sinds een dag of 3 heb ik soms erg pijnlijke steken in mijn borsten en rond mijn tepel. Ook drink ons meisje heel onrustig. Ze laat veel los en dan hapt ze heel wild over de tepel alsof ze die niet kan vinden. ze duwt dan ook haar hele lijfje met handen en voeten weg van de tepel. Ze zet zich af. Wat tot frustratie lijd zowel bij haar als bij mij. Ook als ze aan het drinken is strekt ze soms haar hele lijfje en laat ze dan huilend de tepel los.
Ook komt ze regelmatig. bv deze middag had ze om 14u beide borsten gedronken. Om 15u was ze er weer,om 16u30 ook. Telkens drinkt ze beide borsten. En nu wordt ze pas wakker voor de volgende voeding.
Zijn het regeldagen en zijn die pijnlijke steking stuwing (heb nooit pijn gehad bij de stuwing) of moet ik aan spruw denken?
ik denk bij het lezen van je verhaal aan spruw. Ik zou het even laten controleren bij de huisarts! Die steken herken ik, die doen zeer! en het loslaten is ook een teken van spruw, jouw kleine heeft er waarschijnlijk ook last van. Laat dus maar even controleren, dan krijg je ws. daktarin mee en is het met een dag of 3 minder :thumbup:
@Petatje wrote:
Zijn het regeldagen en zijn die pijnlijke steking stuwing (heb nooit pijn gehad bij de stuwing) of moet ik aan spruw denken?
Pijnlijke steken in de borst kan idd een symptoom van een schimmelinfectie zijn. Andere klachten die ook nog wel eens voorkomen, kunnen o.a. zijn: branderig voelende tepels, jeuk, rode tepels (soms met een parelmoerachtige glans erover), kloofjes (die ondanks goed aanleggen maar niet verdwijnen), witte puntjes op de tepel. Bij een baby kan spruw de volgende klachten geven: witte puntjes of een witte aanslag in het mondje (niet weg te vegen), pijn in het mondje(waardoor het drinken pijnlijk wordt en onrustig drinkgedrag tot gevolg kan hebben), parelmoerachtige glans op de lipjes, heftige luieruitslag, darmkrampen.
Zoals hierboven al is aangegeven, is het aan te raden om naar de huisarts te gaan, zodat hij of zij een diagnose kan stellen. In geval van spruw zul je waarschijnlijk medicatie meekrijgen. Het is belangrijk dat zowel jij als je kindje tegelijkertijd worden behandeld, om herbesmetting over en weer te voorkomen. Zet de behandeling in ieder geval 10 tot 14 dagen na het verdwijnen van de klachten voort om de schimmelinfectie effectief te bestrijden. De ervaring leert dat de behandeling beter aanslaat als de medicatie na iedere voeding wordt toegepast in plaats van drie of viermaal daags zoals waarschijnlijk in de bijsluiter zal staan. De totale dagelijkse hoeveelheid wordt dan verdeeld over het aantal voedingen. Meer goede tips kun je hier vinden: Borstvoedingsforum-Spruwbehandeling. Met deze tips zal er in de meeste gevallen al binnen een paar dagen verbetering te merken zijn.
De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk heeft overigens verscheidene informatiebladen ontwikkeld voor zorgverleners (en uiteraard ook voor moeders die zich graag verder willen verdiepen in bepaalde borstvoedinggerelateerde onderwerpen ). Enkele daarvan, waaronder het informatieblad “Spruw en candidiasis van de borst” zijn gratis te downloaden via de site: VBN-Informatiebladen.
ik ben bij de HA geweest en bij de KA. Beide zagen geen symptomen van spruw. hopelijk betert het dus vanzelf :eh:
Hoe gaat het nu met je? Hopelijk zijn de klachten inmiddels verdwenen?
de klachten zijn niet verdwenen. Maar denk dat het stuwing is. de melk loopt erna er gewoon uit.Ik merk dat ze ook meer en meer in de dag huilt. Ze valt ook moeilijk in slaap. dus ik denk dat ze een lastige fase doormaakt.
:roll:
Hey Wendy ik denk nog steeds aan spruw hoor… Ik heb hier hetzelfde heeft ze ook witte plekjes in haar mond vlekjes zeg maar anderw moet je ff op borstvoeding.com kijken… Of een lactatiekundige bellen… Bij mij zie je het ook niet maar ik voel allemaal naaldjes in mijn borsten en Ravi heeft er geen last van ik wel dus…
@Petatje wrote:
de klachten zijn niet verdwenen. Maar denk dat het stuwing is. de melk loopt erna er gewoon uit.
Heh, wat vervelend joh
Stuwing kan voor zowel jou als je kindje erg lastig zijn. Ik denk dat het hoe dan ook goed zou zijn om eens kritisch naar het aanleggen te kijken. Dat is namelijk de basis voor een goed verloop van de borstvoedingsperiode. In sommige gevallen is niet goed aanleggen de oorzaak van stuwing, het kindje kan de borst dan frequent niet effectief leegdrinken. Ook kan het juist een gevolg van stuwing zijn, omdat het voor een baby vaak lastig is om goed aan te happen aan een gestuwde borst en dat kan bij de moeder weer resulteren in pijnklachten. Een goede graadmeter is de conditie van de tepel direct nadat deze na het voeden uit het mondje van de baby komt. De tepel moet dan mooi rond en roze zijn. Is deze wit, afgeplat of loopt er een zichtbaar randje overheen, dan gaat er iets niet goed met het aanleggen; het kindje heeft dan niet voldoende borstweefsel in zijn mondje en de tepel wordt afgeklemd. Via deze links kun je goede informatie en tips vinden m.b.t. aanleggen:
Bv.com-Als je aanlegt
Eurolac.net-Borstvoeding Basis
Daarnaast zou je kunnen bekijken of de volgende mogelijke oorzaken misschien op jullie van toepassing zijn:
- Gebruik van tepelhoedjes (maakt het voor het kindje moeilijker om de borst goed leeg te drinken)
- Uitstel voedingen, laten vallen van voedingen of geforceerd afbouwen
- Overproductie (vicieuze cirkel waarbij het kindje stelselmatig de borst niet goed leeg kan drinken; mogelijke klachten bij het kindje: onrustig drinken, steeds weer loslaten, hoesten en proesten, veel boeren, krampjes en vaak groene luiers en bij de moeder: het gevoel hebben te ‘barsten’ de melk, veel lekken ook tussen de voedingen door, verstopte melkkanaaltjes of misschien borstontsteking, meer informatie en tips om dit probleem te verhelpen kun je hier nalezen: LLL-Te veel melk).
Hopelijk geeft bovenstaande informatie je wat aanknopingspunten?
aanhappen doet ze goed,tepel is altijd mooi roze en vol als ze los laat. Heb haar gisteren gevoed bij mijn moeder. Die heeft zelf 5 kindjes bv gegeven (mijn broertje is net 5 geworden dus zo lang is het niet geleden). Zij gaf de opmerking dat Laura nogal lui en ongeduldig is. De laatste melk moet ze meer moeite voor doen en dat vind ze niet zo fijn. ook doordat ze zo snel drinkt in het begin moet ze tussen door meer boeren.
Denk dat ze soms gewoon te ongeduldig/lui is :roll: :lol:
Ik voed haar wanneer ze ernaar vraagt en denk dat dat de oorzaak is van men stuwing soms. Soms laat ze er 4u tussen,dag erna 3u en soms zelfs 2u.
weet niet goed hoe ik dat kan veranderen. :think: