Ondersteek

Heb je echt een ondersteek nodig bij een thuisbevalling?

Waar wordt dat voor gebruikt?

Ik ben twee keer medisch bevallen en dat ding nooit gebruikt, maar nu alles nog steeds voorspoedig gaat en er misschien wel een thuisbevalling in zit, wil ik graag weten of ik dat in huis moet halen.

ik wilde ook geen ondersteek in huis halen :mrgreen: … ´want al moet ik kruipend naar de wc, alles is beter dan op de pot´



de huisarts gaf aan dat de ondersteek ook gebruikt werd om de placenta op te vangen en te onderzoeken, en dat ik m dus toch maar even moest gaan regelen 8) :lol:



uiteindelijk is ´ie niet gebruikt, de thuisbevalling is geeindigd in een KS. Dus geen gebruikerservaring 8)

Hier de ondersteek zeker gebruikt, al was het maar voor de grote boodschap. Ik kon de trap de 1e 3 dagen niet af of op en lag boven en aangezien wij boven geen toilet/wc hadden.



En idd. ze gebruiken de ondersteek ook om de placenta er in te doen.

Ik heb het advies ook gekregen om een po oid te huren, ook ivm de afstand van onze slaapkamer tot het toilet. Ben verder ook nog (?) niet thuis bevallen.

hier is de ondersteek bij alle 3 kinderen niet gebruikt

hier bij de oudste opgehaald en bij de anderen niet meer.

Alleen de jongste is thuisbevallen en de placenta is onderzocht op een matje en daarna ingevouwen en in een plastic zak gegaan om te bewaren in de vriezer :mrgreen: (de placenta’s van alle kinderen zijn begraven, maar midwinter graven is niet altijd even makkelijk :lol: ).



Onze slaapkamer is naast de badkamer, dat had ik idd kruipend nog wel gered als het nodig was geweest.

Wel gehaald, niet gebruikt.

Zou in zkh bevallen maar in geval dat dit niet haalbaar zou zijn, wel gezorgd dat ik het in huis had.

Zoveel moeite is het toch niet het in huis te halen? Hier is hij steeds gebruikt voor de placenta en bij mijn laatste bevalling heb ik heel veel bloed verloren en kon ik de eerste anderhalve dag echt niet de trap af en wij hebben dus boven geen wc…

Hier gebruikt bij het breken van de vliezen, dus het opvangen van het vruchtwater.



Die dingen kun je toch gwn lenen, tenminste hier bij het groene kruis als je lid bent en omdat ik bij een bepaalde verzekering zit kan ik het nu grats huren via een hulpmiddelencentrum

@Lune wrote:

Zoveel moeite is het toch niet het in huis te halen? .




Nee, maar het moet ook weer terug gebracht worden en wil zo min mogelijk overbodig werk in mijn kraamweek. Met drie kids en mijn nog huidige to-do lijst vind ik het allemaal hectisch genoeg.



Als het alleen was om op te plassen, dan had ik hem niet gehaald, maar als ze dat ding ook gebruiken voor de placenta, dan zorg ik wel dat ik er één heb staan. (dat laatste wist ik dus ook niet)

Hier kun je de spullen ook laten ophalen.

Ik weet even niet of dat bij elke thuiszorgwinkel hetzelfde geldt maar bij ons huur je zoiets voor minimaal 6 weken.

Dus als je het zo laat mogelijk haalt, dan hoef je dat echt niet in je kraamweek terug te brengen.

Alleen bij de oudste in huis gehaald, maar niet gebruikt.

Ook hier werd de placenta op een matje opgevangen.

In het zkh wordt de placenta ook niet in een po opgevangen, dus waarom thuis wel?

Hier is het met de bedverhogers thuis afgeleverd…en daarna gebeld om een ophaal-afspraak aan huis te maken, waarbij het keurig op het afgesproken moment werd opgehaald. Ik was 2 jaar terug verzekerd bij CZ.



Ook al wist ik bij de beide laatste bevallingen dat ik poliklinisch wilde bevallen, heb er eigenlijk nooit over nagedacht om het niet in huis te halen 8) Dus die po heeft hier gewoon een aantal weken in een plastic tas in de kast gestaan om daarna met de bedverhogers weer opgehaald te worden.

Hier is het ook met het kraambed thuis afgeleverd en daarna een afspraak gemaakt en hebben ze alles weer opgehaald.



2x in het ziekenhuis bevallen dus thuis niet gebruikt, maar in het ziekenhuis stond er eentje onder mijn bed met de placenta van mijn meisje erin. heb nooit geweten dat die daar in zat en heb hem dus ook helemaal niet gezien…maar ze worden dus wel gebruikt.

Hier samen met kraambed gebracht.

Word ook weer opgehaald

Weet ook dat de placenta erin word opgevangen

Ik heb begrepen dat hij ook wel eens gebruikt wordt tijdens de bevalling om het bekken van de vrouw in een andere benodigde stand te zetten. Dat zo’n ondersteek dan op de kop onder de billen geschoven wordt. Maar goed het fijne weet ik er niet van en ik snapte het eerlijk gezegd ook niet helemaal. Maar misschien is er iemand hier die snapt wat ik bedoel en die dit beter uit kan leggen.

Hier werd ie ongevraagd afgeleverd samen met de bedklossen, ook al zou ik een zkh bevalling hebben. Hij is hier dus in de originele verpakking weer retour gegaan.