Toen ik voor de eerste keer gestopt was met de pil (augustus 2005) had ik een cyclus van gemiddeld 86 dagen.
De ene keer zat er 35 dagen tussen en de andere keer 115 dagen.
Paar keer bij de huisarts gezeten voor info maar die wees mij af omdat ik nog zo jong was en nog zoveel tijd had om zwanger te raken....
Uiteindelijk ben ik dat jaar 4 keer ongesteld geworden.
Na de 4e menstruatie hebben wij besloten dan maar elke dag te klussen en toen was ik inderdaad zwanger.
Wonder boven wonder tóch op natuurlijke manier zwanger geworden van Celeste ! Volgens de verloskundige écht een wonder omdat het eigenlijk uitgesloten is om met zon cyclus zwanger te raken.<br /> <br /> Nu 4 jaar na dato inmiddels 9 maanden geleden gestopt met de pil.<br /> En wéér dat gezeur. Alhoewel, mijn cyclus is korter geworden gelukkig, maar kan er nog steeds niet wijs uit worden.<br /> Inmiddels ben ik wederom 2 keer bij de huisarts in de stoel geklommen en krijg nu het verhaal
je hebt bewezen zwanger te kunnen worden…`. We wachten dus gewoon nog 1 Ã 1,5 jaar voordat ik jullie doorstuur naar de gyn.
Ik gebruik inmiddels ovulatietesten en die zijn 3 keer goed positief geweest. Klussen doen we dus écht op het juiste moment!
Nou heb ik een aantal weken geleden een gesprek gehad met de gyn ivm PAP onderzoek en die vroeg mij (na een korte inleiding van mijn verhaal) doodleuk waarom ik nog niet doorgestuurd ben door mijn huisarts :? .
Hij vond het ook een groot wonder dat ik de eerste keer zonder hulp zwanger ben geraakt van Celeste.
Wanneer hebben jullie je laten doorsturen???
Als ik jouw verhaal zo lees, is het echt belachelijk dat je huisarts je niet wil doorsturen. Bovendien vind ik het ongepast als een huisarts zegt “je bent nog zo jong”… hoezo, dat is toch niet aan hem om te beslissen?
Ik zou het gewoon opeissen. Jij bent tenslotte de klant!
Wel geweldig dat het de eerste keer toch gelukt is zonder tussenkomst van een gyn!!
Tja sommige huisartsen kijken naar statistieken…laten jou/jullie gevoel niet meespelen. Vind ik persoonlijk niet echt aardig/netjes. Als je twijfelt over het oordeel van je HA zou ik evt via de gyn waar je nu bent geweest vragen om een doorverwijzing. Je mag geloof ik tegenwoordig ook zelf bellen naar fertiliteitsafdelingen voor een afspraak. Sommige ziekenhuizen of verloskundige praktijken hebben bv een preconceptueel spreekuur.
Je kunt er nogmaals bij je HA op staan dat hij een doorverwijzing meegeeft voor een fertiliteitsarts of gyn, en wanneer hij dat niet wil vragen waar je er alsnog 1 kunt krijgen als hij dat niet wil. Alleen al het feit dat je cyclus zo onregelmatig is geeft je ws al genoeg ‘ongemak’ (buiten het moeilijker zwanger worden) dat een doorverwijzing niet vreemd zou horen te zijn.
Onze situatie is niet te vergelijken want ik had al een hele gynaecologische voorgescheidenis dus een doorverwijzing had ik na 5 min gesprek al gekregen van mijn HA.
Ik toevallig vandaag naar de huisarts geweest. Eigenlijk ivm met iets totaal anders maar ik heb deze mogelijkheid tóch even aangepakt om een gesprek aan te kaarten over het laatste bezoek aan de gyn.
Hij vindt het wel een goed idee om deze cyclus af te wachten en daarna door te sturen naar de gyn voor verder eventuele behandeling (ik heb 2,5 maand geleden een aardig heftige aanrijding gehad en daarom wil hij even deze keer afwachten. Mijn cyclus na dat ongeluk was namelijk de langste van allemaal)
Alleen dit al geeft mij zoveel rust!
Wat zou de eerste stap kunnen zijn van een gyn qua aanpak van die onregelmatigheid???
Eerste stap lijkt me (behalve de standaard zaadonderzoeken omdat die nu eenmaal ‘makkelijk’ te doen zijn maar dit maakt voor je cyclus niet uit dit is iets wat ze doen om daar problemen uit te sluiten)dat ze je laten bloedprikken op hormonen. Dingen als vervroegde overgang moeten worden uitgesloten. PCO zullen ze evt op gaan testen middels bloedonderzoek, cyclus monitoren via echo’s. Sommige gyns zullen je nog vragen of je temperatuurlijsten bijhoudt om zo je eisprong op te sporen. Al vinden velen dit ook achterhaald.
Als je in zwanger worden kijkt bij het topic van Karin1981 dan zul je zien dat de gyn haar heeft aangeraden om 3 maanden de pil te gaan gebruiken om zo te kijken of er een soort jumpstart van de cyclus plaatsvind. Andere gyn’s proberen ditzelfde met Primolut voor elkaar te krijgen. Er zijn kortom meerdere mogelijkheden voor wat betreft een lange cyclus en de gyn zal nav de uitslagen van bloedonderzoeken en echo’s een beleid bepalen.
Heel veel succes en hopelijk hoef je niet helemaal de molen door voor jullie weer zwanger zijn! :thumbup:
@meisje1974 wrote:
Als ik jouw verhaal zo lees, is het echt belachelijk dat je huisarts je niet wil doorsturen. Bovendien vind ik het ongepast als een huisarts zegt “je bent nog zo jong”… hoezo, dat is toch niet aan hem om te beslissen?
Ik zou het gewoon opeissen. Jij bent tenslotte de klant!
Wel geweldig dat het de eerste keer toch gelukt is zonder tussenkomst van een gyn!!
Deze huisarts heb ik niet meer gelukkig!
Maar blijkbaar kijken er toch een hoop huisartsen naar de statistieken net zoals Rhiannon al zegt.
Weet je, ik begrijp ook wel dat je als huisarts niet elke vrouw die er 3 maanden over doet om zwanger te worden doorstuurd naar de gyn.
Je mag ook beste selectief zijn als ha zijnde, maar je moet wel naar de individu zélf kijken.
Ik wil niet om mijn knieën hoeven om de ha om te halen om ALSTUBLIEFT een doorverwijzing uit te schrijven.
Maar ik ben gewoon wat afwachtend omdat ik uit wil gaan van de deskundigheid van de ha.
Maar ik was zó benieuwd hoe dat bij jullie ging en óf het gegrond is van mij dat ik doorverwezen wil worden.
Judith als het ‘alleen maar’ het niet zwanger worden zou zijn is het idd wat meer logisch dat een HA naar de statistieken kijkt. Maar zodra er meer meespeelt zoals een onregelmatige cyclus, tussentijdse bloedingen, of heel lange cyclussen bv dan lijkt me een doorverwijzing gegrond ongeacht de deskundigheid en de statistieken.
Al snap ik ook dat veel vrouwen bv voor zichzelf denken dat een cyclus van 50 dagen ‘normaal’ zou kunnen zijn wanneer ze dat al vanaf hun 12e of 15e hebben. Een goeie huisarts zou ook goed moeten zijn in doorvragen. :thumbup: