ik heb tapas gegeten en er niet bij nagedacht dat ik geen chorizo mocht, dus heb lekker een stokbroodje met chorizo weg zitten werken…
ook heb ik een aardig portie blauwschimmelkaas op hij was wel gepasteuriseerd.kan dit kwaad?
Waarom mag je geen chorizo dan? Staat bij mij niet op het lijstje van de VK :think:
En blauwschimmelkaas kan verder geen kwaad als die gepasteuriseerd is.
Dit is een handige link over wat wel en niet te eten tijdens zwangerschap. De kaas is niet erg, maar chorizo schijnt wel erg te zijn vanwege het risico op toxoplasmose. Maar het is al gebeurd, ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Anders morgen even de vk bellen
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Zwangerschap+en+kind/Zwangerschap/Niet+doen_+oppassen+met/niet+doen+tijdens+zwangerschap.htm
salami eet ik ook dagelijks :?
@djamilla wrote:
salami eet ik ook dagelijks :?
De link is wat google mij opleverde en het voedingscentrum is een betrouwbare bron in mijn ogen. Ik heb ook salami in mijn zwangerschap gegeten, ik wist dit tot vandaag ook niet.
Bespreek het even met de vk of gyn.
Salami en Chorizo worden beiden gemaakt van rauw vlees.
Echter als je deze 2 producten goed verhit, b.v op een pizza dan kunnen ze geen kwaad.
Ik zou het even aangeven bij je vk maar maak je niet meteen druk hoor, de kans op besmetting is echt minimaal, het wordt afgeraden ivm mogelijke besmetting, niet omdat het per definitie schadelijk is
Huh? Mag je nu ook geen chorizo en salami?
Ik heb me een ongeluk gegeten aan salami en chorizo bij beide zwangerschappen :think: wist dit ook echt niet.
Ik denk dat je je niet druk hoeft te maken hoor! Als de schimmelkaas gepasturiseerd was is het toch gewoon goed? Je mag geen ‘rauwe’ kazen hebben.
En over de chorizo…ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Mijn meiden zijn helemaal gezond ter wereld gekomen, en zoals ik al zei heb ik het heeeeel vaak gegeten
@Rhode:
Ik sta daar ook vaak van te kijken hoor, het lijkt wel of je steed minder en minder mag hebben tijdens je zwangerschap.
Toen ik mijn opleiding tot verpleegkundige 6 jr geleden deed kregen we hier hele lessen over wat wel en niet mocht en dat viel mee.
Nu 6 jr later zit ik echt soms met verbazing naar die hele waslijst te kijken.
Volgens mij krijgen we volgend jaar allemaal het advies om 9 mnd lang alleen maar water te drinken en te kauwen op een soepstengel
nou ik eet ook gewoon salami hoor :thumbup: heb ik tijdens silve dr zwangerschap ook gedaan…
er komt idd steeds meer bij wat je allemaal niet mag hebben… ik vind het persoonlijk nogal overdreven :roll:
Geen chorizo of salami :? , dit eet ik dus gewoon nog :shock: . Ik ga toch even een lijstje opzoeken met wat je niet mag.
Maar volgens mij verandert het continu.
Eerst was het bijvoorbeeld alleen gerookte zalm wat je niet mocht, maar nu al de gerookte vissen die vacuum verpakt zijn.
dat gezeur over dat eten. Ik heb gister gerookte zalm uit een vacuumverpakking gegeten…en makreel uit vacuum verpakking.
De kans dat je die bacterie binnen krijgt via een vaatdoekje is zelfs nog groter.
En dan zeggen ze je moet verse zalm halen bij de visboer…lieve mensen…de visboer trekt dit ook uit een bak die vaccuum verpakt is
Dus geen zorgen maken als je een keer iets eet wat niet helemaal volgens de richtlijnen is.
volgens mijn verloskundige kan salami geen kwaad
heb haar net gebeld!
en chorizo als je dat een keer eet is de kans op besmetting te verwaarlozen, gelukkig!
ik laat de chorizo vanaf nu wel staan.
schimmelkaas liever niet vanwege de schimmels maar kon zover ze wist geen kwaad.
