@Veertjeg wrote:
Wij zijn een maand geleden ouders geworden van een prachtige dochter van 4,6 kilo.
Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie flinke meid
@Veertjeg wrote:Omdat onze dochter zo zwaar was moesten we haar in het ziekenhuis een beetje extra kunstvoeding geven naast de bv. Na een paar dagen zijn we daarmee gestopt en ze kreeg dus alleen nog bv en alles ging uitstekend. Lola was wel heel erg hongerig altijd en wilde altijd wel drinken.
Wat fijn om te lezen dat je haar uiteindelijk toch volledig aan de borst hebt gekregen, super :thumbup:
Vanaf een bepaald geboortegewicht hanteren ziekenhuizen idd vaak een bloedsuikerprotocol. Het is bij een hoger geboortegewicht echter lang niet altijd nodig om bij te voeden met kunstmatige zuigelingenvoeding. Lactatiekundigen Gonneke van Veldhuizen en Nanny Gortzak besteden op hun sites aandacht aan borstvoeding en de bloedsuikerspiegel:
Eurolac-Hypoglycemie en bv (Gonneke)
Ecoparents-Hypoglycaemie en bv (Nanny)
@Veertjeg wrote:Nu sinds een week of 2 huilt ze heel erg veel en we weten eigenlijk niet zo goed waardoor het komt. dus ik heb een paar vragen…
- hoe weet ik of mn dochter echt honger heeft? ze zuigt heel veel op haar handjes, ook als ze net heeft gegeten of gewoon een speen wil… Mn vriend daarentegen denkt echt altijd dat ze honger heeft en hij wil eigenlijk het liefst kunstvoeding geven dan (dat doen we ook soms uit wanhoop) Het vreemde is dat lola echt altijd aanhapt,ook als ze daarna niet wil drinken. betekent het altijd dat ze honger heeft als ze aanhapt of kan het ook gewoon een soort reflex zijn, terwijl ze eigenlijk helemaal niet wil drinken?
Zeker jonge baby’s hebben van nature een flinke zuigbehoefte. Die zuigbehoefte heeft een goede reden; het is voor een baby de manier om te voorzien in een primaire levensbehoefte, namelijk voeding. Daarnaast is het directe contact met de moeder van groot belang voor een baby. Het aanbieden van de borst is een natuurlijke manier om aan al deze behoeftes tegemoet te komen. Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als ze wil,
mits ze goed is aangelegd
Wanneer een baby voldoende voedingen per etmaal krijgt (een jonge baby heeft in ieder geval acht voedingen per etmaal nodig, aan het aantal voedingen is bij borstvoeding geen maximum gebonden), goed groeit (100-200 gram per week, gerekend vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht), voldoende plasluiers heeft (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft (de eerste weken minstens vier keer per etmaal ter grootte van een flinke munt) en tevreden en alert is, kun je er vanuit gaan dat het kindje voldoende binnenkrijgt en is bijvoeden in principe niet nodig. Verder is het denk ik goed om te weten, dat borstvoeding een kwestie is van vraag en aanbod. Bijvoeden met kunstmatige zuigelingenvoeding kan dit proces verstoren, omdat het kindje dan minder vaak aan de borst zal drinken en de melkproductie minder wordt gestimuleerd. Ook het aanbieden van een fopspeen kan deze gevolgen hebben.
@Veertjeg wrote:- verder is lola tegenwoordig vaak heel onrustig aan de borst. Dan begint ze rustig te drinken en drinkt ook een paar minuten. Maar dan ineens raakt ze echt helemaal overstuur en dan wil ze ook met geen mogelijkheid meer drinken terwijl ze naar mijn idee nog niet genoeg heeft gehad… Ik zou zo graag willen weten waarvan ze dan overstuur raakt…
Ik denk dat je tweede reactie een groot deel van de onrust kan verklaren:
@Veertjeg wrote:Ohja, Lola heeft ook al een week of 3 spruw… Eerst werd het op het cb aangestipt met blauw spul maar dat hielp niet. Nu hebben we een medicijn dat we 6 weken lang 4x per dag moeten geven,maar haar tong is nog steeds wit dus het is nog niet weg… :roll:
Spruw is ontzettend vervelend, het kan een nare pijn geven in het mondje van je baby. Ook kan spruw krampen en heftige luieruitslag veroorzaken. Spruw kan behoorlijk hardnekkig zijn. Er is dan een effectieve behandeling nodig. Hier kun je meer lezen over spruwbehandeling:
bvforum-spruwbehandeling
Welke medicatie gebruik je op dit moment? Als het gaat om een middel met de werkzame stof miconazol, dan is het aan te raden om deze na iedere voeding toe te dienen in plaats van vier maal daags. De totale dagelijkse hoeveelheid verdeel je dan over het aantal voedingen. Verder is het zinvol om zowel jezelf als je kindje te behandelen, ook al heeft maar één van jullie echt klachten. Dit om herbesmetting over en weer te voorkomen.
Het blauwe spul wat je noemt is waarschijnlijk gentiaan violet, klopt dat? Gentiaan violet kan effectief werken tegen spruw, maar ook daarvoor geldt dat er een bepaald behandelplan moet worden ingezet:
bv.com-gv
@Veertjeg wrote:- en daN nog een hele andere vraag: het lukt mij alleen om te kolven als lola tegelijk aan mn andere borst drinkt. Iemand nog tips om het toeschietreflex op een andere manier op te wekken?
Hier wat tips op een rijtje:
bv.com-hoe kolf ik genoeg melk
Kun je hier verder mee?