(on) gewenste intimiteiten...? Hoe nu verder?

Ik heb Giulian van jongs af aan geleerd, dat zijn piemel en billen van hem zijn en als mensen er aan willen komen, hij nee mag zeggen.

We willen ook niet dat iedereen zn piemel en billen zien.

Nou kwam ie laatst met een woord thuis (kippenneuker) wat ie in de buurt van iemand geleerd moet hebben, gezien wij dat niet zeggen en hij zoiets zelf echt niet kan verzinnen.

Ik schrok er van.

De dag erna kwam ie thuis met het verhaal dat zn vriendje van 6 jaar hem dwong om een buurmeisje van 4 te zoenen.

Dit samen maakte dat besloot nogmaals te vertellen dat zijn lijf van hem is en dat ie nee mag zeggen, ook niet hoeft te zoenen als ie dat niet wilt. (Het gesprek is wat uitgebreid dus.) En dat ie het papa of mij moet zeggen als er dingen gebeuren wat ie niet wil.

Hij heeft een nachtje bij oma gelogeerd en oma vertelde dat ie niet wilde douchen. En ook een washandje was niet wat ie wenste.

Thuis gekomen vertelde Giulian ons dat ie niet wilde dat oma zn piemel zag en er al helemaal niet aan mocht komen met washand oid.

Tja, heel goed. De uitvoering van mijn les gaat dus gesmeerd, maar tja… Oma mag van ons hem wel wassen natuurlijk.

Hoe leren we hem nou dat net oma en opa de uitzondering op de regel zijn?

We hebben hem vooralsnog geprijsd om het duidelijk kunnen maken dat ie niet wilde en dat ie ook voet bij stuk hield. (En trouwens ook zonder dat oma de reden wist van Giulian zn weigeren, heeft ze het er wel bij gelaten en daar ben ik ook wel blij om.)

Hoe nu verder?

hmmm, je zou kunnen uitleggen dat bij wassen (en luiers verschonen) mensen als papa en mama en opa en oma (en opvang??) wel aan zijn piemeltje mogen zitten.

Het klinkt nu een beetje alsof jullie er echt een taboe van hebben gemaakt, en dat hij bijna bang is geworden door jullie waarschuwingen :think: Ik weet niet of je moet willen dat je kind zo bewust is van dat er eventueel ook mensen zouden kunnen zijn die slechte intenties hebben. Het is goed je kind op een of andere manier te laten weten dat ze geen dingen moeten laten doen die ze zelf niet willen, maar ik heb het idee dat jullie aanpak zoiets als met zijn oma eigenlijk in de hand werkt…

Dus misschien toch proberen iets losser er mee om te gaan? (ik zie bijvoorbeeld niet in waarom je zo strikt moet zijn met dat niemand hem naakt mag zien, het is toch gewoon een kindje?)

Ik ben zelf denk ik wel héél anders hierin dan jij, dus wslk heb je niet zo veel aan mijn antwoord :oops:

(en ik snap niet wat die kippenneuker er mee te maken heeft :oops: )

Ik schrok van dat woord, omdat hij vooral met kleine kinderen speelt. Maar blijkbaar loopt er ook ander spul rond in de speeltuin, wanneer ik ff niet oplet. En als ze hem zulke taal leren, dan kunnen ze ook andere dingen doen waar ik niet vrolijk van wordt.

Het jongetje van 6 ken ik heel erg goed en die kan zoiets zelf ook niet verzonnen hebben. Ik heb zn moeder ingelicht hierover en die heeft t nog niet gehoord zelf. (ik zeg dat ik niet weet van wie ie het heeft en dat ik denk dat het jongetje van 6 het niet zal zijn geweest, waarschijnlijk)

Het gaat me niet om dat woord ansich, maar gewoon dat ik ineens voelde hoe kwetsbaar mijn kind kan zijn. Snappie?

(Ik ben zelf ook niet zo bescheten, hoor :wink: .)

En ik leer hem wat terloops over zijn lichaam. Ik hamer het er niet in. Des te groter de verrassing dat ie het wel opgepikt heeft en in gebruik heeft genomen. Ik verdenk mn zoon er wel van dat ie vooral geen zin had om te douchen en zodoende dit gebruikte om zn doel te behalen.

