ongeboren baby aanmelden bij jeugdzorg

AMSTERDAM - Ongeboren baby’s van vrouwen met ernstige problemen moeten worden aangemeld bij jeugdzorg. Een gezinsvoogd kan zich dan over hen ontfermen.



Dat stellen kinderrechters, de Raad voor de Kinderbescherming en Bureau Jeugdzorg uit Amsterdam zaterdag in de Volkskrant.



Verslaving



Het gaat om vrouwen met een verslaving, een psychiatrische stoornis of een verstandelijke handicap. Van deze vrouwen wordt aangenomen dat zij niet in staat zullen zijn voor hun kind te zorgen.



De Raad voor de Kinderbescherming in Amsterdam telt jaarlijks tien tot vijftien van deze risicozwangerschappen.



Voogd



Wanneer een kind tijdig onder toezicht wordt gesteld, kan een voogd de vrouw tot aan de geboorte in de gaten houden en eisen stellen aan het leven van de moeder.



Zo moet ze bijvoorbeeld gezond leven en een babykamer inrichten. Als de moeder haar levensstijl niet aanpast, kan de baby na de geboorte worden weggehaald.



Hulpverlening



Nu komt de hulpverlening pas op gang als het kind is geboren. Wanneer het kind dan plotseling wordt weggehaald, kan dat traumatisch zijn.



Wanneer de hulpverlening eerder wordt ingezet, kan de baby bij een familielid worden geplaatst.

eens…



Goede zaak,



Ik heb helaas een pleegzusje met een behoorlijk psychisch probleem. Ze is Borderliner maar ook laag intelligent (iq van 69)

Ging uit huis, hokte met de eerste de beste, raakte zwanger, kreeg een zoon, binnen 3 maand werd hij bij haar weggehaald. Haar manier om hier mee om te gaan was… weer zwanger worden… :wall:



Als zo iemand al veel vroeger word begeleid en meteen duidelijk krijgt dat weer zwanger worden niet de oplossing is en dat kindje ook weer zal worden weggehaald… word haar maar met name die kinderen een hoop leed bespaard :frowning:

ben het hier ook mee eens :clap:

@Cell wrote:



Als zo iemand al veel vroeger word begeleid en meteen duidelijk krijgt dat weer zwanger worden niet de oplossing is en dat kindje ook weer zal worden weggehaald… word haar maar met name die kinderen een hoop leed bespaard :frowning:




Ik denk dat het voorkomen van een zwangerschap dan toch de beste oplossing is.

@Lynda wrote:

@Cell wrote:


Als zo iemand al veel vroeger word begeleid en meteen duidelijk krijgt dat weer zwanger worden niet de oplossing is en dat kindje ook weer zal worden weggehaald… word haar maar met name die kinderen een hoop leed bespaard :frowning:




Ik denk dat het voorkomen van een zwangerschap dan toch de beste oplossing is.




Hoe voorkom je een zwangerschap bij iemand die graag zwanger wil worden??? Gedwongen sterilisatie? Waar leg je dan de grens. Ik vindt dat veel te ingrijpend. Het zou best zo kunnen zijn dat vrouwen die een risico zwangerschap hadden zich na een aantal jaren ontpopen als hele fijne moeders.



Ben het wel eens met dit topic overigens. maar ik zou het niet zo negatief willen oppakken als jeugdzorg nu zijn naam heeft. Ik zou het meer zien als hele intensieve begeleiding. Wellicht dagelijks. Of begeleid wonen.



Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. (niet dit topic maar het idee van de raad van kinderbescherming ed…)