Onderwijsinspectie (de meerwaarde)

Jaja, Marietje is druk bezig met het begrip “school”. Ik ben gewoon heel geintresseerd en wil graag alles weten.



Nu heb ik laatst Thomas zijn toekomstige basisschool opgezocht bij de Onderwijsinspectie maar als ik daar het rapport van lees, vind ik het nogal negatief, terwijl mijn eigen gevoel juist er positief is.

Nu heb ik ook net het rapport gelezen van de school hier om de hoek, een school waar wij het helemaal niet mee eens zijn en waar ik zeer veel negatieve verhalen over gelezen heb… maar deze school krijgt een veel betere beoordeling. :think:



Ik krijg gewoon het gevoel dat de Onderwijsinspectie toch bevooroordeelt is ten aanzien van “andere” scholen (in ons geval de Vrije School).

En dat ze dezelfde inspectienormen gebruiken terwijl de methode’s op de scholen gewoon heel anders zijn…



Ik vraag me dus eigelijk af wat de meerwaarde nou is van zo’n onderzoek van de onderwijsinspectie.

Het heeft er bij mij wel voor gezorgt dat ik nu opeens bang ben de verkeerde school te gaan kiezen… terwijl ik ook wel weet dat ik op mijn eigen gevoel af moet gaan.



Hebben jullie gebruik gemaakt van de resultaten van de inspectie bij het kiezen van de school?



p.s. Nu heb ik net ook nog de resultaten van de Dalton school in Z’laren gelezen, en die zitten net tussen “onze” school en de school-om-de-hoek in, terwijl de Dalton school in Z’laren bekent staat als een betere school ook omdat er zeer veel leerlingen van “de-school-om-de-hoek” naar de Dalton-school gegaan zijn.

Nou ja, ik snap dus helemaal niks van die onderwijsinspectie! :think:

wat de insoectie ziet en wat jij merkt kan heel anders zijn

jij ziet in principe alleen wat jou kind doet, hoe het gaat , zich ontwikkeld.

de inspectie kijkt naar de hele school/ alle leerlingen



de sfeer kan goed zijn, maar het niveau wat lager bijvoorbeeld.

ik heb me daar trouwens niet door laten leiden eigenlijk

deze school zit in de buurt en de sfeer is goed.

resultaten qua leerstof zijn vodoende

Een berichtje als juf: ik ben blij dat er een onderwijsinspectie is, maar ik vind dat er soms wel erg zwaar aan getild wordt… Zo’n persoon komt 1, 2 of 3 dagen een kijkje nemen, komt misschien 10 minuten in een klas snuffelen en maakt aan de hand daarvan (en aan de hand van gesprekken met directie, leerkrachten, kinderen, ouders e.d.) een rapport. Daar mag je als school op ‘schieten’, je kunt aan de minpunten gaan werken.

Ik zelf zou sfeer een belangrijker aspect vinden van een school (en dat proef je door een keertje op bezoek te gaan = ook een momentopname) dan het rapport. Dus een onvoldoende op een rapport zou me niet zoveel doen.

KLinkt misschien nuffig, maar ik zou ook de gemiddelde cito-score willen weten. Zelf heb ik als kind op 6 verschillende basisscholen gezeten , van Dalton, tot een zee streberige openbare school. en ik weet van mijzelf dat ik het het best heb gedaan op die streberige basisschool die voor resultaat ging.



Ik voelde me daar ook het prettigst en pakte de prestatiedrang ook op. Van mijzelf neem ik snel genogen met een mager 6-je, dus wat stimulans uit de omgeving was gewoon wel handig. Gevolg is dat ik naar het gymnasium kon, maar weer een categoriaal gymnasium, anders was ik afgezakt naar HAVO en nu wilde ik op “mijn school” blijven.



Het ligt erg aan het kind. Bij een onzeker maar leergierig kind, zou ik eerder voor een niet openbare school kiezen.

Succes met je keuze!

@joelledsr wrote:

KLinkt misschien nuffig, maar ik zou ook de gemiddelde cito-score willen weten.




Tja, op de Vrije School doen ze niet mee aan de cito-toetsen. :wink:

Mischien nog belangrijker dan het verslag van de onderwijsinspectie is het beleid van de school wat ze met de resultaten gaan doen. Ik verwacht als er bepaalde onderdelen beneden de maat zijn volgens de onderwijsinspectie de school die onderdelen voor zichzelf toch eens even kritisch onder de loep neemt. En zonodig de kritiek een positieve wending gaat geven.

Tja, op de Vrije School doen ze niet mee aan de cito-toetsen.


sommige wel hoor!!!
Van de inspectie moet iedere school verplicht toetsen. Sommige kiezen de cito en andere weer een andere.........
Ik weet overigens niet of deze opvraagbaar zijn, zou kunnen. Je mag in ieder geval wel als ouder altijd de toetsen van je kind in zine, maar zover is het nog niet natuurlijk.

Maar weet niet of een gemiddelde wel zo belagnijk is hoornk: jou kindje kn er altijd ver onder of boven zitten natuurlijk. Het is meer wat je belangrijk vindt voor je kind. Heeft de vrije school een meerwaarde voor jou? Denk je dat je kind er een 'betere' volwassene door wordt?
Enne toetsresultaten kunnen nog zo goed zijn: een kind moet vooral ook goed in zijn vel zitten.

succes met de beslissing!

Dat zou ik in overweging nemen.........

De Vrije school heet vrij omdat ze zich niet hoeven te houden aan opgelegde normen van de overheid. Ik denk persoonlijk dat het inspectierapport voor die vrije school dan ook niet ecjt objectief kan zijn. De inspectie toetst namelijk DIE dingen die de overheid belangrijk vindt. Maar de Vrije School vindt heel andere dingen belangrijk. Als je voor een Vrije School kiest , kies je dus niet in de eerste plaats voor goed leren rekenen en schrijven, om het maar even heel zwart wit te stellen, maar in de eerste plaats voor een goede ontwikkeling van je eigen ïk". Ik denk dat een inspectie die meerwaarde NOOOOIT kan toetsen!



Wanneer jij achter het idee van de Vrije School staat, zou ik me aan de onderwijsinspectie niet storen!

Wij hebben geen gebruik gemaakt van de onderwijsinspectie bij het kiezen van de school. Omdat er in het dorp maar 1 school is hadden we ook niet veel te kiezen. Het is ook gevoelsmatig. Het staat en valt met de docenten en de medeleerlingen. Over veel dingen op school valt te praten (is de bedoeling). Maar nu het niet lekker loopt hebben we het wél opgezocht. Normaal hadden we er niet zo’n waarde aan gehecht, maar wij lopen dus precies tegen de dingen aan waar de school een slechte waardering voor heeft gekregen.