onderling buurkinder gezeur

tja… en waar ik toch wel een beetje bang voor was!!.. ze waren altijd met zn drietjes, zaten bij elkaar in de klas, groeiden samen op… maar omdat de school het veeel beter vond voor juul om in 1 te blijven… discussie is al een keer eerder geweest… ben zelf nog steeds niet van harte overtuigd… maar dat terzijde… krijgen we echt om de tien minuten te horen van de buurmeiden… jah… maar jij gaat niet naar groep 2 dus doe je niet meer mee! ze knokt er wel tegenop… maar wat is de beste tip, laten gaan, laat onze juul maar weerbaar worden of erheen lopen en dat ze beter kunnen gaan samen spelen?

Of juul dat terug laten doen? Ik vind het zooo flauw, en ook hun eigen ouders zeggen nog niet van, ow… je kan ook wel iets zeggen wat wel aardigi s oid… die laten het maar gewoon gebeuren.



Maak ik het mezelf te moeilijk? vind het zo zielig als ze na een half uur verdrietig komt… om het te vertellen, maar dan gaat ze vervolgens wel weer naar buiten, ze gaat ze wel gewoon opzoeken en uitgerekend zij komt met een leuk idee om iets samen te gaan doen!



Maar ben er wel een beetje klaar mee als ik dit nog zes weken lang moet aanhoren :?

Jemig, wat woon jij dan in een rotbuurt zeg…hier speelt dat dus he-le-maal niet! Mies gaat naar 1, buurmeisje naar 2, overbuurmeisje is al 6 en gaat nog een keer groep 2 doen ivm ontwikkelingsachterstand en geen van de kinderen, ook mijn groteren niet vind het nou echt boeiend in welke groep een kind zit.



Ik vraag me af of het echt waar is, of dat jou juul dit zelf verzint omdat er de laatste weken nogal veel over is gesteggeld en dit nu voor HAAR een groot issue is.



Achter ons woont een vriendje van ons buurjongetje… buurjongetje gaat naar groep 3, vriendje achter ons is december kind en red het niet, doet groep 2 nog een keer. Maar als er gespeeld word is hij niks minder of meer dan een ander.



Ik heb dit echt nog nooit gehoord hoor… kinderen van 4 a 5 jaar die zich druk maken om welke groep?



Het kan natuurlijk dat er andere redenen zijn om juul te willen buiten sluiten en dat ze dit als excuus gebruiken. Maar echt, vind het meer dan weird.

Ik herken het absoluut niet, er wordt hier ook absoluut niet gekeken naar welke groep iemand wel of niet gaat met het buiten spelen.

Dat gaat de ene dag uiteraard heus beter dan de andere, maar op deze manier (ik vind het veroordelend…) op deze leeftijden? Nee dat herken ik niet, net als Cell.

Hier speelt het groepengebeuren ook absoluut niet.



Wat vaak wel speelt is dat ze moeten wennen aan vakantie en aan het buitenspelen. De eerste week is het vaak gezeur en een beetje ruzie.



Misschien dat dat ook bij jullie zo is. Het gaat vast na een paar dagen beter.



Wat je zou kunne doen is het samen spelen leuk maken. Misschien ijsjes uitdelen, iets leuks in jullie tuin verzinnen voor alle drie. Kortom het samen spelen stimuleren.

hm… ik zie dat mijn reactie wel wat cru is neergezet… het spijt me, wijt het maar aan een aanvalletje van pds… ben zelf nogal prikkelbaar :shifty:



Maar dan nog… ik denk dat voor mij ook meespeelde dat je er toch weer school bij haalt. Denk niet dat zij hierin partij zijn. Kinderen onderling zijn hard en het feit dat ze samen zijn opgegroeid en bij elkaar in de klas zaten, zegt niks. Niek begon met een vriendinnengroepje van 4 meisjes waaronder zijzelf en ze speelt er nog maar met 1. De ander komt alleen in the picture als zijzelf niemand anders kan vinden om te spelen en de 1 is echt helemaal verwaterd. Niet alle vriendinnetjes nu, blijven eeuwig vriendinnetjes.



Ook zeg je dat juist Juul met leuke ideetjes komt. Maar is dat jouw beleving of ook die van de meiden. Wij vonden vroeger de meisjes die het meest leading waren in het spel, die steeds iets nieuws bedachten en dus weinig ruimte lieten voor ons om iets te bedenken, die vonden we juist het meest vervelend. :shifty: En je kan Juul natuurlijk ook voorstellen om de meisjes nu even met rust te laten. Het is na 1 of 2 x duidelijk dat zij niet willen spelen, wellicht later weer. Dat vind ik dus wel iets wat kinderen moeten leren. Hier zeggen we regelmatig tegen de kinderen “die en die wil nu gewoon even niet met jou spelen en dat hoeft ook niet… jij wil ook niet altijd met die en die spelen of wel dan?” zo leren ze juist naar hun eigen gevoel ook te luisteren. Door steeds terug te gaan, kan ze wellicht meer irritatie opwekken en worden kinderen vaak steeds gemener… Er moet wel balans in zeg maar.

totaal geen herkenning hier…buurmeisje en Isa spelen al een hele tijd met elkaar, ze komen volgend schooljaar pas voor het eerst in dezelfde klas (combi 1/2…Isa in 1, buurmeisje in 2). Ze spelen best leuk met elkaar. Ik merk wel dat als buurmeisje ander vriendinnetjes te spelen heeft, Isa totaal onbelangrijk is. Maar dat is volgens mij typisch kleutergedrag, en Isa is nou eenmaal een stukje kleiner.

hier ook absoluut geen herkenning… en in onze straat is al aardig wat blijven zitten/versneld of in elk geval buiten het ‘ge eikte’ pad gegaan.



Buurjongetje 2 deuren verder is vorig jaar blijven zitten en toen onze zoon versnelde zaten er ineens 4 buurjongens uit dezelfde straat bij elkaar in de klas. Varierend in leeftijd van (nu) 6,5 tot bijna 8.

1 van die jongens blijft dit jaar zitten in groep 3 en de andere heren gaan dus door naar groep 4.



Nog nooit geen wanklank over gehoord gelukkig.

Juul heeft dit niet verzonnen, ze zaten vijf huizen verderop bij de buuf buiten op de stoep en ik kon ze dus gewoonv erstaan! Ben er zelf erg klaar mee, baal ervan dat de buuf niet zegt iets in trant van… nou jah, kan je niet iets aardigs zeggen tegen elkaar. Als ik het hier achter hoor zal ik het zeker wel zeggen of bij mij in de buurt… door een opmerking van iets… nou… je kan ook iets aardigs bedenken om te zeggen! Ik reageer ook altijd op aardig gezegde dingen!



Ik woon idd best in een buurt van ikke ikke ikke kinderen, helaas! ik heb ze niet uitgekozen enb en daarom aan die kant niet rouwig dat juul in groep 1 blijft, anders zit ze in de klas met nog meer van deze kinderen.



Gelukkig is er in dev akantie meer te doen dan de buurt! we zetten zelf wat op touw en als ze bij ons in badje zitten… de buren ehbben nooit een badje buiten ed… dan bonjour ik ze er zo uit. Ik hou neit van kattekopperig gedrag, ik tolereer het ook niet van mijn eigen kind! maar ook niet van anderen kinderen tov mijn kind.



Hopelijk is het snel over en spelen ze weer gewoon, wat ze eigenlijk best wel leuk kunnen!



Cell… ik heb jou reactie niet als prikkelend gelezen hoor! ik snap het ook wel! mara we wonen idd in een heel kiinderachtige buurt kwa dat gedrag! kwa ouders ook… als ik het maar leuk heb, kan mij het verrotten dat de rest van de buurt er last van heeft!



wil nog meer tyhpen, geen tijd, moet zo weg, wordt vervolgd!

Je dochter blijft toch niet zitten in groep 1? Je dochter is van ‘na’ januari en volgt de leer lijn zoals zoveel andere kinderen.



Ik denk dat je het voor jezelf te moeilijk maakt. Om zo te leven en ‘de schuld’ elke keer bij de andere partij neer te leggen, (de school, de ib-er de buurkinderen of de ouders van de buur kinderen) lijkt me heel vermoeiend.



Dat je dochter verdrietig thuis komt, raakt jou zo ontzettend omdat je wens was dat je dochter versneld door ging naar groep 2. In een eerder topic was je bezig met de acceptatie van dit stukje.

if you can’t fight it… join it. Wat ik daarmee wil zeggen? Nou, je woont daar nu eenmaal. Neem aan dat je niet van zins bent om te verhuizen, dus zul je het met die buurkindjes en hun ouders moeten doen.



Om heel eerlijk te zijn vind ik je reactie nu ook een beetje eh… harsch… zo van, pfffft, nou ik ben er klaar mee, dus ik ontneem ze meteen evt pleziertjes en ze mogen niet meer hier in de tuin ofzo…



Elk huis heeft zijn kruis, elke straat heeft etterbakjes paraat… wij hebben gelukkig erg leuke directe buurkinderen, maar een paar huizen verderop wonen kinderen die mijn nekharen meestal overeind doen komen. Tot je gaat kijken uit wat voor gezin zij komen en dan besef je dat veel gedrag is aangestuurd door gedrag van ouders. En dan is het eigenlijk alleen maar sneu. Ik ben gelovig opgevoed en mijn moeder was nogal gek op spreuken. “hete kolen op iemands hoofd stapelen” is mij met de paplepel ingegoten. Wat eigelijk betekent dat je iets aardigs of goeds doet voor iemand die niet zo aardig is tegen jou, daarmee laat je eigenlijk zien dat jij je niet tot hun niveau verlaagd en beter bent dan zij.



Zou ik zoiets horen, dan laat ik dat niet over aan buren. Als die buren er niets van vinden, zullen ze ook niet ingrijpen. Jij hebt er last van en je meisje. Dus dan loop je er heen en zeg je vriendelijk… zo praten is niet zo vriendelijk vind je wel? Als je nog gewoon met Juul wil kunnen spelen en vriendinnetjes wilt blijven, moeten jullie wel allemaal aardig zijn tegen elkaar.

En als ik het te vaak zou horen, dan zou ik dus zeggen dat ik dat niet zo aardig vind en ik denk dat het beter is als er even niet gespeeld word. Niemand specifiek noemen, maar wel aangeven dat het even klaar is. Ze zijn nog heel jong en ik weet nog wel van Niek en ons buurmeisje, dat er heel wat afgejouwd werd… “ik krijg lekker een DS voor mijn verjaardag, jij lekker nietttttt” of “weet je waar wij gaan eten vanavond? Lekker bij de MAC!” en dat dan wanneer Niek net had verteld dat ze zuurkool ging eten, wat ze niet lust.



Tja, ik kan daar dus niet wakker van liggen, want zulk gedrag is gewoon heel erg leeftijds adequaat… ze doen het allemaal, zij het op een eigen manier. Niek vond het erg leuk om te vertellen wat ze allemaal al kon en het buurmeisje niet. Is Niek meteen een naar meisje? Nee, dat niet, maar ze kan wel net als alle kinderen soms heel naar doen. :wink:

@Cell wrote:

Tja, ik kan daar dus niet wakker van liggen, want zulk gedrag is gewoon heel erg leeftijds adequaat… ze doen het allemaal, zij het op een eigen manier. Niek vond het erg leuk om te vertellen wat ze allemaal al kon en het buurmeisje niet. Is Niek meteen een naar meisje? Nee, dat niet, maar ze kan wel net als alle kinderen soms heel naar doen. :wink:




whahahah kan nog gezellig worden in die tuin van jou vrijdag :lol: .

Mijn kinderen doen helemaal nooit ‘want ikke kan’ of ‘ikke ben’ :liar: .



Toevallig dan weer niet over school/ groepen etc, maar andere dingen ook echt wel (al is het voornamelijk broers onderling… ik kon mijn veters al strikken in groep 1, ik kan veel harder rennen, moet je kijken wat ik kan… gelukkig is dat geen dagelijkse kost).



Overigens was het hier op school nog wel dat onze 2e op een soort van voetstuk geplaatst werd door klasgenootjes, want hij kon al lezen etc, dus hij was echt heel slim hoor.



Zo hebben wij hem verder nooit benaderd en toen hij 1 keer thuis kwam met zo’n mededeling hebben wij hem ook gezegd dat het heel knap van hem is, maar dat het net zo knap is dat 1 meisje in groep 1 al 2 zwemdiploma’s had en dat dat jongetje dat zo bang is voor dieren toch op de kinderboerderij het geitje ging aaien… ben heel trots op mijn kinderen, maar dat voetstuk hoefde van mij niet zo :shifty: en moet zeker niet horen dat ze zichzelf zo zouden profileren op een nare manier.



Ze mogen zelf ook trots zijn op hun prestaties, maar intelligent zijn vind ik niet direct een prestatie, wat je ermee doet kan dat wel weer zijn natuurlijk.

@rijstkorrel wrote:

Je dochter blijft toch niet zitten in groep 1? Je dochter is van ‘na’ januari en volgt de leer lijn zoals zoveel andere kinderen.



Ik denk dat je het voor jezelf te moeilijk maakt. Om zo te leven en ‘de schuld’ elke keer bij de andere partij neer te leggen, (de school, de ib-er de buurkinderen of de ouders van de buur kinderen) lijkt me heel vermoeiend.



Dat je dochter verdrietig thuis komt, raakt jou zo ontzettend omdat je wens was dat je dochter versneld door ging naar groep 2. In een eerder topic was je bezig met de acceptatie van dit stukje.




Ik wil me hierbij aansluiten. Ik vind het bijna zorgwekkend hoe je hierin staat konijn, in elk topic komt naar voren hoe jij je dochter ziet, wat jij voor haar wil, en zo te lezen beinvloedt dat enorm jouw interpretatie van de werkelijkheid. Jouw leven kan een stuk makkelijker worden.

Met andere woorden, beetje hollandse nuchterheid en down to earth naar je kind kijken, kan geen kwaad.



MamaMarije… gezellig toch… we denken er hetzelfde over hoor, hier ook geen voetstuk. Hoogdravend gedoe heb ik niks mee. We zeggen hier ook wel eens… ja heel knap en weet je wat… aan het eind van de dag, moeten we allemaal naar de wc… :wink: hhahahaha… Maar dat competitieve hebben alle kinderen wel, zeker tussen de 4 en 6 jaar… Merk dat Niek er nu langzaamaan minder mee bezig is.



Nu is het hier juul die benadeelt word, maar ze zal vast wel een keer iets zeggen in de trend van ik kan dit of dat al en jullie niet, of ik heb dat gekregen van mijn papa en mama en jullie niet… daar mee leren omgaan, wederzijds… is gezond. Manlief hier zou zeggen, worden ze hard van…

mijn leven kan idd een stuk makkelijker! het is al een stuk makkelijker! :slight_smile: heb een vaste baan!:):):slight_smile:



Ik kan er gewoon niet tegen dat kinderen dingen aanrukken waar kinderen niks aan kan doen. Misschien moet ikzelf maar accepteren dat lang niet alle ouders het nodig vinden dat hun kind opbouwende kritiek geeft, ipv dingen en kindern confronteren met dingen waar ze niks aan kunnen doen. Zoals uiterlijke dingen en dingen zoals keus voor school. Hier tegenover zitten ze op een moslimschool end ie kinderen worden ook uitgescholden.



Dat groep 1 naar 2 gebeuren was gewoon een voorbeeld dat kinderen hier ‘geplaagd’ worden met situaties waar de kinderen zelf niks aan kunnen doen. Dat het in mijn geval weer dit was… tja… helaas…!



Zelf koppel ik het wel heel goed los! ik kan heel reeel zijn en we houden een heel korte lijn en dat is gewoon klaar…!!

helaas is het gewoon zo dat er mensen zijn die dat idd niet nodig vinden… dat zijn over het algemeen mensen die zelf ook niet zo aan opbouwende kritiek doen.

Die zelf ook op een hele andere manier met hun kinderen praten als dat jij dat doet.



En hoe fijn het ook zou zijn… je kunt die mensen niet veranderen. Die kinderen kan je hooguit een beetje beinvloeden/ laten zien dat het ook anders kan door het zelf voor te leven. En verder idd je eigen houding tav die mensen en kinderen aanpassen, want dat is het enige waar je invloed op kan hebben: je eigen houding.



Neemt niet weg dat ik me soms ook ontzettend kan storen aan andere mensen en dan is het heul fijn om dat even te ventileren :angel: .

Wel bijzonder dat het dan weer om wel of niet naar groep 2 draait ook bij die kinderen. Maar ja kinderen zijn kinderen en zullen altijd iets vinden om een ander te pesten.



Lasse speelt vaak met een groep jongetjes en een aantal daarvan zijn soms gewoon niet leuk en die ouders kijken er blijkbaar niet naar om. En als het dan weer de zoveelste huilbui die dag is, zeg ik van hou er maar mee op. Kom we gaan gewoon wat anders doen of zoek er een paar uit die wel leuk zijn.



Soms gaat het ook wel goed maar er zijn van die dagen. En als kinderen niet leuk doen, dan helaas pindakaas dan ga je gewoon lekker wat anders doen. Het is niet anders. Anderen kan je niet veranderen, je kan hooguit je eigen conclusies trekken. Een paar dagen of zelfs een dag later is het vaak weer anders en spelen ze wel weer leuk.