat doet om de lucht tussen zijn kiezen uit te zuigen :shifty: Maar goed, verder maar veel negeren en ik merk de laatste dagen dat ook dat weer minder aan het worden is :dance: Dus ja, negeren werkt met heel veel dingen die je NIET wilt echt het beste :thumbup: Ben wel benieuwd wat voor tic er nu voor in de plaats gaat komen bij ons mannetje :shifty: :lol: :lol:

Succes :thumbup: :thumbup:

En inderdaad als het koud word en hij doet het nog, niet met Labello smeren! Hier zit water in en verergert het alleen maar, vaseline of een Purol stick werken veel beter :thumbup: