Onregelmatige antistoffen

ik heb vanmorgen een brief ontvangen van het medisch labo.

Het zegt dat ze onregelmatige antistoffen hebben opgespoord.

En op het kaartje dat ik volgens hen moet bewaren bij mijn bloedgroepkaart staat : antistoffen : Anti-Cw.



Heeft iemand enig idee wat dat betekend?

Ik kan mijn gynae pas binnen 3 weken bereiken want die is nu zelf op bevallingsrust! :mrgreen:



groetjes



saskia

In ieder geval dat je antistoffen hebt tegen rhesus factor CW. Wat de verdere gevolgen zijn voor tijdens de zwagerschap weet ik niet. Maar ik gok zo’n beetje dezelfde als bij C en D.

@aapie wrote:

In ieder geval dat je antistoffen hebt tegen rhesus factor CW. Wat de verdere gevolgen zijn voor tijdens de zwagerschap weet ik niet. Maar ik gok zo’n beetje dezelfde als bij C en D.




Dat zou betekenen dat je een prik moet rond de 28/30 weken als jij negatief bent en kindjelief positief. Ik mag er ook nog 1 na mijn bevalling :slight_smile:

Maar als ik een positieve rhesus ben en gert ook, kan beebje toch geen negatieve hebben? ofwel? :shock:

Die prik is voor c en d. Geen idee of dat er ook voor cw is.

Is er via Google niets te vinden?

Uh :lol: dat weet ik dus niet helemaal zeker, ik weet zo ook even niet wat marco is :think:

Ik heb ook antistoffen maar dan anti Lu…dat is weer een hele zeldzame vorm.

Heeft voor mijn zwangerschap geen nadelen gehad…1x extra gecontroleerd met 30 weken en toen was alles goed en uiteindelijk niks van gemerkt.

Ik moet ook een kaartje bij me dragen aangezien er maar 4000 mensen in NL zijn die deze vorm heeft.



Voor de rest weet ik eigenlijk ook niet precies wat het allemaal inhoudt maar als je er op googeld komt er nog wel eens wat uit.

Nikita : op google wordt ik helaas ook niet echt wijzer! :?



toch bedankt voor de tip!

Positief en positief kan idd niet negatief worden. De anti d krijg je ook enkel wanneer jezelf rhesus negatief bent en indien nodig na de bevalling nog een keer wanneer het kind positief blijkt, maar dat is hier niet van toepassing.



Waar heb je op gegoogled Saskia?

@aapie wrote:

Positief en positief kan idd niet negatief worden. De anti d krijg je ook enkel wanneer jezelf rhesus negatief bent en indien nodig na de bevalling nog een keer wanneer het kind positief blijkt, maar dat is hier niet van toepassingia?




Dit is opnmij van toepassing :wink:

Anti-Cw is volgens mij alleen belangrijk om te weten als je een bloedtransfusie gaat krijgen. Stel je voor dat je dan bloed krijgt van iemand die wel Cw+ is, dan kan je hierdoor een reactie krijgen.

Positief en positief kan wel degelijk negatief worden, hangt er vanaf wat de genen van de ouders zijn. Je krijgt van beide ouders een gen mee, zeg maar een + of een -. Als je een + krijgt van een van beide ouders, heb je altijd een positieve bloedgroep omdat + dominant is. Maar het tweede gen kan een - zijn, maar dat weet je dan niet. Stel beide ouders hebben een positieve bloedgroep, maar hebben de genen ±, en zij geven allebei de - door aan het kind, dan heeft het kind --, dus een negatieve bloedgroep.



Als jullie het niet snappen, moet je het maar zeggen.



En die antistoffen zijn inderdaad belangrijk als je een bloedtransfusie krijgt, zoals Sassie zegt. Als jij bloed zou krijgen met positief Cw, dan gaat jouw bloed daarop reageren, bijv klonteren, omdat het daar antistoffen tegen heeft. kun jij superziek van worden! Dus heel fijn om te weten.

Ja inderdaad wel fijn om te weten dat ze daar moeten op letten.

Al ga ik er niet van uit een bloedtransfusie te moeten krijgen.

