Onrustig drinkgedrag en spugen (reflux?)

Regelmatig is Dean erg onrustig tijdens het voeden. Voornamelijk overdag en 's nachts is hij onrustig en in de avond is hij heel relaxed.



In eerste instantie dacht ik aan spruw, maar Dean heeft geen witte aanslag of andere symptomen en ik heb ook nergens last van. Dus dat valt af lijkt mij.



Echter is het me opgevallen dat hij na het onrustige drinken meer spuugt. Soms nog tijdens het drinken en meestal direct na het drinken.

De hoeveelheid is soms behoorlijk.



Nu zat ik te denken aan reflux. Kunnen ze daar dus ook onrustig door gaan drinken?

Hij groeit overigens goed. Dus het zou dan om de ongecompliceerde reflux gaan.



Of zou het iets anders kunnen zijn waardoor hij regelmatig zo onrustig drinkt en regelmatig m’n tepel loslaat en daarna weer driftig zoekt?

hier ook een spugerd… Alleen is het denk ik wat minder als bij jouw zoontje zo te lezen…

Ik denk dat het hier komt doordat de melk soms te hard toeschiet en dat ze toch blijft slikken en dat dan de melk verkeerd valt met als gevolg een flinke mond terug… Soms wilt ze daarna gewoon weer drinken…

En ook is ze dan onrustig aan de borst, loslaten en weer een slok en weer loslaten en dan weer een slok…



grts patricia

@aapie wrote:

Regelmatig is Dean erg onrustig tijdens het voeden. Voornamelijk overdag en 's nachts is hij onrustig en in de avond is hij heel relaxed.



In eerste instantie dacht ik aan spruw, maar Dean heeft geen witte aanslag of andere symptomen en ik heb ook nergens last van. Dus dat valt af lijkt mij.


Goed dat je daaraan dacht zeg :thumbup: Een witte, kwarkachtige uitslag op de tong (die moeilijk weg te wrijven is) kan idd één van de symptomen zijn van spruw. Soms zie je ook alleen witte puntjes op de tong of in de wangetjes. Andere symptomen kunnen zijn: parelmoerachtige glans om de lipjes, onrustig drinkgedrag (door pijn in het mondje die spruw kan veroorzaken), heftige luieruitslag die met standaard maatregelen niet overgaat, krampen (de schimmel die spruw veroorzaakt, komt voornamelijk voor in de darmpjes) een typisch klakkend geluid tijdens het drinken. Een schimmelinfectie kan zich bij een moeder uiten door stekende pijn in de borst (die soms ver kan uitstralen), jeukende tepel, branderig gevoel aan de tepel, witte puntjes op de tepel, rode, vurige tepel (soms met vervellen), parelmoerachtige glans op de tepel, kloofjes (die ondanks goed aanleggen maar niet over gaan), steeds terugkerende borstontsteking.

Spruw kan erg vage en hele vervelende klachten geven, waarbij waarschijnlijk lang niet alle genoemde symptomen echt aanwezig zijn. Als je spruw al uit kunt sluiten, is dat alleen maar fijn :slight_smile:



@aapie wrote:
Echter is het me opgevallen dat hij na het onrustige drinken meer spuugt. Soms nog tijdens het drinken en meestal direct na het drinken.

De hoeveelheid is soms behoorlijk.


Kun je aangeven wat je onder ‘behoorlijk’ verstaat? Is het te houden in een spuugdoekje of heb je een hydrofielluier nodig om het schoon te maken?

Soms komt er tegelijk met lucht ook een hoeveelheid melk weer terug. Lukt het om je kindje goed te laten boeren?



@aapie wrote:
Nu zat ik te denken aan reflux. Kunnen ze daar dus ook onrustig door gaan drinken?

Hij groeit overigens goed. Dus het zou dan om de ongecompliceerde reflux gaan.


Het is in ieder geval een goed teken dat je kindje goed groeit :thumbup:

Wellicht kun je met de volgende informatie een vinger leggen op de mogelijke oorzaak van het spugen:

Borstvoedingorganisatie LLL-Reflux of een mondje terug

Bv.com-Spugen 1

Bv.com-Spugen 2



@aapie wrote:
Of zou het iets anders kunnen zijn waardoor hij regelmatig zo onrustig drinkt en regelmatig m’n tepel loslaat en daarna weer driftig zoekt?


Kindjes kunnen nog wel eens onrustig worden van een heftige toeschietreflex. De melk spuit dan met kracht uit de borst, waardoor het kindje de melkstroom niet aankan en daardoor de borst steeds loslaat. Dit gaat vaak gepaard met hoesten en proesten en idd steeds weer driftig zoeken. Is dit iets wat je misschien herkent, zie je de melk in de straaltjes uit je borst komen als je kindje loslaat?

Mijn dochter had hetzelfde gedrag met drinken tijdens de BV… Loslaten, aanhappen, heel onduidelijk of ze nou wel of niet wilde drinken, dronk altijd maar kort, weigerde soms helemaal en was tussendoor altijd aan het smakken. Ze groeide redelijk, sliep bagger slecht.



Ze krijgt nu alweer een tijdje flesvoeding, ingedikt met nutriton ivm omhoog komen (niet spugen, er is ook geen reflux vastgesteld, maar ik link het dus wel met elkaar).

@aapie wrote:

Echter is het me opgevallen dat hij na het onrustige drinken meer spuugt. Soms nog tijdens het drinken en meestal direct na het drinken.

De hoeveelheid is soms behoorlijk.


Kun je aangeven wat je onder ‘behoorlijk’ verstaat? Is het te houden in een spuugdoekje of heb je een hydrofielluier nodig om het schoon te maken?

Soms komt er tegelijk met lucht ook een hoeveelheid melk weer terug. Lukt het om je kindje goed te laten boeren?



Zo’n 2 a 3 keer per dag is een spuugdoekje doorweekt van de teruggekomen melk. Eigenlijk heb ik dan een hydrofielluier nodig.

Boeren doet hij niet goed. Vaak zelfs niet direct na een voeding. Dan heb ik hem in bed gelegd en huilt hij vrij snel weer. Pak ik hem dan op dan boert hij wel (dit is overigens wanneer hij niet heeft gespuugd)





@aapie wrote:
Of zou het iets anders kunnen zijn waardoor hij regelmatig zo onrustig drinkt en regelmatig m’n tepel loslaat en daarna weer driftig zoekt?


Kindjes kunnen nog wel eens onrustig worden van een heftige toeschietreflex. De melk spuit dan met kracht uit de borst, waardoor het kindje de melkstroom niet aankan en daardoor de borst steeds loslaat. Dit gaat vaak gepaard met hoesten en proesten en idd steeds weer driftig zoeken. Is dit iets wat je misschien herkent, zie je de melk in de straaltjes uit je borst komen als je kindje loslaat?[/quote]



Ik zie de melk er niet in straaltjes uitkomen maar het druipt er dan wel uit.



Zou dit ook de reden van het spugen kunnen zijn?