Hij is daar uitgekookt genoeg voor. :mrgreen:

Het is ook zeker niet zo dat niemand hem naakt mag zien. Hij loopt hier in huis graag in zn blote kont rond en met het mooie weer en een badje in de tuin, zit ie lekker in zn blootje in bad.

Maar hij mag zo niet de straat op en als we mensen aan de deur hebben of op visite, dan wil ik dat ie zich aankleedt. Een broekje aan vind ik met 4 jaar wel zo netjes.

Daarbij, als ik hem zonder broek laat rondlopen, zit ie de hele tijd aan zn pielemoos. En daar wil ik visite niet aan blootstellen.

Persoonlijk denk ik dat je het feit dat hij zo goed zijn grenzen aangeeft moet respecteren. Ook als dit inhoudt dat oma en opa hem niet kunnen wassen.

Ik denk dat de boodschap is aangekomen en hoe minder je er nu nog aandacht aan besteed, des te sneller is alles weer bij het oude.

Misschien waren opa en oma wel de “veilige mensen” waarbij hij zijn nieuw verworven kennis bij durfde te oefenen…

In mijn ogen zou dit een positieve ontwikkeling zijn.

Ik ben ook erg makkelijk met Maaike…zij loopt het liefste in haar blote kont door het huis en dat mag ze van ons dan ook. Maar bij anderen mag dit niet zomaar…dit is af en toe wel een punt hoor. Want zodra ze zich bij iemand op haar gemak voelt gaan die kleertjes meteen weer uit :eh:

Neemt niet weg dat we Maaike ook heel erg duidelijk maken dat haar lichaam van haarzelf is en dat ze van zich af mag bijten als anderen iets doen wat ze niet wil.

Zelfs de vaak verplichte kusjes bij afscheid en binnenkomst van visite gelden bij ons niet.

Kusjes moeten spontaan gegeven worden en niet onder dwang. Hoe graag de tantes, ooms of opa’s en oma’s ook een kusje willen.

@Happy mommy wrote:

Persoonlijk denk ik dat je het feit dat hij zo goed zijn grenzen aangeeft moet respecteren. Ook als dit inhoudt dat oma en opa hem niet kunnen wassen.
he dankje. Dit wilde ik horen!
@Happy mommy wrote:

Ik denk dat de boodschap is aangekomen en hoe minder je er nu nog aandacht aan besteed, des te sneller is alles weer bij het oude.
Misschien waren opa en oma wel de "veilige mensen" waarbij hij zijn nieuw verworven kennis bij durfde te oefenen.....In mijn ogen zou dit een positieve ontwikkeling zijn.
Ik denk hetzelfde!
Ik ben ook echt blij dat mijn schoonmoeder het er uiteindelijk bij heeft gelaten. Dat sterkt hem weer. Echt heel goed.
Ze komen vanavond op de koffie en dan zal ik het ook zeggen dat ik blij ben dat ze zijn grens heeft gerespecteerd. Echt goed vind ik dat!

He dankje, Happy mommy. Dit wilde ik horen.
Was benieuwd of ik er nou zo vreselijk naast zat in mijn opvattingen.

Graag gedaan Minni, ik weet zelf maar al te goed hoe onzeker je je af en toe kan voelen mbt opvoeden.

Ik weet ook niet zeker of wij er naast zitten met onze opvatting over dit onderwerp hoor.

Ik ben ook maar een praktijk-ervaren moeder.

Geen idee of het de juiste manier is volgens de boekjes.

ik vond het eigenlijk ook heel goed dat hij het durfde aan te geven :thumbup:

en van je smoeder dat zij zijn grenzen ook accepteerde

dat moet hem zeker zelfvertrouwen geven, dat zelfs oma naar hem luisterd

Ja dat vind ik ook Colle. Ik vind het knap van haar (mn schoonmoeder), dat ze hem zn zin gegeven heeft. Mijn ouders zouden kwaad worden en gewoon doorgaan met desnoods een brullende kleuter met wat ze in hun hoofd hebben. Onder het mom van “dwars kind en eigenwijs”.

Door het zo op deze manier uit te hebben kunnen testen op opa en oma, krijgt hij wel meer zelfvertrouwen, denk ik.

We hadden gisteren opa en oma op de koffie en toen hebben we het nog even besproken, toen Giulian op bed lag. En uitgelegd dat we het zo goed vonden en dat ie dan zelf zich moet wassen.

(Ik heb wel een eigenzinnig kind en dat vind ik eerlijk gezegd heel goed van hem. Het maakt sommige dingen wel es moeilijk, maar vaak als je juist hem de kans geeft dingen uit te leggen, of je legt hem zelf op je gemak uit waarom iets moet of niet mag, dan heb je een heel makkelijk kind.)

Ik ben het eens met Fiep! :thumbup:

Volgens mij maken jullie er idd gewoon een taboe van en overdrijven jullie een beetje, dat kan heel verkeerd overkomen op een kind.

Zoals dat nu niet durven gewassen te worden door oma en opa vind ik echt niet fijn om te horen, daaruit blijkt dat hij bang is geworden (van zichzelf en/of anderen?).

En de reactie dat ze het toegegeven hebben door hem uiteindelijk niet te wassen vind ik dan persoonlijk weer een verkeerde reactie…

Doe er aub gewoon normaal over en laat hem gewoon kind zijn en zijn lichaam zelf laten ontdekken…

Succes ermee! :-*

@Bieke: ik denk dat je me echt verkeerd begrepen hebt, hoor.

@Bietje wrote:

Ik ben het eens met Fiep! :thumbup:

Volgens mij maken jullie er idd gewoon een taboe van en overdrijven jullie een beetje, dat kan heel verkeerd overkomen op een kind.

Zoals dat nu niet durven gewassen te worden door oma en opa vind ik echt niet fijn om te horen, daaruit blijkt dat hij bang is geworden (van zichzelf en/of anderen?).

En de reactie dat ze het toegegeven hebben door hem uiteindelijk niet te wassen vind ik dan persoonlijk weer een verkeerde reactie…

Doe er aub gewoon normaal over en laat hem gewoon kind zijn en zijn lichaam zelf laten ontdekken…

Succes ermee! :-*

Bietje:

Ik begreep uit het verhaal van Minni dat Giulian lastig was gevallen door een ouder jongetje. Oudere kinderen (in dit geval een jongetje van 6) zijn qua sexuele ontwikkeling een stuk verder en kunnen af en toe behoorlijk ver gaan. Ik heb via de verhalen van vriendinnen en buren maar al te vaak dit soort berichten meegekregen. Dwingen/opstoken om je uit te kleden ed. Zelfs toen ik jong was gebeurde dit soort dingen al.

Ik begrijp Minni heel goed dat ze haar zoontje heel erg duidelijk maakt dat hij met niemand hoeft te zoenen als hij dat niet wil.

Ik wil mijn dochtertje ook wapenen tegen dit soort dingen. En ik zal dus zorgen dat ze zich kan verweren tegen oudere kinderen als ze alleen buiten gaat spelen.

Uiteraard is het niet de bedoeling om een neurotisch en angstig kindje te veroorzaken. Maar een waarschuwing en een les in van je afbijten lijkt mij hier erg op zijn plaats. En dat hij dan bij opa en oma uitprobeert hoe hij dit doen moet, is in mijn ogen alleen positief.

Ja het kan dat ik het verkeerd heb begrepen maar een situatie van iemand anders is altijd zo moeilijk in te schatten via geschreven tekst op de pc :wink: :-* .

Het is ook allemaal wat ingewikkeld om juist te beschrijven en we kennen elkaar natuurlijk niet persoonlijk, want dan zou t ook makkelijker zijn om beter te begrijpen waar t over gaat. :wink:

@Happy mommy: nogmaals bedankt! Je slaat de spijker op zn kop.

minni hier ook een eigenzinnig mannetje …

ik zou ook heel blij zijn als hij in dezelfde omstandigheden zo zou doen.

die van mij durfde niet eens tegen de kdv leidsters ( mijn collega’s) te zeggen dat zijn pinknagel eraf lag…

dus je snapt dat ik superblij zou zijn met een actie zoals die van Giulian.

van de week gaf hij voor het eerst aan dat een kindje hem sloeg… aan en leidster… ik was zo trots op hem :thumbup:

Wat goed van Dave. Hij is wel bijna een jaar jonger dan Giulian, he!