Onderzoek zelfbeeld stotteren

Ik hoop dat dit is toegestaan en dat dit in de juiste categorie geplaatst is. Zo niet, dan alvast mijn excuses

Hallo,

Mijn naam is Marinke van der Meer. Ik zit momenteel in 6 gymnasium op het Stedelijk Gymnasium Breda. Om de middelbare school af te kunnen ronden moeten wij een profielwerkstuk maken. Ik heb gekozen om hiervoor onderzoek te doen naar de invloed van stotteren op het zelfbeeld bij verschillende leeftijdsgroepen. Ik zie regelmatig hoeveel last van het stotteren een vriendin van mij heeft in het alledaagse leven. Vandaar de interesse voor dit onderwerp.

Om het verschil in zelfbeeld van stotteraars en niet-stotteraars in kaart te brengen, wil ik een vragenlijst laten invullen door zowel stotterende personen als niet-stotterende personen.
De vragenlijsten zijn afgeleid van een Engelstalige versie (SPPC, SPPA, SPP-YA). In het Nederlands zijn deze lijsten ook wel bekend als de competentiebelevingsschaal. Er zullen vragen gesteld worden over iemand gedachtes, handelingen en gevoelens verdeeld in verschillende domeinen die relevant zijn voor de leeftijdsfase. Met het antwoord op de vragen kan een algemene uitspraak worden gedaan over de manier waarop iemand over zichzelf denkt. Vervolgens zal ik de resultaten vergelijken met de groepen niet-stotteraars om tot een conclusie te komen.

De vragenlijsten zijn verdeeld in 3 leeftijdscategorieën: kinderen (6-12), adolescenten (12-20) en volwassenen (20-60). De vragen zijn aangepast aan de doelgroep in zowel taalgebruik als in inhoud. De vragenlijsten zijn geheel anoniem. Het invullen zal zo’n 10 minuten duren.

Om het onderzoek zo betrouwbaar mogelijk uit te voeren, is het van belang dat de steekproef zo groot en gevarieerd mogelijk is. Ik zou u daarom willen vragen mij te helpen en de vragenlijsten te laten invullen door of met uw (stotterende) kind..

Tevens zijn er ook vragenlijsten voor de niet-stotteraars als vergelijkingsgroep, maar vooral het benaderen van stotteraars blijkt erg lastig te zijn.

Hieronder de linkjes naar de vragenlijsten.
• Stotterende kinderen (6-12) https://forms.gle/ZKimDHDVRJvgcra59
• Niet-stotterende kinderen (6-12) https://forms.gle/2LD82cWqTRb4Eeod6

Voor verdere informatie of vragen kunt u mij natuurlijk altijd een berichtje sturen.

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,
Marinke van der Meer

Ik zou het ook heel erg kunnen waarderen als jullie de vragenlijsten door zouden willen sturen naar andere stotteraars. Ikzelf ken niemand die stottert, waardoor ik weinig ingangen heb tot contact met anderen.

Niemand met een stotterend kind thuis of in de omgeving? :relieved:

zoemen, heel interessant