Salami, mag dus inderdaad echt nog wel!
Ik word ook zo moe over alles wat je niet mag… :roll:
Nog even en we mogen alleen nog maar boterhammen zonder iets er op eten. :lol:
@ Kirsten
Ik vraag het me af of we straks uberhaupt nog wel wat mogen eten want in brood zit vast ook iets wat we straks niet meer mogen…mmhh vezels misschien?
goh we hebben afbakbroodjes gehaalt zaterdag … en afgelopen zaterdag en zondag… hebben we italiaanse bollen gegeten…
salami, kaas, chorizo, paprika, pesto, sla… heerlijk…
Is echt NIEUW voor mij… nou… heb al tijden zo’n zin in fillet american…
(dat wist ik wel) … maar die staat bij het voedingscentrum in hetzelfde rijtje…
Nou… kan ik die eigenlijk ook nog wel ff pakken toch :mrgreen:
lekker met uitjes en een gekookt ei… jammmmmmm :drool: :drool:
maar goed… dat zal ik dan maar niet doen… en ook ff geen italiaanse bollen meer :(… goh…
De meeste schimmel en blauwkazen vanuit nederlandse makelaardij mogen wel…in nederland is pasteuriseren (help wat een woord) verplicht…dus als je zeker weet waar hij vandaan komt kan het geen kwaad…ikzelf heb het zekere voor het onzekere genomen, al heb ik wel een enkele keer roombrie van de AH naar binnen zitten werken…
Maar salami heb ik ook geen seconde bij stilgestaan…heb me suf gegeten aan de salami en kwam dit ook nergens tegen…dus gewoon dooreten meiden! Laat je niet gekmaken!
Ik zat in mn eerste zwangerschap een keer lekker aan de aardbeien toen iemand me er op wees dat deze niet zouden mogen…
Goed…kon me met alle beste wil van de wereld niet voorstellen wat er nu mis kon zijn met aardbeien…heb dus lekker door zitten eten…
Over 5 jaar gaan we lachen. Dan mag je als zwangere niet meer op vakantie, niets meer eten of drinken, niet werken, niet bewegen, niet naar pretparken, niet meer aanschuiven bij de bbq of gourmet omdat er rauw vlees op dezelfde tafel ligt,niet meer uitgaan,geen rauw fruit, niet meer fietsen,paardrijden,autorijden, sporten…en zo gata het rijtje door…
Ik sta elke keer weer verbaasd over de vragen…m.b.t. eten snap ik ze ook wel,maar laten we onzelf niet teveel aanpraten door anderen misschien? Volg lekker je gevoel en de info van je VK!
Precies ik trek met er ook niet veel van hoor. Oke let natuurlijk wel een beetje op en houd wel de “bassis” regels in acht maar voor de rest…
Weet nog wel dat ik door iemand zeer verbaasd werd aangesproken toen die gene zag dat ik zwanger was en een broodje brie naar binnen zat te werken, een wil vreemde nog wel :shock:
Ook gehad toen ik op een kaneelstok zat te sabbelen :roll:
Heb zelfs een vriendin die tijdens haar zwangerschap geen voorverpakte sla meer at omdat dat “smettelijk” zou zijn :shock:
Nou dat gaat me toch allemaal een beetje te ver hoor.
Ik wil lekker genieten van mijn zwangerschap, maar ook van het eten :mrgreen:
oeps ik heb heel veel chorizo gegeten toen ik zwanger was :wall:
hihi mandy_d. geen aardbeien meer :P? heb me gister suf zitten eten had er zo’n trek in!
Salami twijfel ik nog over maar volgende week maar eff vragen aan de VK :d