Ik ben ingesteld om nog maar eens een heel normale bevalling! :shock:



De 27ste heb ik een afspraak bij de gynae. Dossier zal aangepast moeten worden zodat er zeker geen fouten gebeuren in geval van nood!



Gaan ze dan bij Gert ook een bloedtest doen om de zien of wij - kunnen doorgeven aan het kleintje? Of maakt dat niet uit?

Dat maakt nu niet uit, het belangrijkste is dat jij geen negatieve bloedgroep hebt, en die heb jij niet als ik het goed begrijp.



Als jij een negatieve bloedgroep hebt en je kindje een positieve, kun jij antistoffen aanmaken tegen positief, als jouw bloed tijdens de bevalling in aanraking komt met het bloed van de baby. Dan kun jij een evt volgend kindje met een positieve bloedgroep ‘afbreken’ door die antistoffen. Daarom krijgen zwangeren met een negatieve bloedgroep de anti-D prik, zodat ze geen antistoffen aanmaken.



Bij jou kindje gaat dat pas onderzocht worden als het een meisje is en zij zelf zwanger wordt. Dus voor nu is dat niet belangrijk.

johanne : bedankt voor de info!

@Johanne wrote:

Dat maakt nu niet uit, het belangrijkste is dat jij geen negatieve bloedgroep hebt, en die heb jij niet als ik het goed begrijp.



Als jij een negatieve bloedgroep hebt en je kindje een positieve, kun jij antistoffen aanmaken tegen positief, als jouw bloed tijdens de bevalling in aanraking komt met het bloed van de baby. Dan kun jij een evt volgend kindje met een positieve bloedgroep ‘afbreken’ door die antistoffen. Daarom krijgen zwangeren met een negatieve bloedgroep de anti-D prik, zodat ze geen antistoffen aanmaken.



Bij jou kindje gaat dat pas onderzocht worden als het een meisje is en zij zelf zwanger wordt. Dus voor nu is dat niet belangrijk.




Ow werkt dat zo, bedankt zeg. Ik moet dus idd nade bevalling ook nog een prik.

@Sennapen wrote:

@Johanne wrote:
Dat maakt nu niet uit, het belangrijkste is dat jij geen negatieve bloedgroep hebt, en die heb jij niet als ik het goed begrijp.



Als jij een negatieve bloedgroep hebt en je kindje een positieve, kun jij antistoffen aanmaken tegen positief, als jouw bloed tijdens de bevalling in aanraking komt met het bloed van de baby. Dan kun jij een evt volgend kindje met een positieve bloedgroep ‘afbreken’ door die antistoffen. Daarom krijgen zwangeren met een negatieve bloedgroep de anti-D prik, zodat ze geen antistoffen aanmaken.



Bij jou kindje gaat dat pas onderzocht worden als het een meisje is en zij zelf zwanger wordt. Dus voor nu is dat niet belangrijk.




Ow werkt dat zo, bedankt zeg. Ik moet dus idd nade bevalling ook nog een prik.




Op de valreep nog iets bijgeleerd Sanne! :wink:

@kyrenia wrote:

@Sennapen wrote:
@Johanne wrote:
Dat maakt nu niet uit, het belangrijkste is dat jij geen negatieve bloedgroep hebt, en die heb jij niet als ik het goed begrijp.



Als jij een negatieve bloedgroep hebt en je kindje een positieve, kun jij antistoffen aanmaken tegen positief, als jouw bloed tijdens de bevalling in aanraking komt met het bloed van de baby. Dan kun jij een evt volgend kindje met een positieve bloedgroep ‘afbreken’ door die antistoffen. Daarom krijgen zwangeren met een negatieve bloedgroep de anti-D prik, zodat ze geen antistoffen aanmaken.



Bij jou kindje gaat dat pas onderzocht worden als het een meisje is en zij zelf zwanger wordt. Dus voor nu is dat niet belangrijk.




Ow werkt dat zo, bedankt zeg. Ik moet dus idd nade bevalling ook nog een prik.




Op de valreep nog iets bijgeleerd Sanne! :wink:




Haha ja :lol: